Naar inhoud

Sociale media zijn niet alleen reclame voor je merk, ze zijn je merk

Hoewel sociale media ondertussen aardig ingeburgerd zijn, worden ze door veel bedrijven nog steeds als iets nieuws gezien. Veel bedrijven hebben het idee dat ze er “iets mee moeten”, waarbij organisaties vaak vergeten dat sociale media simpelweg een verlenging zijn van het bedrijf. Hoe bied je als bedrijf de werkelijke toegevoegde waarde en vervul je de potentie die sociale media in zich hebben? Zes tips waar je aan moet denken bij het opbouwen van een sociale media strategie en uitvoering.

  • Wanneer een bedrijf begint met de inzet van sociale media, mist de strategie – als die er al is – vaak een belangrijk grondbeginsel en besef: jouw activiteiten op de sociale media zijn niet alleen reclame voor je merk, ze zijn je merk. Je aanwezigheid op internet is een verlengde van je bedrijf. Een website of pagina bij een sociaal netwerk is geen digitale reclamefolder; het is je digitale kantoor of winkelruimte. Het is in veel gevallen alleen nog een kantoor dat nog ingericht moet worden.
  • Het gevoel van je bedrijf meegeven op sociale media doe je door in de eerste plaats intern op zoek te gaan naar wat de essentie van je bedrijf is. Waarschijnlijk verkoop je dezelfde producten of lever je dezelfde diensten als talloze andere bedrijven. Toch zit er in elk bedrijf iets unieks. Elk bedrijf heeft bepaalde karaktereigenschappen die het onderscheidend maakt van de concurrentie.
  • Bekijk wat de speerpunten van je bedrijfsfilosofie zijn, waar jouw bedrijf voor staat. Wat zijn de voornaamste redenen dat een klant voor jouw bedrijf kiest? Voorbeelden hiervan zijn: duurzaamheid, zachte prijzen, degelijkheid, een kenmerkende persoonlijke aanpak of een uniek product dat je aan de man probeert te brengen. Formuleer dit voor jezelf in een kort profiel. Vanuit dit profiel kan je starten met het effectief inzetten van sociale media. Immers, wanneer je weet wat jouw onderscheidende punten zijn, heb je ook een beter beeld van wie daarin geïnteresseerd zou kunnen zijn. Wees hierbij niet bang een bepaalde nichemarkt op te zoeken.
  • Zolang jij je klanten niet bedonderd en oprecht probeert de beste producten of service te leveren, is die transparantie en openbare feedback die sociale media met zich meebrengen alleen maar een zegen. De beste reclame die je dan kan maken, is jezelf zijn. Alleen door jezelf te zijn, kun je jouw bedrijf onderscheiden van de rest. Wees niet bang om hierover in contact te treden met je klanten. Als potentiële klanten zien hoe je een eventuele klacht van een bestaande klant op een goede manier behandeld, zullen zij meer vertrouwen hebben in je bedrijf.
  • Als je eenmaal aan de slag gaat, moet je vanuit die profilering gaan werken om je (klant)communicatie en verkoop te stimuleren. Profilering, communicatie en verkoop moeten elkaar in de hand werken. Je hebt een bepaald profiel als bedrijf, die de verkoop moet kunnen stimuleren. Wanneer een (potentiële) klant het idee heeft dat hij of zij jouw bedrijf als het ware ‘kent’, omdat je meer hebt durven laten zien dan de gebruikelijke etalage, ontstaat er een diepere verbinding. Idealiter, maar niet in elke branche haalbaar, heeft de klant het gevoel dat het bedrijf hem of haar zelf ook kent. Als je op de langere termijn relaties wilt opbouwen met je klant, is verkoop echter één stuk van de puzzel: communicatie is uiteindelijk het belangrijkst.
  • Het is zaak niet te opdringeriger over te komen: iemand kan ook jouw winkel of kantoor binnenlopen zonder direct wat te kopen. Probeer enige meerwaarde te creëren, niet alleen je product of dienst aan te prijzen. Die meerwaarde zit bijvoorbeeld in de klant laten zien hoe jouw bedrijf te werk gaat en het op die wijze betrekken van de klant bij het proces. Vanuit die positie kun je vervolgens verder bouwen aan een succesvolle inzet van sociale media. Een sterke online identiteit versterkt en voedt de offline identiteit en vice versa.
Dit is de eerste post in de serie blogs die Erik van Bemmelen zal schrijven over de inzet van sociale media. In de volgende posts zal hij dieper ingaan op de bovenstaande onderwerpen.
Bron: Customer Talk
0

Reacties

Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie