Naar inhoud

Consultant Talk: “Bedrijven die niet vernieuwen kunnen hun online toko opdoeken”

E-commercespelers in de midden- en kleinbedrijf (mkb) sector moeten niet willen concurreren met multinationals als bol.com of Mediamarkt. Dat stelt Sem Scholte, hij geeft advies over e-commerce aan voornamelijk middelgrote bedrijven bij het online internetbureau Keytoe. “Deze online spelers moeten zich juist focussen op de klantbehoefte zodat ze bestaande klanten aan zich kunnen binden.”

Waar geef je advies over?

Sem Scholte, cultivator bij e-commerceadviesbureau Keytoe: “Ik geef advies op het gebied van online marketing en e-commerce. Daarbij staat één vraag altijd centraal, namelijk hoe kun je conversies verhogen en tegemoet komen aan de behoefte van de klant?”

“Onlangs heb ik reisaanbieder D-Reizen geholpen met de conversie van mensen die niet weten waar ze naartoe op vakantie willen. Hoe kun je ervoor zorgen dat die mensen toch online een vakantie bij je boeken? Om dit te bereiken hebben we gefocust op waar de consument niet heen wil. We hebben daar een zoekmachine omheen gebouwd die door locaties weg te strepen steeds dichter bij de uiteindelijke keus moet komen. Met een bijzonder hoge conversie, was het een zeer succesvol project.”

 Wat fascineert je het meest?

“Ik vind het interessant om klanten te laten omdenken. Vaak hebben bedrijven een bepaalde visie. Ze denken dan dat ze weten wat nodig is, maar het is juist een uitdaging om ze laten zien wat echt goed is voor hun klanten. Ik vind het leuk om die bedrijven te prikkelen en om een omslag te bieden.”

“Die omslag van denken probeer ik te realiseren door concrete voorbeelden te laten zien. Omdat organisaties vaak vast zitten in hun eigen denkpatroon, laat ik voorbeelden zien van welke ideeën eerder bij anderen fout zijn gegaan. Succesformules kunnen namelijk nog wel eens ongeloofwaardig overkomen, terwijl campagnes die mislopen veel meer indruk achterlaten.”

Wat was de laatste tip die je hebt gegeven aan een klant?

“Veel van onze e-commerceklanten kijken op tegen multinationals zoals bol.com of Mediamarkt. Mijn laatste tip aan een klant was dat hij niet moet willen concurreren met deze partijen. Dat ga je als mkb-er namelijk altijd verliezen, vooral als het gaat om prijs. Je moet je juist focussen op hoe je je eigen klanten kunt blijven binden. Wij adviseren bijvoorbeeld persoonlijke e-mailcampagnes of loyaliteitsprogramma’s in te zetten.”

Waar lopen je klanten het meest tegen aan?

“Tegen de concurrent. Het aantal concurrenten neemt namelijk alleen maar toe. Middelgrote e-commercespelers vragen zich af hoe ze er mee om moeten gaan dat klanten steeds vaker naar de concurrent stappen. Wij adviseren ze nadrukkelijk dat ze moeten focussen op het binden en behouden van klanten. Dat is echt het allerbelangrijkst. Bedrijven moeten zich openstellen en luisteren naar klanten.”

“Er zijn al duidelijk verbeteringen te zien. Bedrijven zien dat ze klanten anders moeten benaderen en dat gebeurt dan ook stap voor stap. Als ondernemingen niet inzetten op die vernieuwing, kunnen ze hun toko wel opdoeken.”

Welke ontwikkeling in jouw vakgebied spreekt je het meeste aan?

“De stappen die mkb-ers op dit moment zetten door zich open te stellen en zich meer en meer af te vragen wat de behoeften van hun klanten zijn, spreken me erg aan. Het besef landt dat ze niet alleen meer kunnen focussen op zichzelf. Het gaat veel verder dan het aanbieden van producten en je klant het daarmee laten uitzoeken. Ze zetten steeds verder in op beleving en verbinding, en zo gaat het steeds meer over het creëren van een positief gevoel.”

Bron: Customer Talk
0

Reacties

Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie