Naar inhoud

Re-targeting ergernis via Facebook

ZWOLLE - Ondanks het feit dat Facebook heel veel weet van haar gebruikers is het sociale netwerk heel traditioneel begonnen met haar businessmodel. Kies net als voor tv-reclame, een leeftijdsgroep, interessegroep en regio en adverteren maar. Het bracht Facebook vooralsnog niet de omzet die het verwachtte. Nu gaat het bedrijf re-targeting toepassen met opnieuw hoge verwachtingen. Ik verwacht echter geen spectaculaire verbeteringen, mijn ervaringen met re-targeting zijn enkel ergerlijk.

Wat is re-targeting precies? De techniek wordt al een tijdje toegepast. Je bezoekt website A en bekijkt daar product B. Je verlaat vervolgens de website en gaat naar website C, waar een banner getoond wordt van website A met daarin product B. Dit heet dan een re-target advertentie en zou volgens de aanbieders een advertentie zijn die je wilt zien. Je hebt nu eenmaal eerder interesse getoond voor het product, zo is de redenering.

ZalandoFout! In ieder geval bij mij. Zo zit ik nu al dagen te kijken naar re-targeting banneradvertentie van Mycom met een webcam aanbieding. Vorige week heb ik een keer op hun website gezocht om de prijs van een webcam te vergelijken. Inmiddels heb ik al lang een andere webcam en bij een andere winkel gekocht! Ow ja, en op mijn werk komt de ene na de andere Zalando advertentie met laarzen voorbij. Mijn collega’s kijken daar in de pauze graag naar zo blijkt, voor mij niet relevant. Toch komen ze bij mij in beeld omdat we op hetzelfde netwerk zitten. Of neem de KLM, die vliegt continue met leaderboards over mijn beeldscherm. Voor een begroting van een relatie heb ik onlangs tarieven voor vliegtickets van en naar Las Vegas opgezocht. Ik ga deze vliegtickets niet kopen, maar ik krijg wel de hele week vlieg met KLM naar Las Vegas banners in beeld. Voor de adverteerders dus kansloze momenten en bij mij werkt het zelfs averechts, ik begin me aan die merken te ergeren!

Toch schijnen conversies op deze advertenties beter te zijn, kortom niet iedereen ergert zich. De vraag is dan wel: weegt dit op tegen de klantwaarde die je misschien aan geërgerde consumenten verliest? Facebook verwacht echter met haar FBX (Facebook Exchange) re-targeting platform dat advertentietarieven drie keer hoger zullen worden. Ik verwacht voor mijzelf in ieder geval meer ergernis via Facebook.

Blog van Bjørn Hascher, Editor-in-Chief van Customer Talk

Bron: Customer Talk
0

Reacties

Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie