Naar inhoud

"E-mails horen in de inbox, niet in de junkfolder."

Casper Schoute, Reputy: "Je bent niet altijd een 9."
De reputatie van de uitgaande server is belangrijk bij het aankomen van e-mails. Casper Schoute probeert met Reputy awareness te creëren voor dit vraagstuk. "Misschien komt je e-mail wel aan bij de klant, maar als je je reputatie niet goed op orde hebt, dan is de kans groot dat de mail alsnog in de junkfolder terecht komt. Dat is natuurlijk geen goede reclame."

"Het is mijn taak om awareness te kweken. Server reputation management is nog niet echt bekend en het verborgen vraagstuk - komt die mail wel in de inbox of toch in de junkfolder terecht? - wordt nog weinig onderkend. Als ik met partijen spreek over e-mail deliverability dan kennen er nog maar weinig het begrip server reputatie, laat staan hun eigen reputatie en wat het betekent als dit niet helemaal op orde is. Ik vertel ze daarover, kijk hoe het bij het bedrijf staat en wat dit bijvoorbeeld doet met omzet en clicks. Vervolgens laat ik zien wat één procent verbetering betekent. Als het bedrijf dit kan koppelen aan de prijs per e-mail of aan de goede naam van het bedrijf, dan ontstaat er een mooie business case. Het verschilt natuurlijk per bedrijf en organisatie hoe bedrijfskritisch een e-mail is en hoe belangrijk het is om elk onderdeel op orde te hebben."

Bill Gates

"Met Reputy zorgen wij ervoor dat e-mails terecht komen op de juiste plek en dat is de inbox. Als een nieuwsbrief terechtkomt in de junkfolder dan is dat een gemiste kans. We begonnen hiermee naar aanleiding van een constatering van Rapidsugar, een interactief marketingcommunicatiebureau en tevens ons moederbedrijf. We zagen dat er een verschuiving plaatsvond: er wordt niet langer gelet op alleen content om spam te onderscheppen, maar veel meer op het IP-adres. Het verborgen probleem is dat hoewel we kunnen meten dat bijvoorbeeld 95 procent van de e-mails aankomt - Waarom overigens niet 99,99 procent? - we geen idee hebben hoeveel daarvan daadwerkelijk in de inbox terechtkomt. Daarom moeten we niet naar de e-mail an sich kijken, maar veel meer naar het hele proces en naar de reputatie van je server. Deze verschuiving is zeer logisch, omdat de techniek het mogelijk maakt dat iemand bijvoorbeeld een e-mail uit naam van Bill Gates van Microsoft stuurt, maar zonder dat het daadwerkelijk van hem afkomstig is."

"Als een bedrijf alle vijf onderdelen van de server reputation cycle beheerst, wat overigens echt een specialisatie is, dan is het afleverpercentage erg hoog. Maar ook de kans dat e-mail in de inbox terecht komt in plaats van in de junkfolder, is dan heel groot. Dat is niet te meten, maar als één van de vijf stappen niet goed is ingericht dan is er een grote kans dat de e-mail in de junkfolder terechtkomt. Of helemaal niet aankomt. De vijf onderdelen zijn de userbase, e-mail, e-mailserver, send process en receivers. Belangrijk is bijvoorbeeld dat je de ontvanger makkelijk de keuze heeft om zich af te melden, oftewel opt-out. Als bedrijf moet je geen barrières hiervoor inbouwen. Mensen willen makkelijk van e-mail af kunnen komen als ze ergens niet meer geïnteresseerd in zijn. Als het niet snel kan, dan klikken mensen al snel op de dit-is-spam-knop. Dat is een klacht! Als je daar niets mee doet dan gaat de ISP jouw e-mails bestempelen als spam en dan krijgt die persoon nooit meer iets van jou in zijn inbox. Als er dan een bepaalde drempel van het totaal aantal klachten wordt overschreden, dan krijgt niemand meer iets van je!"

Dubbel opt-in

"Eerder lag de focus op de content van de e-mail. Toch is content maar 17 procent van alle factoren van invloed op de aflevering van e-mail. Het resterende deel wordt bepaald door de server reputatie. Het gaat hierbij niet alleen om grote volumes e-mail, maar ook om transactionele e-mail. Daarbij moet rekening worden gehouden dat aan IP-adressen een reputatiecijfers wordt toegekend door ISP's. Dat fluctueert, dus je bent niet altijd een 9, je kunt ook best een keer een 6 hebben. Als transactionele mail van hetzelfde IP-adres wordt verstuurd als de bulkmail dan wordt de reputatie gedeeld. De twee e-mailstromen kunnen elkaar dan negatief of positief beïnvloeden. Hetzelfde geldt als je e-mail verstuurd via een IP-adres waarover ook door andere bedrijven wordt gemaild. Als je zelf alles doet voor een goede server reputatie en de anderen niet dan lever je daardoor slechter af. Je moet ook rekening houden met waar je de mail heen stuurt. Hotmail heeft bijvoorbeeld een andere authenticatie procedure dan Gmail. Ook kun je de ontvangst van je e-mails verbeteren door te kijken naar je opt-in procedure. Optie één is dat je e-mail laat invullen op de website. Daarnaast kun je die inschrijving laten bevestigen, maar de best practice is een dubbel opt-in. Dat betekent dat je een e-mail stuurt ter bevestiging met een link naar een pagina waar de klant kan bevestigen dat hij die mail wilt ontvangen."

"Over al deze onderdelen geven wij advies, zodat we bedrijven kunnen helpen met het inrichten van een outbound e-mailkanaal. We hebben een oplossing gerichte benadering. We laten de best practices zien. En we nemen het vraagstuk uit handen, zodat de klant er geen omkijken naar heeft. De kennis is niet altijd in huis bij onze klanten. Het is een zeer specialistisch gebied, je kunt bij wijze van spreken afstuderen op dit onderwerp."

Bron: Customer Talk
0

Reacties

Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie