Naar inhoud

"Als je met e-mail niet transparant bent, kan dat schadelijk zijn voor je bedrijf"

Ivo Boschman, marcom manager bij Marcomplete
Uit de markt kreeg internetbureau Digibiz steeds vaker te horen dat ze graag een partner wilden hebben om hun hele marketingcommunicatie aanpak, waaronder hun e-mailcampagnes, te verbeteren. Het versturen van de e-mails gaat vaak prima, maar het opvolgen en verbeteren van de campagnes bleek soms een probleem. Daarom zette Digibiz adviestak Marcomplete op, waar Ivo Boschman aan het roer staat. ITcommercie sprak met hem en zijn ideeën over e-mailmarketing.

Ivo Boschman, Marcomplete: "Pas sinds 1 oktober 2009 werk ik bij Marcomplete, een onderdeel van webontwikkeling en marketingadviesbureau Digibiz. Hiervoor werkte ik bij een klant van het bureau, namelijk printbedrijf Océ. Vijf jaar geleden ontwikkelde Digibiz voor Océ een tool voor gepersonaliseerde e-mailcampagnes. We wilden betere segmentaties kunnen maken, data kunnen koppelen met de database en zien wie waar op geklikt had. Mede door dit project is uiteindelijk de e-mailmarketingoplossing Dmailer ontstaan."

Processen

"Verschillende klanten van Digibiz maken inmiddels gebruik van Dmailer, maar wilden een stap verder dan alleen e-mails versturen. Daarom was er de behoefte om advies te krijgen over bijvoorbeeld het optimaliseren van het e-mailmarketingproces. Voor het vervullen van die behoefte is Marcomplete opgezet. Alleen vinden we dat e-mailmarketing niet op zichzelf staat, net als marketing niet op zichzelf staat. Het is belangrijk om de marketingprocessen te koppelen met sales en service. Je wilt ten eerste dat er navolging plaats vindt na het versturen van een campagne en een prospect heeft aangegeven geïnteresseerd te zijn. Daarbij is het wel belangrijk om de klant voorzichtig te benaderen. Als de klant per e-mail heeft aangegeven geïnteresseerd te zijn, dan moet je hem of haar niet gaan bellen. Maar erger is het als er helemaal geen opvolging is!"

"Ten tweede is het belangrijk om ook te kijken naar andere vormen van marketing en hoe deze in verband staan met elkaar. Denk na over de acties die je verwacht van je klant. Denk bijvoorbeeld na over de landingspagina en hoe lang je die beschikbaar stelt. Het gaat verder dan techniek alleen. Je moet jezelf de vraag stellen; waarom ga ik die e-mail versturen? E-mailmarketing is mooi, maar als je klant er niet op zit te wachten, ga je je doel voorbij. Daarom moet je kijken naar je andere marketingactiviteiten en welke je waar inzet. Je moet niet alles willen doen met e-mail. Of genoegen nemen met een lage scoringskans. Je moet jezelf afvragen: welke doelstellingen stel ik mezelf? En zet niet te hoog in, want dan valt het gegarandeerd tegen."

Toegevoegde waarde 

"Je moet mensen het gevoel geven dat de e-mail speciaal voor hen bedoeld is. Daarom moet je in eerste instantie je gegevens goed op orde hebben. Door je data goed in te zetten, kun je interacteren met je klanten. En je kunt mensen op die manier interesseren om meer gegevens achter te laten. Je moet hierin wel heel transparant zijn en laten zien wat de toegevoegde waarde is. Als ze in één keer allerlei verschillende velden moeten invullen voordat ze een nieuwsbrief kunnen ontvangen, kunnen ze afgeschrokken worden. Mijn taak is het om bedrijven bij deze processen te begeleiden en ze bijvoorbeeld te laten zien dat de klant moet weten waar hij die gegevens voor achter laat en dat hij, als hij dat niet doet, veel gaat missen."

"Ik heb voordat ik bij Marcomplete werkte al een aantal adviestrajecten gedaan voor Digibiz, maar nu wordt dat officieel. Eerst hield het bedrijf zich voornamelijk bezig met de techniek van e-mailcampagnes, maar nu willen we ook betrokken worden bij de voorkant. Bedrijven moeten goed nadenken wat ze van e-mailmarketing verwachten, want je kunt nog zo hard roepen hoe goed je wel niet bent, als de klant daar niets mee kan, dan heb je een probleem. Je moet wel realistisch zijn in het vaststellen van je doelen. Je moet meten, afrekenen en bijstellen. Helaas wordt die fase nogal eens overgeslagen, waardoor mensen al snel kunnen denken dat een campagne mislukt is als er weinig conversie uit voortkomt. Maar de vraag is: wat wilde je met de campagne bereiken?"

Bron: Customer Talk
0

Reacties

Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie