Naar inhoud

"Marketing is een kernactiviteit van elk bedrijf"

Chris Goes, consultant en eigenaar Affekt
Chris Goes, consultant en eigenaar van Affekt, is initiatiefnemer van MRM Profs, een werkgroep van het PIM, waarbij wordt gekeken naar het efficiënter en effectiever maken van de marketing. Hij ziet een versobering in het vak, waar juist een professionaliseringslag zou kunnen plaatsvinden. "Mijn tip is daarom ook: begin klein. Vanuit daar kun je verder bouwen."

"Affekt is een adviesbureau waar we bedrijven helpen met marketing en sales vraagstukken. Het gaat bewust over deze afdelingen, omdat ik denk dat marketing en sales onlosmakelijk verbonden zijn met elkaar. Sales houdt zich voornamelijk bezig met de korte termijn en met transacties, marketing met de lange termijn en met doelgroepen en concepten, maar het gaat allebei over klanten. Daarbinnen willen we ondernemers helpen om de processen efficiënter en effectiever neer te zetten, waarbij we ons richten op business to business (b2b) en vooral zakelijke dienstverleners."

"De marketingfunctie was voorheen vaak ondergebracht in het management. Sinds een aantal jaar zie je dat marketing steeds vaker onderdeel is van de afdeling marketingcommunicatie. Het is een versobering van het vakgebied. Ik heb vaak moeite om de beslissers te bereiken, waarbij blijkt dat marketeers dit niet meer zijn. Marketing wordt ad hoc ingezet, terwijl het een kernactiviteit van een bedrijf moet zijn, naast inkoop, logistiek en productie."

Professionalisering

"Naast consultant bij Affekt ben ik initiatiefnemer van MRM Profs. Deze werkgroep heb ik opgezet om het gedachtegoed van marketing resource management (MRM) te verspreiden. De gedachte dat marketing efficiënter en effectiever kan, spreekt me aan. In Nederland zijn daar vooral softwareleveranciers mee bezig, maar ik wil collega-marketeers op de hoogte brengen en het vakgebied verder professionaliseren. Om die professionaliseringslag binnen bedrijven te maken, moet je het volgende doen: processen inrichten, meten en onderzoek doen. Als laatste moet je aantonen dat het effect heeft. Op die manier kun je je marketinguitgaven rechtvaardigen en weet je voor jezelf ook wat wel en niet goed werkt. Het is vooral belangrijk om te weten waar je kunt bezuinigen als dat nodig is, maar ook als je meer kunt uitgeven is het belangrijk om te weten waar je dat geld het beste aan kunt besteden."

"Mijn tip bij het introduceren van MRM is: begin klein. Je kunt snel succes hebben als je met kleine, praktische projecten begint. Ga bijvoorbeeld kijken naar je beeldmateriaal, zoals foto's, logo's, presentaties en brochures. Nu zie ik dat het vaak nog verspreid is over verschillende computers. Als één van de marketeers dan vervolgens vertrekt bij een bedrijf, dan gaan er vaak veel materialen verloren, omdat de collega's niet zo makkelijk meer bij het materiaal kunnen. Dat is zonde! De praktische aanpak hiervan is het inrichten van een goede beeldbank. Dit soort projecten hebben vaak de naam ‘digital asset management' (DAM). Daar kun je op voortborduren."

Continue proces

"Het soort onderzoek dat je kunt doen om te meten of je marketinguitingen werken, hangt af van je budget, maar bedrijven moeten zich buigen over klantonderzoek om de marketingeffecten te vergroten. Het is een continu proces, je moet leren van wat je hebt gedaan. Het is wel belangrijk om te realiseren dat marketing geen exacte wetenschap is en de daadwerkelijke resultaten van een campagne soms pas na een aantal weken zichtbaar zijn. Daarbij zijn er veel factoren die van invloed zijn, zoals timing, pricing, tone of voice. Of je bereikt net niet de juiste persoon. Dat kunnen allemaal factoren zijn waarom een marketingboodschap niet aankomt. Dat hangt ook nog eens af van het bedrijf dat het stuurt. Maar ga ook achterhalen waarom de actie ineens wel succesvol is."

"Het is een stelregel dat je consistent moet zijn om succesvol te zijn. Daarbinnen kun je overigens wel creatief zijn. Bij MRM denken marketeers vaak dat ze beknot worden, maar het is alleen een andere manier van managen. Het vastleggen van processen kan overkomen als een keurslijf, maar dat is valse schijn. Het is een professionaliseringslag. Je kunt nooit naar de volgende stap met marketing zonder naar de efficiëntie en effectiviteit te kijken. Binnen de kaders kunnen marketeers echter wel creatief zijn. Het brengt voor marketeers juist een leuke uitdaging mee."

Bron: Customer Talk
0

Reacties

Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie