Naar inhoud

"Ik heb een passie om mensen te helpen"

Clare Duggan, CMO bij Duggan Sisters
Clare Duggan heeft de afgelopen veertien jaar advies gegeven over marketing en sales processen, waarvan ze de laatste 2,5 jaar senior application consultant was bij Aprimo. Nu neemt ze afscheid van de advieswereld om samen met haar zussen de wereld te veroveren met het familiebedrijf Duggan Sisters. ITcommercie vroeg naar haar inzichten en beste ervaringen.

"De meest inspirerende case waar ik advies heb gegeven was bij een telco backbone provider uit Zweden. Ik had veel ervaring met advies op het gebied van marketingprocessen, maar was net nieuw bij Aprimo. Ik werd in het diepe gegooid met de opdracht om de haalbaarheid van een marketingproject bij het bedrijf vast te stellen. Ze hebben een wereldmerk, maar ze waren heel salesgedreven. Het succes kwam voort uit salesrelaties met de telco's, maar om groei te blijven realiseren moest er iets veranderen. Het was inspirerend om te zien dat het initiatief om marketing excellence uit te rollen in het hele bedrijf van het hoofdkantoor kwam. Er moest draagvlak gecreëerd worden en voor ons was de rol weggelegd om de afdelingen in de verschillende landen enthousiast te maken voor het marketingproject. Je moet voorstellen dat er nog niets georganiseerd was op het gebied van marketing, en dat terwijl het bedrijf 23 regio's in 150 landen heeft en we tien weken kregen om vijf marketingprocessen in te richten, maar ook te accorderen. Het was een mooie uitdaging om dit tot een succesvol eind te brengen. Ik heb bij dit project de business kant getrokken en met de medewerkers hebben we door middel van workshops en demonstraties consensus kunnen bereiken over de vijf processen. Het mooie aan dit project was de collegialiteit en respect die taal en cultuur oversteeg."

Dying projects

"Voor Aprimo heb ik bij verschillende softwareleveranciers gewerkt. Ik begon mijn carrière bij MSM Systems Europe. Dit was één van de eerste customer relationship management (CRM) spelers waarbij marketing, sales en service bij elkaar kwamen. Dit bedrijf had al 750 klanten voordat het bedrijf Siebel (leverancier CRM-systemen, nu overgenomen door Oracle - red.) werd gestart. Daar heb ik veel geleerd en voor dit bedrijf ben ik naar Nederland verhuisd. Ik heb daar gezien hoe een softwarebedrijf in elkaar zit en kunnen ontdekken welke functie ik het leukst vond. Daarna ging ik aan de slag bij Firepond, een multichannel marketing speler in de Benelux. We leverden een oplossing waarmee de verkoop van complexe producten via meerdere kanalen kon worden geregeld. Dat was in de periode dat het internet opkwam; het was de uitdaging om met een groeiend aantal kanalen om te gaan. Voor Aprimo werkte ik vijf jaar bij SAS in de customer intelligence team."

"Ik heb in Amerika geschiedenis en talen gestudeerd en door mijn multidisciplinaire opleiding heb ik geleerd om problemen te ontdekken, van verschillende perspectieven te bekijken en deze op te lossen. Ik heb een passie om mensen te helpen, in mijn geval ook op zakelijk gebied. I see dying projects, ik zie waar het mis kan gaan voor het daadwerkelijk misgaat. Dat is soms vermoeiend, maar ik probeer er altijd een positieve draai aan te geven. Als presales consultant, de rol die ik vervulde bij Aprimo, kun je echter niet alles doen: het komt wel eens voor dat je een probleem kan oplossen, maar dat ze uiteindelijk toch niet met je in zee gaan. Dat kan bijvoorbeeld komen doordat ze er nog niet klaar voor zijn. Daar moet je mee kunnen leren leven. Daarbij wil ik ook blijven leren en mijn kennis delen met andere mensen."

Duggan Sisters

"Nu wil ik de opgedane kennis toepassen in de prakijk. Mijn zussen hebben zeven jaar geleden het bedrijf Duggan Sisters opgericht, waarmee ze in eerste instantie behandelingen en opleidingen verzorgden in natuurlijke gezondheidszorg. Inmiddels hebben ze hun focus verlegd van hun diensten naar de producten die ze bieden. De grootste focus ligt momenteel op de natuurlijke, ecologische en milieuvriendelijke deodorant, Lifestinks. Tot nu toe deden ze vooral aan mond tot mond reclame door middel van beurzen en mensen die hun verhaal door vertelden. Nu ben ik aangesteld als CMO en is het de uitdaging om de visie die we hebben om te zetten in een strategie waarmee we een breder publiek kunnen bereiken. Ondanks dat er veel zal veranderen aan de distributie en het product blijft het verhaal achter het merk onderdeel van de Lifestinks ervaring. Enerzijds gaan we het product breder neerzetten in de Verenigde Staten. Anderzijds gaan we het merk in Europa uitrollen. Ik wil mijn kennis en kunde inzetten om het familie bedrijf te laten groeien, maar ik denk dat ik nog genoeg interessante vraagstukken zal tegen komen."

Bron: Customer Talk
0

Reacties

Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie