Naar inhoud

Update: Hoe Deutsche Bank klanten fêteert

Onlangs kreeg ik via de post Realities, een prestigieus bedoeld klantenmagazine van Deutsche Bank, op mijn bureau. Blijkbaar heeft deze bank haar customer relationship management (crm) niet helemaal op orde aangezien ik geen klant ben bij Deutsche Bank. Gezien de statige inhoud van het magazine met onder andere Jaap van Zweden en  Laurentien van Oranje, lijk ik daar overigens ook niet echt tussen te passen. “Wij lopen pas tevreden de deur uit als we begrepen hebben wat een klant écht nodig heeft” schrijft Harold Leenen, ceo Deutsche Bank Nederland. Afgelopen week werd mij via verschillende media duidelijk wat Leenen daar precies mee bedoeld. Veel escortdames in dure buitenlandse restaurants en miljoenen aan geheime provisies. Is dat wat banken onder social crm verstaan? En zouden Laurentien en Jaap daar ook hebben gezeten vroeg ik mij direct af?

De financiële stromen tussen Deutsche Bank en Vestia worden inmiddels, volgens de Vokskrant, door Justitie onderzocht en weigert commentaar te geven. Nu is het de Deutsche Bank die in het nieuws is, maar verschillende (ex) medewerkers van een tweetal andere banken die ik sprak vertelden mij dat het er bij die banken niet anders aan toegaat. Zijn banken dan helemaal los van moraliteit, fatsoen, maatschappelijke perceptie en dergelijke komen te staan? Nee. Maandelijks spreek ik verschillende (senior) medewerkers die wel snappen hoe je als bank moet opereren en wat klantgerichtheid is. “Bij banken zou service the new selling moet zijn” vertelde iemand mij onlangs. Het probleem zit hem vaak in de top van de onderneming. Die wil dat niet zien. Daar draait het in veel gevallen wel enkel om geld, bonussen en de aandeelhouder. Sturen op kwartaalcijfers is daar het devies. Of zoals professor dr. Paul de Blot het onlangs goed verwoordde: “klanten zijn voor banken een middel geworden om aan geld te komen.“

Dit jaar ga ik kijken wie mijn huisbankier voor de komende jaren gaat worden. De keuze is helaas beperkt en ik hoop dat ze de escortdames thuislaten. Ik heb liever dat ze goed naar mijn onderneming kijken en aansluitende dienstverlening willen leveren. Dat laatste schijnt tegenwoordig nogal moeilijk te zijn.

Update

Deutsche Bank heeft inmiddels wel een reactie aan Customer Talk gegeven. De persvoorlichter van Deutsche Bank Nederland laat weten dat justitie geen onderzoek doet bij Deutsche Bank rondom deze zaak.

Bron: Customer Talk
0

Reacties

Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie