Naar inhoud

Consultant Talk: “Een groot bereik is geen garantie voor succes”

Binnen het media- en marketinglandschap verandert veel en ontstaan veel nieuwe kansen. Volgens Jan-Willem van Beek, strategy director bij digitaal communicatiebureau Greenberry, vraagt dit om een andere aanpak. Van Beek, gedreven door vernieuwing, geeft dan ook advies vanuit deze veranderingen. “Een groot bereik is geen garantie meer voor succes; je zult met een relevante boodschap moeten komen. Met een digitale tool of platform als basis.”

Waar geef je advies over?

Jan-Willem van Beek, strategy director bij digitaal communicatiebureau Greenberry: “Ons digitale communicatiebureau denkt vanuit veranderingen in het digitale medialandschap. Vanuit die gedachte ontwikkel ik samen met de klant een communicatiestrategie die is gebaseerd op het Digital Relevance Model. Een model dat de relevantie en interactiviteit van digitale media combineert met de kracht en het bereik van traditionele media. Tot slot verzorgen we ook de uitvoering van de campagnes. Deze expertise hebben wij, doordat we zelf veel onderzoek doen binnen digitale en sociale media.”

Wat fascineert je in jouw vakgebied?

“Marketing en communicatie zijn enorm aan het veranderen. Door mediafragmentatie zullen merken relevanter moeten worden in plaats van enkel aandacht vragen. Marketeers zijn gewend om reclame te maken die de merkbelofte uitvergroot, maar we zien uit onderzoeken dat het vertrouwen in merkcommunicatie steeds verder achteruitgaat. Gewenste communicatie die relevant is voor een doelgroep is hiervoor de oplossing. Dit vereist een andere aanpak dan traditionele communicatie die we jaren lang gewend zijn. Klant helpen om het merk relevant te maken en daarmee communicatie effectiever te krijgen vind ik enorm leuk om te doen.”

Wat was je laatste tip voor een klant?

“Voor veel organisaties is het nog onduidelijk wat ze bijvoorbeeld met sociale media moeten. Wat betekent het voor een merk? Maar al te vaak zie je sociale media campagnes die te veel op zichzelf staan. Advies dat ik de laatste tijd vaak geef, gaat dan vaak over verbinding van oude media en nieuwe media. Maar al te vaak wordt er in eilandjes gedacht. Het vertrekpunt van ons Digital Relevance Model is: ontwikkel eerst, via de digitale kanalen iets wat mensen kunnen gebruiken,  activeer dit op digitale media en communiceer dit via traditionele media. Interactiviteit van digitale en sociale media wordt zo slim gecombineerd met het bereik van traditionele media.”

Waar lopen je klanten het meeste tegenaan?

“Traditioneel adverteren voelt voor marketeers vaak veilig, een spel dat ze kennen. Veel marketingorganisaties spenderen vaak nog tachtig procent van hun budget hieraan. Toch zien veel organisaties dat het rendement van enkel traditioneel adverteren terugloopt. Er wordt vaak teruggevallen op vertrouwde principes zoals grp’s. Het echt snappen wat er speelt bij de consument, het inzicht bij de doelgroep,  en dit relevant inzetten in communicatie ontbreekt dan vaak, Lays en Albert Heijn zijn positieve uitzonderingen. Traditionele communicatie richt zich op het cosmetisch uitvergroten van bepaalde producteigenschappen, terwijl merkcommunicatie ook iets kan doen wat echt relevant is voor een doelgroep.”

Welke ontwikkeling in jouw vakgebied spreekt je het meest aan?

“Televisie wordt interactiever en consumenten zijn steeds meer online. Dat zijn uitdagingen voor een marketing- en communicatieorganisatie. De oude communicatiewereld samenbrengen met de nieuwe is leuk. Traditionele reclame is sterk in het thematisch neerzetten en vasthouden van een merk, maar wat ontbreekt is echte relevantie voor een doelgroep. Digitale communicatie is interactief en relevant, maar heeft vaak geen samenhang en zijn meer dingetjes dan dat het merk echt verder brengt. In onze aanpak combineren we het bereik en zichtbaarheid van traditionele reclame met de relevantie en geloofwaardigheid van digitale media.

Bron: Customer Talk
0

Reacties

Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie