Naar inhoud

Consultant Talk: “E-mailmarketing is net zo belangrijk als andere kanalen”

Maak iemand fulltime verantwoordelijk voor e-mailmarketing. Dat stelt Waldo Yntema, eigenaar en consultant van adviesbureau Digital Herald. Volgens hem wordt e-mailmarketing er vaak een beetje bijgedaan: “Dat is zonde. E-mails zijn net zo belangrijk als folders. Met een helder plan, gepersonaliseerde content, een duidelijke call-to-action en iemand die daar (fulltime) voor verantwoordelijk is, moeten organisaties zeker conversie kunnen behalen met e-mailmarketing.”

Waar geef je advies over?

Waldo Yntema, eigenaar en consultant van adviesbureau Digital Herald: “Ik geef advies over hoe je e-mailmarketing zo resultaatgericht mogelijk kan inzetten. Daarbij draait het er niet alleen om dat mensen de e-mail openen en lezen, maar juist dat ze een aankoop doen naar aanleiding van de e-mail. Juist nu de marketingbudgets steeds meer onder druk staan, is het zaak om e-mailmarketing zo effectief mogelijk in te zetten.”

Om die conversie te behalen is volgens Yntema de onderwerpregel van de e-mail erg belangrijk. “Die regel moet prikkelend zijn en zo de lezer aanspreken. Als het daar al mis gaat, wordt de e-mail vaak niet eens geopend”, aldus Yntema. “Daarnaast is ook een goede call-to-action belangrijk. Dat klinkt voor de hand liggend, maar het gaat nog bij zoveel organisaties mis. Soms stuurt de call-to-action button je niet door naar een bijpassende pagina, maar het komt ook voor dat de e-mail niet eens een call-to-action heeft.”

Wat fascineert je in jouw vakgebied?

“De uitdaging om zoveel mogelijk conversie te behalen met e-mailmarketing is een grote fascinatie. Door het sturen van een e-mail kun je echt één-op-ééncontact creëren. Het goed segmenteren van je ontvangers is daarbij belangrijk. Om een zo persoonlijk mogelijke e-mail op te zetten die de klant optimaal aanspreekt, maken we onder andere veel gebruik van a/b testing.”

“A/b testen voeren we uit door twee verschillende soorten e-mails te maken, bijvoorbeeld met dezelfde inhoud maar allebei met een andere onderwerpregel. Of door de één met linkjes in de vorm van afbeeldingen te versturen en de ander met tekstlinkjes. Door deze e-mails naar twee groepen ontvangers te sturen, kun je precies zien wat goed werkt. De nieuwsbrief die dan het best scoort, kun je naar de resterende ontvangers sturen.”

Wat was je laatste tip voor een klant?

“Test een e-mail goed voordat je gaat verzenden. Dat klinkt logisch, maar het gaat nog steeds vaak mis. Denk er aan dat een e-mail in bijvoorbeeld een account van Hotmail er heel anders kan uitzien dan in Outlook. Daarom moet je eerst testen binnen je e-mailsysteem, zodat je zeker weet dat alles er goed uitziet bij verzending. Als bijvoorbeeld de plaatjes niet werken in een e-mail zal een groot deel van de ontvangers de nieuwsbrief niet bekijken.”

“Een andere belangrijke tip is je te concentreren op doorstuurmogelijkheden in de e-mail. Het moet voor ontvangers heel makkelijk zijn om de e-mail door te sturen naar iemand anders waarvoor hij of zij denkt dat de informatie ook interessant kan zijn. Je kunt je aanspreekgebied vergroten door ontvangers ook de mogelijkheid te bieden om de content direct vanuit de e-mail door te plaatsen via sociale media.”

Waar lopen je klanten het meest tegenaan?

“E-mailmarketing wordt er door veel bedrijven gewoon even bij gedaan. Vaak is er niet iemand die zich fulltime met deze vorm van marketing bezig houdt. Terwijl dat wel belangrijk is om er succes mee te behalen. E-mails zijn net zo belangrijk als folders. Daar moeten bedrijven goed over nadenken. Stel een concreet plan op en zorg dat er iemand verantwoordelijk is voor het versturen van de e-mails. Behandel e-mailmarketing net als alle andere kanalen.”

Welke ontwikkeling in jouw vakgebied spreekt je het meest aan?

“Steeds meer mensen openen hun e-mailbox op andere plekken dan thuis achter hun computer. Zo moeten e-mails ook geoptimaliseerd worden voor mobiele apparaten. Daarbij is het niet alleen interessant dat die e-mails goed weergegeven worden op de apparaten. Je kunt namelijk ook heel veel doen door in te spelen op tijdstippen van openen.”

“Door in je e-mailstatistieken bij te houden op welke tijdstippen en op welk apparaat de e-mail geopend wordt, kun je daarbij redeneren of de e-mail geopend is tijdens werktijd, onderweg of ’s avonds thuis. Als verzender kun je daar rekening mee houden, door aan de hand van welke boodschap je wilt versturen te bepalen op welk tijdstip die het best overkomt.”

Bron: Customer Talk
0

Reacties

Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie