Naar inhoud

Consultant Talk: “Toegevoegde waarde bied je door basisbehoeften in te vullen”

Paolo Martorino startte iets meer dan een jaar geleden, eind 2010, samen met twee compagnons 3sixtyfive. De naam refereert naar het vraagstuk waar bedrijven mee worstelen: hoe lever je 365 dagen per jaar toegevoegde waarde aan je klanten? Onderdeel is het kijken naar hoe sociale media daar een rol in spelen. “Belangrijk is de balans tussen voorzichtig zijn én gezonde drang naar nieuwe paden ontdekken”, aldus Martorino.

Waar geef je advies over?

Paolo Martorino, managing partner bij 3sixtyfive, het social business adviesbureau dat hij eind 2010 oprichtte met Nicole Niemann en John Meulemans: “Wij zeggen: we helpen merken met het transformeren naar een bedrijf dat 365 dagen relevant aanwezig is en op een goede manier waarde kan toevoegen aan een community. Het advies is heel breed: we kijken naar sociale media strategie, kanalen, productoptimalisatie en luisteren. We helpen bij het opzetten van een social business en branding.”

Wat fascineert je in jouw vakgebied?

“Wat ik het meest fascinerend vind, is het spanningsveld tussen merk en mens. Het gedrag van klanten duiden geeft informatie over hoe je toegevoegde waarde kunt bieden en geeft je de mogelijkheid om te ontdekken waar klanten op zitten te wachten. Het gaat bij het gedrag van mensen vaak om het vervullen van basisbehoeften. Daarom moet je oppassen om je toegevoegde waarde niet teveel in een marketingjasje te gieten.”

Wat was je laatste tip voor een klant?

“Eén van de adviezen die ik recent gaf: stop alsjeblieft met Twitter. Er werd meer schade aan het bedrijf gebracht, dan het goed deed. Belangrijk is dat we pas in de allereerste fase zitten van sociale media. In onze zoektocht naar hoe we deze kanalen kunnen inzetten, moeten we voorzichtig zijn én moeten we een gezonde drang hebben om nieuwe paden te ontdekken. Daar moet een balans in zitten. Voor elk bedrijf is dat overigens weer anders. Voor sommige bedrijven betekent het dus dat je een stapje terug moet doen. Mijn advies is; ontspan. Ga eerst eens na welke toegevoegde waarde je kunt bieden aan je doelgroep.”

Waar lopen je klanten het meest tegenaan?

“Ten eerste, op een tactisch niveau, zie je dat bedrijven worstelen met de combinatie van de verschillende media en kanalen voor hun marketing- en serviceactiviteiten. Ten tweede zijn bedrijven heel erg op zoek naar de rol die sociale media moet spelen binnen een bedrijf. Hoe zetten we een waardeketen op? Is sociale media onderdeel van service of meer van marketingcommunicatie?”

“Ten derde zie je dat bedrijven ook naar buiten toe moeite hebben met sociale media: waar gaan we het wel en niet voor inzetten? De vragen die we hierover krijgen zijn heel breed: hoe ontwikkelen we een sociale media strategie, hoe zetten we een Facebook campagne op, hoe krijgen we onze medewerkers mee in social? De grootste valkuil is daarbij dat bedrijven heel erg in campagnes denken. Denk in programma’s, in continue aanwezigheid.”

Welke ontwikkeling in jouw vakgebied spreekt je het meest aan?

“Op het gebied van technologie, dan denk ik aan solomo; social local mobile. De focus ligt op het toevoegen van local. Bijvoorbeeld; een applicatie om serendipiteit, het toevallig vinden naar iets waar je niet naar op zoek was, te stimuleren. Denk aan een app voor een museum, waarbij je ziet dat er iemand in de buurt is met wie je misschien indirect verbonden bent, maar die ook geïnteresseerd is in magisch realisme. Als je die twee mensen bij elkaar kan brengen, dan vervul je gelijk een basisbehoefte, namelijk verbindingen leggen.”

“Een denkwijze waar ik zeer geïnteresseerd in ben, is die van de Lean Startup. Dit boek geschreven door Eric Ries pleit voor het in de markt zetten van een minimaal, maar levensvatbaar product. Vervolgens bouw je het verder uit op basis van feedback van gebruikers. Zo is onder andere Facebook ontwikkeld. Dat startup denken, dat zou binnen grotere organisaties een grotere rol moeten gaan spelen.”

Bron: Customer Talk
0

Reacties

Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie