Naar inhoud

"Ik schets een totaalplaatje onderbouwd met inhoudelijke kennis."

Ricardo Passchier, business development manager bij IDS Scheer.
Ricardo Passchier werkt als business development manager bij software- en consultancybedrijf IDS Scheer. In deze functie geeft hij niet alleen inhoudelijk advies, maar heeft hij ook een commerciële rol. "Ik probeer de klant te overtuigen dat de business processen transparant moeten zijn voordat ze deze kunnen veranderen. Ik geef daar een inhoudelijke invulling aan door daadwerkelijk te laten zien hoe dat werkt."

"Bij IDS Scheer geef ik advies aan klanten en prospects over de toepassing van business process management, kortweg BPM, ondersteund door onze software. Onder deze noemer proberen wij bedrijven efficiënter te laten werken en flexibeler te laten functioneren. In de huidige economische omstandigheden zijn veel organisaties bezig met reorganisatie en kostenbesparingen. Daar proberen wij ze mee te helpen. Hoe kunnen ze met minder mensen meer werk doen? Alleen is het voor bedrijven vaak moeilijk om te veranderen, omdat ze weinig inzicht hebben in hun processen. Vaak zie je dat processen slecht of zelfs niet beschreven zijn: hoe weet je dan waar je iets moet veranderen om je bedrijf efficiënter en effectiever te laten functioneren? Daarnaast zie je dat er vaak verschillende systemen draaien en de informatie is verspreid over diverse bronnen. Wij helpen bedrijven om het totaalplaatje te zien en duidelijk te krijgen waar er veranderingen aangebracht kunnen worden. Het gaat erom dat de processen transparant worden. Deze worden dan gemodelleerd en geanalyseerd in ons softwarepakket Aris, waarbij het ook gaat om wie waar verantwoordelijk voor is. Dan kan er pas daadwerkelijk gewerkt worden aan verandering."

Niet heilig

"Zelf doe ik het voortraject, wat overigens flink intensief is. Laatst hebben we een grote bank mogen verwelkomen. Het totale aanbestedingstraject heeft ongeveer een jaar geduurd. Mijn deel duurde ongeveer vier tot vijf maanden. Ik houd mij dan inhoudelijk bezig met hoe ons product kan aansluiten bij de doelstellingen van het bedrijf. Daarvoor nemen we de huidige processen onder de loep, waarna we gaan kijken hoe het anders kan en hoe we alles in één systeem kunnen samenbrengen. Deze grote bank wilde een uniforme werkwijze introduceren bij alle lokale banken, met als doel om te harmoniseren, kosten te besparen en beter greep te hebben op de risico's. Je moet in korte tijd een totaaloplossing in beeld krijgen, zodat je een toekomstbeeld kan schetsen voor zo'n bedrijf. Bij het schetsen van dit toekomstplaatje is het overigens onmogelijk om de volledige scope tot in de details te bekijken. Ondanks dat je wel een overzicht moet maken om te zien waar je iets moet veranderen, kun je pas de diepte in als je weet waar het probleem zit."

"Sinds een aantal jaar kijken bedrijven steeds meer naar processen in plaats van alleen naar systemen. Dat komt door een behoefte naar efficiënter werken en daarnaast het bewustzijn dat software alleen niet de oplossing is. Systemen zijn slechts ter ondersteuning. Deze kanteling is al een tijd aan de gang en wordt versterkt door strengere wet- en regelgeving die transparante processen vereist. Intern wordt er gezocht naar de juiste voorbereiding voor slechte tijden en is er het doel voor te lopen op de concurrent. Vastlegging van processen is hierbij een hulpmiddel, maar niet heilig. Het gaat uiteindelijk om procesverbetering. Dat probeer ik ook steeds mee te geven in mijn werk: business process management is een middel om het bedrijf beter te laten draaien. Daarbij moeten bedrijven eerst kijken naar wat ze snel kunnen verbeteren, procesmodellering helpt je om dit vast te stellen."

Eén kant

"Het geven van advies is dus maar één kant van mijn werk. Het is juist zo leuk dat ik twee dingen kan combineren, namelijk het commerciële aspect en de inhoudelijke consultancy. Ik zoek daarin naar hoe ik de behoeften van de klanten het best kan vervullen. Zo probeer ik natuurlijk ons eigen marktaandeel te vergroten. Ik ben begonnen als management consultant bij CMG, wat nu Logica is. Ik heb daar veel ervaring opgedaan met het geven van advies over procesanalyse en -verbetering bij telecomorganisaties. Sinds 2004 ben ik werkzaam bij IDS Scheer. Eerst als senior BPM-consultant, sinds 2007 ben ik me ook gaan bezig gaan houden met de commerciële kant. Mijn inhoudelijke kennis en ervaring komt me daarbij goed van pas. Ik ben nu niet alleen bezig een invulling te geven aan de behoeften van de klant, maar hen ook echt ervan te overtuigen dat onze werkwijze een toegevoegde waarde heeft."

Bron: Customer Talk
0

Reacties

Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie