Naar inhoud

Waarom Bol.com niet de beste website is

Gisteren zag ik in het nieuws weer eens een top honderd lijstje voorbijkomen. Dit keer de beste honderd websites van Nederland met online retailer Bol.com als winnaar. Een behoorlijke claim van onderzoeksbureau WUA!. Geïnteresseerd als ik ben dook ik in het onderzoek om te kijken hoe en wat precies is onderzocht. Ze laten een groep mensen een website bekijken om ze vervolgens een beoordelingslijst in te laten vullen. Leuk, maar veel te mager voor de claim beste website van Nederland.

Iedere senior marketeer weet dat wat klanten of bezoekers zeggen, iets anders is dan wat ze daadwerkelijk doen. Zo konden we eerder dit jaar nog lezen dat je veel beter kunt luisteren naar sociale media over wat klanten over je zeggen dan dat je ze een survey laat invullen of sterren laat geven. Je kunt dus wel honderd mensen vragen een lijstje in te vullen of ze een website mooi, goed of informatief vinden, het zegt echter maar weinig over het daadwerkelijke gedrag. En dat gedrag, daar gaat het nu juist om!

Voor mij zou de top honderd beste websites dan ook bestaan uit sites met de relatief hoogst gemeten conversie, de hoogste klanttevredenheid, de beste klantretentie of de hoogste return on customer (huidige en toekomstige klantwaarde). Het zou me niets verbazen als dan een geheel andere lijst naar voren zou komen. Bedrijven zullen deze gegevens echter niet snel prijsgeven, sterker nog, de meeste bedrijven hebben deze informatie niet eens. Tuurlijk, het is altijd leuk om een prijs te krijgen, zeker wanneer er ook consumenten aan mee hebben gewerkt, maar de titel beste website? Dat is wat overdreven.

Bron: Customer Talk
0

Reacties

Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie