Naar inhoud

‘Bedenk goed wat de must-haves zijn’

Yuri Admiraal, Teamleider/projectleider, VLC
‘Bij grote websites gaat het vaak ook om grote bedrijven, en wij werken dan ook met een groot team vanuit VLC om wensen te kunnen vervullen en verbeteringen aan te brengen. Heel belangrijk is het managen van verwachtingen rondom een nieuwe website. De klant moet meedenken, en niet een onmogelijke opdracht over de schutting van een externe uitvoerder of IT gooien, want dan is er kans dat de opdracht vaak te letterlijk uitgevoerd, zonder goed mee te denken. Voor een goed resultaat moet de input echt van beide kanten komen: de klant moet meedenken met het project, en IT moet meedenken met de klant. Als er niet teveel doorgeduwd wordt, dan is de kans op succes ook veel groter. En soms levert wat water bij de wijn, zoals elementen weglaten of gedeeltes verkleinen, al heel veel efficiencywinst op. De klant moet zich goed bedenken: wat zijn de must-haves, en wat zijn de nice to haves? Als projectleider moet ik altijd heel goed waken voor al teveel functionaliteit.’
Efficiency

Op dit moment ben ik projectleider van de website van ABN AMRO. Deze site ging, zonder het gedeelte internetbankieren, vier jaar geleden live met Tridion, en we blijven nog steeds doorontwikkelen. Wij, ons team van 25 man sterk voor internet en intranet, passen de website aan op basis van gebruikerservaringen. Als ABN AMRO-klanten veel vragen hebben, dan komt dat bij de bank terecht, die besluit dat de website aangepast moet worden en het verzoek bij ons neerlegt. Het kan ook gaan om een actie vanuit marketing. Het initiatief komt vanuit marketing als er een uitbreiding van de huidige site moet komen, of een extra functionaliteit in een subsite.

 

Nieuwe jasjes

Tegenwoordig werken we vanuit VLC ook wel aan het herstructureren van bestaande grote websites van enkele jaren oud. De vraag is dan: veranderen of vernieuwen? Mijn vorige project was bijvoorbeeld de rebranding naar de nieuwe huisstijl van TNT Post. Het was een groot project, en tijdens de looptijd kwamen er steeds meer vragen en wensen uit verschillende hoeken, die dan steeds weer beoordeeld moeten worden op efficiency. Uiteindelijk is de site grotendeels vernieuwd en geherstructureerd, en is de routing veranderd. Het systeem erachter, Tridion, bleef gehandhaafd. Alles moest mooi op de juiste dag in elkaar vallen. Onze taak was internet en intranet op de juiste dag live te krijgen.

 

Verwachtingen

‘Het belangrijkste is dat de verwachtingen van de klant voor internet in goede banen geleid worden. Onmogelijke of inefficiënte exotische functionaliteit moet het juiste label krijgen, zodat ook helder is wat zinvol is en wat misschien weggelaten kan worden. Mijn visie is: als goed duidelijk is wat je must haves zijn, en wat je nice to haves zijn, dan is duidelijk waar je mee bezig bent.'

 

VLC is een ICT-consultancybureau voor business intelligence en content management expertise.

Bron: Customer Talk
0

Reacties

Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie