Naar inhoud

‘Besteed meer aandacht aan de inhoud’

Jeroen Wolfs, Directeur/consultant, Webservices.nl
‘Een database is waardeloos als er teveel vervuiling is. Onze online verrijkingstools kunnen bij de invoer al meteen data checken. Zo kan alles wat sitebezoekers op een website invullen, direct gecontroleerd, verbeterd en ook verrijkt worden. Een actie van bijvoorbeeld Dove om via internet een gratis crèmetje te krijgen kan zo een schat aan schone info opleveren voor Unilever. De adressen van de deelnemers worden brandschoon de database ingeleid, en daar hun werk doen.’

Pijnpunten

‘Naast directeur ben ik ook consultant databasekwaliteit. Bij de klant krijg ik regelmatig te maken met een aanvraag voor een databaseschoonmaakactie in verband met bijvoorbeeld een grote mailing. Vaak mondt dit weer uit in een grotere opdracht. Je komt er, eenmaal bij het bedrijf, nou eenmaal vaak achter dat er meer speelt dan alleen een vervuilde database, het probleem is vaak groter. Pijnpunt in bijna ieder bedrijf is dat de datakwaliteit beneden peil is: de informatie is niet volledig en niet actueel genoeg.

Naast real-time schoonmaken en checken van gegevens kunnen wij data op verschillende manieren verrijken. Direct bij invoer via bijvoorbeeld een website kunnen wij de data verrijken met een topografisch kaartje, bedrijfsgegevens toevoegen of de waarde van een object bepalen. Automatische kilometerchecks worden veel gebruikt voor inzicht in personeelskilometers. Daarmee wordt gauw duidelijk wat de exacte onbelaste onkostenvergoedingen zijn voor een werknemer, want dat kan aardig oplopen.' 

Samenraapsels

‘Met ICT is niet alles op te lossen. Maar klanten verwachten in eerste instantie wel honderd procent perfectie en volledig opgeschoonde databases. Klanten denken dat men geautomatiseerd minimaal tachtig procent kan opschonen, zelfs als dit een samenvoeging is van een groot aantal databases, waarbij de info in de loop van de tijd slordig in vakjes is gestopt door verschillende mensen met soms verschillende motieven.

Wij lossen een deel van die problemen van vervuiling geautomatiseerd op. Essentieel is om na deze opschoonactie de resterende data handmatig een voor een na te kijken en uit te zoeken, veelal omdat er te weinig referentiepunten zijn. '

Het gaat om de inhoud

‘Die databasekwaliteit is best eenvoudig goed te houden, daar heb ik nog wel een algemene tip over. Bedrijven hebben in het verleden altijd veel tijd en geld gestoken in het creëren van prachtige functionaliteit, en te weinig aandacht gegeven aan de kwaliteit van de inhoud van hun databases. Er staat dan allerlei informatie in de database, zoals hobby's, verjaardagen, belangrijkheid en andere bijzonderheden, terwijl de kwaliteit van de core data zoals het adres  beneden peil is geraakt omdat men niet genoeg naar de werkelijke inhoud van de data heeft gekeken. Besteed daarom meer aandacht aan de inhoud van de database door de zaak goed te blijven checken. Laat desnoods wat bestandsvelden vervallen, want juiste inhoud is het allerbelangrijkste.'

Bron: Customer Talk
0

Reacties

Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie