Naar inhoud

Welke bank begint weer eens met de klant centraal te zetten?

Column door Bjørn Hascher, uitgever ITcommercie

De banken liggen nu al een tijdje onder vuur. En terecht. Door hebzucht, slecht toezicht, drang naar groei, druk van aandeelhouders en soms fraude (dat geintje van Madoff alleen al heeft u en mij via Fortis zo'n honderd euro gekost) is het internationale financiëele systeem in elkaar gestort. De banken worden massaal geholpen om overeind te blijven, omdat anders de situatie nog veel erger zou worden.

Wat doen de banken zelf dan op dit moment? Met marketingcampagnes rondom het thema sparen proberen ze het verloren geld, via mijn en uw spaargeld, weer bij elkaar te krijgen om zo hun eigen financiële positie weer wat te kunnen verbeteren. Maar wat doen de banken voor ons? De rentes zijn ietsje aantrekkelijker gemaakt, (bekijk hier of dat echt zo is) maar aan de andere kant hebben de banken hun kosten weer verhoogd, zo staat in een rapport dat afgelopen week verscheen. Voor ondernemers is er momenteel al helemaal geen fatsoenlijke bank te vinden. Vorige week stond er in de Volkskrant een uitgebreid artikel "Besmet met bonusvirus", met input van oud werknemers van ABN Amro. In het artikel werd pijnlijk duidelijk dat, gedreven door megabonussen, al jaren klantgerichtheid plaats moest maken voor een aanpak gericht op turn en burn (het in beweging houden van geld van klanten) en het hoogste rendement. De bank ging zoveel mogelijk nieuwe diensten bedenken en probeerde die via immense bonusstructuren en marketingcampagnes naar hun klanten te pushen, want daar werd grof aan verdiend.

Ondernemers die op dit moment graag willen investeren krijgen nul op rekest. De ABN-Amro kijkt helemaal niet meer naar een ondernemer, ondernemersplan, orderportefeuille. Nee de bank kijkt alleen naar kasstromen op de rekening en solvabitilieit van de jaarcijfers. Bij de ING is het overigens niet anders en ook bij de Rabobank, die vorig jaar nog de CRM Award in de wacht sleepte, is het niet veel beter. Wil je een nieuwe varkensschuur bouwen of een broodsjeszaak in het centrum van de stad beginnen, dan weten ze nog waar ze over praten. Daarmee houdt het ongeveer wel op. Voor goed advies en financiering willen ondernemers best goed betalen; echter kan en wil niemand het momenteel aanbieden. Dodelijk voor de economie, in mijn ogen.

Gerrit Zalm, de nieuwe bestuursvoorzitter van ABN Amro meldde afgelopen week in RTL Z dat de nieuwe combinatie ABN Amro / Fortis waarschijnlijk ABN gaat heten. Omdat die naam internationaal goed zou liggen. Volgens mij lijkt het me beter om eens na te denken en te communiceren over hoe de bank weer klantgericht wil gaan worden. De eerste bank die nu opstaat en de klant weer centraal gaat stellen, is volgens mij spekkoper.

Bron: Customer Talk
0

Reacties

Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie