Naar inhoud

Tien tips voor bedrijfsbloggen 2.0

Bloggen kan iedereen. Je meldt je aan bij Blogger of Wordpress, kiest een leuk design en tikt een eind weg. Veel makkelijker wordt het niet. Als je je weblog echter naar hoger niveau wilt tillen, dan kan wat doorzettingsvermogen, automatiseren van werkzaamheden en jezelf een paar vragen stellen, je verder op weg helpen. Dat kost tijd, mind you, maar wil je thoughtleader worden of je organisatie centraal positioneren in jouw vakgebied? Dan is een beetje achterover leunen geen optie.

Deze tips zijn op basis van mijn eigen bevindingen en opgesteld naar aanleiding van het boek ‘Bloggers Bootcamp’ waar je hier een bespreking vindt.

  1. Ben ik een blogger? Dat is de allereerste vraag die je jezelf moet stellen. Misschien leek het je een leuk idee om je gedachtenspinsels elke dag op digitaal papier te zetten, maar het kan tegenvallen. Elke dag iets verzinnen waar je je over opwindt en dat ook nog helder op papier krijgen, dat kan best een zware dobber zijn. Vraag jezelf af; moet ik gewoon nog wat oefenen of is bloggen gewoonweg niet voor mij?
  2. Vind je eigen stijl! Het vinden van je eigen stijl kan moeilijk zijn. Als je grappig wilt zijn, maar je bent het niet, dan kan het lang zoeken zijn. Je eigen stijl vinden, wellicht is het kort en krachtig of filosoferend, kost oefening, naar mate je meer schrijft zal je sneller vinden wat het best bij je past. Probeer verschillende stijlen en het is jouw blog, dus alles mag. Daarbij; in je eigen stijl schrijf je het makkelijkst en dat komt de productiviteit zeker ten goede.
  3. Blog altijd. Dat is de eerste regel die de auteurs van Bloggers Bootcamp, Johns Biggs en Charlie White, hanteren. Bloggen is productie draaien. Dat betekent dat als je serieus wilt bloggen, je jezelf regelmatig, zo niet altijd, moet afvragen: kan ik dit bloggen? Door deze instelling te hebben, kun je snel overschakelen in het daadwerkelijk omzetten van gedachten in berichten. Altijd bloggen is wellicht iets te veel gevraagd als je een fulltime baan hebt en, laten we zeggen, nog wat vrijetijd wilt hebben, maar denk er in ieder geval over na.
  4. Post consistent. Als je niet elke dag wilt bloggen, blog dan in ieder geval consistent. Het draait daarbij om verwachtingsmanagement. Door een kalender te maken kun je inspelen op hiaten in je agenda en berichten inplannen. Je kunt ook aan verwachtingsmanagement doen door duidelijk op de site te vermelden hoe vaak je zult bloggen. Als je eens per week blogt, dan kan dat ook, maar als je dat vermeld, moet je het ook doen.
  5. Wees een expert. Een serieuze blogger is een expert op zijn of haar vakgebied. Zet daarom in op het overdragen van kennis. Dat kan ook door jouw mening of visie op een bepaald onderwerp te geven. Doe praktische kennis op, volg andere experts in jouw vakgebied en lees! Eenmaal expert dan groeit je volgersgroep en wordt de deelbaarheid van jouw berichten zeker vergroot.
  6. Trap niet in de ‘dit heb ik vandaag meegemaakt’ val. Het kan natuurlijk een keer voorkomen dat je iets wilt plaatsen, bijvoorbeeld om consistentie te waarborgen, terwijl je totaal geen inspiratie hebt. Ga dan niet, omwille van de blog, een dagboekfragment delen. Tenzij dat het onderwerp van je blog is. Biggs en White raden aan om daarom een lijst met onderwerpen op te stellen waar altijd een blog over geschreven kan worden.
  7. Waarom val je de lezer hiermee lastig?! Het is de vraag die de vorige hoofdredacteur van ITcommercie, nu Customer Talk, Kai Doornink aan mij vroeg. Niet om me een veeg uit de pan te geven, maar om me kritisch te laten kijken naar wat voor soort berichten ik online zet en vooral hoe ik de tekst opbouw. Schrijven is schrappen, lekker cliché, heeft daar alles mee te maken; houd je bij de belangrijkste boodschap. De rest is a. niet interessant (negen van de tien keer het geval) of b. kan beter in een ander bericht besproken worden.
  8. Creëer een blogecosysteem. Bloggen kan heel tijdrovend zijn, maar je kunt het jezelf gemakkelijker door een ecosysteem in te richten dat gericht is op het aanleveren van informatie en het verwerken van blogberichten. Dat kun je bijvoorbeeld doen door een rss-feed te maken van de belangrijkste bronnen, een paar berichten vooraf te schrijven die je zo kunt plaatsen en naderhand nieuwe berichten automatisch te delen naar sociale media, zoals Facebook en Twitter.
  9. Koester je bezoekers. Je kunt natuurlijk bloggen voor jezelf. En in het allereerste begin zal het ook zo voelen, maar bezoekers maken bloggen leuker en ze maken je gemotiveerder. Zeker als ze reageren en laten weten wat ze van je blog vinden. Betrokkenheid kan je de boost geven die je nodig hebt om door te gaan.
  10. Reaguurders hoef je niet te tolereren. Er is niets mis met mensen die kritiek hebben, mits ze het op een fatsoenlijke en onderbouwde manier doen. Irrelevante scheldpartijen die uitmonden in een soort wedstrijd wie het meest vreselijke scheldwoord kan verzinnen, hoef je niet te tolereren en kun je, het liefst na bericht, verwijderen van de website. Ik schrijf ‘het liefst na bericht’, omdat het helder en transparant is om aan je bezoekers te laten weten waar ze aan toe zijn. Door kritiek kun je groeien, maar je hoeft niet over je heen te laten lopen.

Natuurlijk kraakt bij de timmerman de deur en ik werk zelf net zo hard om van deze tips een best practice te maken. Wat maakt bloggen voor jou makkelijker? Kan ik iets van jou leren?

Bron: Customer Talk
0

Reacties

Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie