Naar inhoud

Consultant Talk: “Digitale uitingen eerst voor mobiel ontwerpen, daarna uitbreiden”

Het is allang niet meer zo dat consumenten internet op hun smartphone gebruiken om onderweg iets doelgericht op te zoeken. Dat vertelt Jeroen van Eck, astronaut bij internetbureau Mangrove: “Smartphones en tablets worden steeds vaker gebruikt om gewoon mee te surfen vanaf de bank. Bedrijven moeten hun content daarom beschikbaar maken op alle apparaten. Begin daarbij klein door content geschikt te maken voor mobiele schermen. Daarna kun je uitbreiden naar tablets, laptops en dekstops.”

Waar geef je advies over?

Jeroen van Eck, astronaut bij het internetbureau Mangrove: “Ik geef klanten advies over hoe ze internet zo optimaal mogelijk kunnen inzetten. Mobiel is daar een heel belangrijk onderdeel van. Vanuit mijn rol probeer ik klanten zoveel mogelijk op te leiden. Dat doe ik door alle mogelijkheden van online te zien, maar dit gaat verder dan advies geven over technologie. Vaak hebben bedrijven ook organisatorisch hulp nodig.”

“Bij Mangrove hanteren we de mobile first gedachte. Wij ontwerpen de responsive designs (designs die zich aanpassen naar gelang het scherm dat gebruikt wordt – red.) altijd eerst voor mobiele schermen en die designs breiden we dan steeds verder uit voor de grotere schermen. Doordat je de meest belangrijke content gaat selecteren om te laten zien op kleine schermen, ga je automatisch terug naar de basis omdat je nadenkt over de belangrijkste boodschap die je als bedrijf wilt uitdragen.”

Wat fascineert je het meest in je vakgebied?

“Het klinkt misschien cliché, maar de veranderingen zijn fascinerend. Vorig jaar dachten we nog dat consumenten hun smartphone alleen onderweg gebruikten, maar nu blijkt dat dat allang niet meer zo is. Ook wilde een jaar geleden elk merk nog een app ontwikkelen, maar de resultaten van het gebruik ervan vallen flink tegen. Veel consumenten gebruiken een applicatie de eerste paar dagen en daarna openen ze de app niet meer, of verwijderen ze hem zelfs weer van hun smartphone.”

Wat was de laatste tip die je hebt gegeven aan een klant?

“Veel klanten worstelen met het gegeven dat klanten tegenwoordig veel vaker gewoon surfen op hun smartphone dan dat ze gericht op zoek zijn naar iets. Dit betekent dat bedrijven keuzes moeten maken met de focus op essentie en omvang. Alle content die ze online hebben staan moet mobiel te bekijken zijn. Daarbij is belangrijk dat bedrijven er rekening mee houden dat de mobiele apparaten met duimen bediend worden. Dus naast goed zichtbare content, moet ook de bediening eenvoudig zijn.”

Waar lopen je klanten het meest tegenaan?

“Het organisatorische aspect zorgt soms voor obstakels, het is moeilijk om met veranderingen om te gaan. Wij houden er bijvoorbeeld niet van om heel lang aan een project te werken en pas na zes maanden iets op te leveren. Je loopt zo het gevaar dat je iets oplevert wat klanten van onze klant helemaal niet leuk vinden. Om dit te voorkomen leveren we graag elke maand iets op, zo kunnen bedrijven dat aan hun klanten voor leggen. Op basis van de feedback van eindgebruikers kun je dan uitbreiden. Deze experimentele aanpak vinden veel van onze klanten lastig. Vooral de corporate bedrijven vinden het moeilijk en zijn bang om iets wat ‘niet af’ is bij klanten neer te leggen.”

Welke ontwikkeling in jouw vakgebied spreekt je het meeste aan?

“De personal computer (pc) is eigenlijk nooit echt persoonlijk geweest, terwijl de mobiele telefoon dat wel is. Smartphones gaan steeds vaker dienen als een hub, ze verbinden andere apparaten zoals schoenen, horloges of brillen aan elkaar. Hiermee verdwijnt technologie eigenlijk steeds meer naar de achtergrond, het wordt veel natuurlijker.”

“Een voorbeeld is Google Glass. Het is een kwestie van wennen totdat steeds meer mensen zo’n bril gaan dragen. Nu moet ik bijvoorbeeld nog heel hard lachen om mensen die foto’s maken met hun tablet, gewoon omdat het er zo gek uit ziet. In 1999 was het ook nog heel grappig om mensen in de supermarkt te zien bellen, maar dat is inmiddels ook meer dan normaal. Met andere woorden; technologie heeft grote impact op onze sociale conventies.”

Bron: Customer Talk
0

Reacties

Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie