Naar inhoud

"Content wordt vaak niet als king gezien"

Gert Hans Berghuis, algemeen directeur bij Fabrique
Content is king, maar veel bedrijven zien het nog als een ondergeschoven kindje. Gert Hans Berghuis, algemeen directeur bij ontwerpbureau Fabrique, geeft advies om de waarde van content te laten zien. Zeker nu consumenten kritischer worden en content ook nog eens context gebonden wordt.

"Bezoekers komen niet voor je templates, maar voor de inhoud, de content van je website. Welk content management systeem (CMS) je gebruikt is niet interessant voor de bezoeker. Het is enkel één van de randvoorwaarden. Design is wel belangrijk, je moet je merk naar online kunnen vertalen. Daarbij gaat het erom dat je betrouwbaar overkomt, dat je aandacht geeft aan je bezoekers. Maar vormgeving is niet het doel. Het gaat om content. Consumenten zijn kritischer geworden tegenover content. Ze verwachten dat een website up-to-date en actueel is. Als verhalen niet naar de klant toe worden geschreven dan accepteren ze dat niet. Dat hoeft ook niet, want er zijn concurrenten die dat wel doen."

Aandacht besteden aan content

"Ik was laatst op het UX evenement in Londen. In de presentatie werd een voorbeeld gegeven van hoe het niet moet. In de sheet stonden van die projectwatervalletjes, aan het einde werd één week besteed voor de migratie en creatie van content. De meeste tijd wordt besteed aan het CMS en de templates. Zo gaat het vaak. Organisaties vinden het moeilijk om te accepteren dat content king is, ondanks dat iedereen dat al vijftien jaar roept. Ze zijn het niet gewend. Ze zeggen: laten we knippen en plakken. Ze doen het erbij. Als wij een project gaan plannen dan is de eerste vraag: hoe gaan we de content regelen? Sommige organisaties ontwijken die vraag eerst. Als ze er echt over na moeten denken dan blijf ik wel invloed uit te oefenen zodat ze echt aandacht besteden aan content."

"Oude content kan daarbij een blok aan je been zijn. Organisaties willen dat vaak niet weggooien, maar ze kopiëren het en laten de redactie er nog een keer naar kijken. Dan worden er echter maar kleine verbeteringen gedaan. Je moet jezelf afvragen: wat wil ik vertellen? Aan welke content hebben bezoekers behoefte? Je hoeft ook niet alles gelijk weggooien, er kan wel iets van waarde tussen zitten. Alleen door nieuwe ogen ernaar te laten kijken kun je ontdekken of je tekst niet vol met jargon zit, of het versteend is. Je bent ook beter vindbaar als je goede content hebt. Het is bijna een eis voor vindbaarheid, dat is een aardige bijwerking van Google. Dat is dan weer goed meetbaar en dat kan voor een bedrijf een drijfveer zijn om goede content te maken."

"Het is ook een spannende uitdaging om content via verschillende kanalen beschikbaar te maken. Doorgaans wordt er een website gemaakt voor de PC, maar nu is er ook de iPad, de mobiele telefoon en straks interactieve televisie. Kijk in welke context gebruikers op zoek zijn naar welke informatie. Stel; je biedt recepten aan. Dan kan ik me voorstellen dat je voor in de supermarkt een mobiele website maakt waar de boodschappenlijst op staat. Op de PC wil je het recept in zijn geheel zien om hem in je kookschrift te kunnen zetten. In de keuken wil je het recept met grote letters. Ook zou je het recept via de televisie kunnen aanbieden waar een filmpje te zien is hoe het recept te maken is. Context wordt steeds belangrijker." 

Op het netvlies

"Sinds 1996 zit ik in het vak. Ik ben afgestudeerd als industrieel ontwerper, maar daar was destijds niet zoveel werk in. Ik heb mijn afstudeerproject dan ook gedaan bij een ontwerpers-platform op internet. Ik dacht, zo kom ik bij alle internetbureaus binnen en dan hebben ze mijn gezicht gezien. Zo ben ik bij Fabrique blijven hangen. Het was geen straf om me met internet bezig te gaan houden. Dat het heel groot zou worden, dat had ik wel op mijn netvlies staan. De ontwikkeling van internet is heel fascinerend. Destijds was e-mail booming. Dat veranderde sociaal maatschappelijk zoveel. Daarvoor ging je voor informatie naar bedrijven toe voor brochures. Dat kan je je toch bijna niet meer voorstellen?"

"Inmiddels ben ik doorgegroeid tot algemeen directeur van het ontwerpbureau Fabrique. We doen veel meer dan alleen online. Het creatieve proces is bij ons heel belangrijk. Zo ontwikkelen we ook merk en strategie, en vertalen we dat door naar werkende middelen. Dat kan een website zijn, maar ook een printcampagne of een jaarverslag. Ik houd mij bezig met het aansturen van de afdelingshoofden, maar ook met netwerken en acquisitie, waarbij ik ook medeverantwoordelijk ben voor het ontwikkelen van strategieën. De inhoud zit voor mij echt in dat laatste gedeelte. Online is mijn pijler. Het is bij internet vooral belangrijk om die randvoorwaarden bij elkaar te brengen, zoals techniek en organisatie bijvoorbeeld. Dat is iets waar ik als industrieel ontwerper voor ben opgeleid."

Bron: Customer Talk
0

Reacties

Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie