Naar inhoud

Consultant Talk: “Als je niets doet met big data, luister je niet naar de klant”

De hype rondom big data is aan het voorbijgaan. Dat stelt Rutger Wetzels, managing partner marketing en sales bij AnchorMen, speler op gebied van business webapplicaties. “We zitten in een transformatiefase. Steeds meer bedrijven maken een start met big data. Je kunt er ook niet meer omheen, want als je niets doet met big data, luister je niet naar de klant. Wel is het belangrijk dat je als bedrijf niet te groot begint. Bepaal eerst wat big data eigenlijk voor je organisatie betekent.”

Waar geef je advies over?

Rutger Wetzels, managing partner marketing en sales bij Anchormen, leverancier van business webapplicaties: “Ik wil bedrijven laten zien hoe je big data ter ondersteuning van je bedrijfsprocessen kunt gebruiken. Social data zijn heel belangrijk, omdat je eruit kunt opmaken wat klanten van je vinden. Ook geven de data informatie over wie de klanten zijn, en wat voor wensen, behoeften en voorkeuren ze hebben. Met bijvoorbeeld feedback van klanten uit sociale media kun je processen verbeteren. Wel moet je dan grip kunnen krijgen op die informatie.”

“Als je echt processen wilt verbeteren aan de hand van data, dan kun je niet meer zonder tools. Het is namelijk vaak zo dat data opgesloten zitten in systemen. Het is vaak heel moeilijk om die gegevens eruit te halen. Wij bieden onze klanten daarom het platform ANANSI. Dit is eigenlijk de spin binnen het gehele proces rondom business intelligence, die bijvoorbeeld kan helpen om de data die zich buiten het bedrijf bevinden, terug te koppelen naar bijvoorbeeld het customer relationship management (crm) systeem.”

Wat fascineert je het meest?

“Het is een uitdaging om onze klanten te laten zien wat allemaal mogelijk is met big data. De technologie is al een tijdje aanwezig, maar vaak blijven marketeers achter. In onze aanpak willen we het daarom concreet maken. We doen een discovery project waarbij we vaststellen wat big data betekent voor de desbetreffende klant. Dat is namelijk voor elk bedrijf anders. Door eerst business doelstellingen te bepalen, willen we duidelijk maken dat big data niet alleen maar om it draait. Dat is namelijk wat veel organisaties denken.”

Wat was de laatste tip die je hebt gegeven aan een klant?

“Start niet zomaar een ‘big project’ rondom big data. Je kunt natuurlijk groot denken, maar start altijd klein. Bepaal eerst belangrijke doelstellingen. Wat wil je met data-analyses bereiken? Data bieden namelijk veel mogelijkheden om klanten beter te leren kennen. Je moet daarin meegroeien. Ik raad altijd aan om eens naar andere bedrijven te kijken. Wat doen zij met data? Wat willen ze daarmee bereiken?”

“Nadat je doelstellingen hebt vastgesteld en je aan de slag gaat met de analyse van data, kun je veel voordelen behalen. Ik denk ook dat bedrijven de beschikbaarheid van data niet meer kunnen negeren, want als je niet naar data kijkt, luister je in principe niet naar de klant.”

Waar lopen je klanten het meest tegenaan?

“Ze lopen vaak al vast in het begin. Bedrijven beseffen wel dat ze iets moeten ondernemen met big data, maar ze hebben vaak geen idee wat ze moeten doen en wat het kan opleveren. Wij kunnen daar ook niet één standaard antwoord op geven, want deze antwoorden verschillen per bedrijf. Om samen tot een antwoord te komen doen we vaak een kleine analyse. We bepalen een definitie en aan de hand van een klein project proberen we organisaties te laten zien welke voordelen je alleen al hierdoor kunt behalen.”

Welke ontwikkeling in jouw vakgebied spreekt je het meeste aan?

“Ik vind het totale vakgebied rondom big data heel interessant. Met de technologische ontwikkelingen gaat het heel hard en ik merk dat de hype rondom big data al een beetje aan het afnemen is. Het is nog niet veel, maar we zitten zeker in een transformatiefase. Er komen steeds meer praktijkcases van bedrijven die eerste stappen zetten rondom big data en ook zijn steeds meer oplossingen direct klaar om te gebruiken. De volwassenheidsfase is onderweg."

Bron: Customer Talk
0

Reacties

Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie