Naar inhoud

"Het verschil tussen off- en online begint steeds meer te vervagen"

Tim Besselink, e-commerce consultant Jungle Minds
Tim Besselink werkt bij Jungle Minds als e-commerce consultant. Hij werkt nauw samen met de klant om tot het beste resultaat te komen, zij kennen hun klant uiteraard het beste. De ontwikkeling binnen de e-commerce gaat snel en dat spreekt Besselink aan: "Ik vind het leuk om in de keuken te zetten en van dichtbij alles te zien gebeuren."

"Ik heb bedrijfskundige economie gevolgd aan de Vrije Universiteit (VU). Daar kwam internet en e-commerce nagenoeg niet aan bod. Wel wilde ik graag de consultancy in. Het was geluk dat ik de vacature bij Jungle Minds tegen het lijf liep. Daar kwam ik er eigenlijk pas achter hoezeer het vakgebied mij aanspreekt. Internet bestaat relatief kort, waardoor de ontwikkelingen elkaar nog erg snel opvolgen. Het is leuk om in de keuken te zitten en van dichtbij alles te zien gebeuren. In het begin heb ik bij Jungle Minds als analist veel concurrentie analyses en gebruikersonderzoek uitgevoerd. Daarna ben ik doorgegroeid naar mijn huidige functie."

Aanspreekpunt

"Jungle Minds, het internetadviesbureau waar ik voor werk, bedient grote bedrijven in Nederland en België over hoe ze internet kunnen inzetten om hun doelstellingen te behalen. Ik ben daar werkzaam als consultant. Binnen de projecten ben ik intensief inhoudelijk betrokken, van acquisitie tot oplevering. Ik fungeer daarbij ook als aanspreekpunt en ben ik verantwoordelijk voor het eindresultaat. Ik werk nauw samen met de klant: zij kennen het beste het product en de doelgroep die zij bedienen. Ik voeg daar mijn kennis van de mogelijkheden die internet biedt en online consumentengedrag aan toe."

"De tip die ik iedere klant geef is dat ze een gebruikerstest moeten uitvoeren. Liefst voordat techneuten daadwerkelijk aan het werk gaan om de site te bouwen. Simpel gezegd laat je in zo'n test een aantal mensen die passen binnen je doelgroep de (demo)site gebruiken. Met de juiste interviewer ernaast achterhaal je hiermee altijd erg waardevolle kennis. Mensen blijken bijvoorbeeld op een totaal onverwacht moment niet verder te gaan met het plaatsen van een bestelling. Komt dit omdat zij de zaak niet vertrouwen, zien zij niet waar de ‘bestelknop' zit of is er toch iets anders aan de hand? Toch wel fijn om dit te achterhalen voordat de digitale spade de grond ingaat."

"Klanten hebben een aantal problemen die te maken hebben met hele basale vragen, zoals dat de website geen bezoek trekt. Ook weten klanten soms niet wie de bezoekers zijn en waar ze naar op zoek zijn. Daarbij is het lastig om de doelstellingen in termen van verkoop, cross- en upsell te realiseren, en zich te onderscheiden van hun concurrenten. Klanten die ik help zijn zowel business to business (B2B) als business to consumer (B2C) bedrijven. Nu werk ik voor een Belgisch bedrijf dat de Nederlandse markt wil veroveren. Daarnaast kijk ik naar de ontwikkeling van het intranet van een grote B2B dienstverlener."

Slimme winkeliers

"Het is ontzettend leuk om bij totaal verschillende organisaties over de vloer te komen en betrokken te zijn op het spannendste moment, namelijk bij het bedenken van een nieuw initiatief. Je merkt dat je vanuit jouw expertise en ervaring bij menig andere klanten echt toegevoegde waarde kunt bieden. Eén van laatste projecten is bijvoorbeeld de vernieuwde website van Schiphol. Hierbij was het enorm interessant om via één site een enorme verscheidenheid aan bezoek te bedienen: van reizigers, ophalers, shoppers, vacaturezoekers en omwonenden tot journalisten, overheden en zakenpartners."

"De opkomst van mobiel internet en hoe (web)winkeliers hierop in kunnen spelen vind ik een interessante ontwikkeling. Het verschil tussen off- en online begint steeds meer te vervagen. Steeds meer consumenten zijn altijd online. Voor slimme winkeliers is veel mogelijk. Denk bijvoorbeeld aan persoonlijke aanbiedingen in de fysieke winkel op basis van het eerdere klik- en bestelgedrag in de virtuele winkel. Maar bijvoorbeeld ook de offline aankopen gebruiken om online bepaalde interesses vast te leggen. Albert Heijn heeft bijvoorbeeld een mooie applicatie voor de iPhone, waarin je de bij AH gekochte producten (geregistreerd via je bonuskaart) terug kunt vinden. Het is dan nog maar een kleine stap om deze online (Albert.nl) aan te kunnen schaffen, of bijvoorbeeld recepten samen te stellen op basis van wat je nog in de koelkast hebt liggen."

Bron: Customer Talk
0

Reacties

Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie