Naar inhoud

"Veel bedrijven zien online kansen, maar weten niet wat ze ermee moeten doen"

Nico van Hemert, managing partner bij Strategy On Demand.
Volgens Nico van Hemert, managing partner bij bureau Strategy On Demand, is het voor bedrijven essentieel de eigen business en de behoeften van klanten sterk met elkaar te verbinden, off- én online. Dat klinkt logisch, maar bij veel bedrijven is dat nog niet zo. "Bedrijven beginnen soms een webshop zonder eerst over de strategie en de business case na te denken. Dat kost geld en dat blijft geld kosten", aldus van Hemert, die ook op de Webwinkel Vakdagen zal spreken.

"De tip die ik aan iedereen op de Webwinkel Vakdagen mee zal geven is dat de eigen business en de behoeften van klanten off- en online sterk met elkaar verbonden moeten zijn. Er is helemaal niets mis mee om zonder een in detail uitgewerkte strategie te beginnen, want je moet ook ervaring op kunnen doen. Maar opereren zonder iedere vorm van strategie gaat een bedrijf uiteindelijk geld kosten. Je moet nadenken welke business modellen je wilt inzetten, hoe je die kunt onderbouwen en wat je klanten willen. Dit moet je omzetten in pragmatische keuzes, zowel in off- als online. Wij zoeken juist dat snijvlak op. Daar liggen de echte kansen voor bedrijven!"

Informatief

"Op de Webwinkel Vakdagen willen we die tip in ieder geval meegeven. Daarbij geven we twee workshops, namelijk over de e-commerce in de praktijk en over de selectie van een webbouwer. Bij beide workshops beginnen we met hetzelfde verhaal; namelijk met de uitkomsten van de e-business monitor 2009, een jaarlijks onderzoek naar bedrijven en internet. Jaar na jaar zien we dat bedrijven het internet zien als een kans om te groeien, maar vervolgens weten deze bedrijven niet hoe ze daar iets mee kunnen doen. Er zijn nog teveel sites die alleen informatief zijn. Volgens mij komt dat doordat nog te weinig directeuren weten wat ze met internet kunnen doen. Ze houden zich er nog te weinig mee bezig en dat terwijl het een strategische issue is waar hoog in het bedrijf over gesproken moet worden."

"Het grootste obstakel voor bedrijven om aan de slag te gaan met online is een beperkte financiering; er is geen geld voor of bedrijven willen er geen geld voor vrij maken. Daarom is het noodzakelijk dat je de business case op orde krijgt; je moet helder hebben hoe je je investeringen kan terugverdienen. Je kunt het ook nog concreter maken door te kijken naar waar je op transactiekosten bijvoorbeeld kan besparen. Daarvoor moet je de waardeketen in kaart brengen om te zien waar verbeterpunten kunnen liggen. Daarnaast moeten bedrijven eens kijken naar hun klantdata. Er is vaak een schat aan informatie beschikbaar waar bedrijven niets mee doen. Het is een goudmijn waarmee je klantprofielen kunt opbouwen. Je kunt zo customer journeys, hoe klanten zich bewegen over je site, meer op maat maken en zien waar de knelpunten in de conversie liggen. Maak de business case overigens wel to the point! Het management zit niet te wachten op een dik pak papier."

"Ook bedrijven die wel een webshop hebben kunnen nog steeds hulp gebruiken. Een derde van de respondenten uit de e-business-monitor 2009 gaf aan dat gebruiksvriendelijkheid een probleem is. Daarnaast schortte het volgens hen ook aan de uitlijning van de werkprocessen in de backoffice, de vindbaarheid van de shop en de look and feel. Er valt dus nog een hoop te verbeteren. Als je wil investeren, dan moet je het ook goed doen om zeker te zijn van rendement."

Snijvlak

"Strategy On Demand is opgezet om bedrijven juist te helpen op het snijvlak van business, organisatie en internet. We ontwikkelen dan ook samen met de klant een strategie of een business case, maar we kijken ook naar de organisatie en werkprocessen, en helpen bij de technische invulling. Daarbij nemen we het on demand aspect erg serieus. Dat betekent dat we snel willen reageren op de vraag van de klant. Zo was een zorgorganisatie dringend toe aan vernieuwing en hebben we binnen vijf weken een frontoffice in elkaar gezet en draaiend gekregen. Het commitment naar de klant toe is dan ook groot; soms willen klanten iets heel ambitieus. De klant realiseert zich vaak dat het lastig is om snel iets groots neer te zetten, maar we gaan er dan wel voor, en dan voor de volle honderd procent."

"Ik was al vrij vroeg geïnteresseerd in het internetvraagstuk. In 1997 ging ik me bij KPMG Consulting bezig houden met verandermanagement en dan vooral op het gebied van internet. Op een gegeven moment wilde ik wat anders en ben ik een tijdje uit het vak geweest. In die tijd heb ik mijn MBA gehaald. Mijn thesis ging over de strategische kansen van e-business voor de sierteelt. Hierbij ging mijn belangstelling steeds meer uit naar de samenhang tussen strategie, organisatie en internet. Daar wilde ik iets mee doen en daaruit is Strategy On Demand voortgekomen. Nu ben ik managing partner en doe ik operationeel management. Ik doe daarbij alle werkzaamheden van een klassieke consultant; acquisitie, sales, marketing en uitvoering. Er zullen hier nooit zelfstandige accountmanagers rondlopen die alleen de mooie praatjes houden. We zijn nu met z'n vieren en voor elke klant is er een dedicated team. Er zijn bureaus waarbij de directeur alleen bij het eerste en het laatste gesprek zit. Daarom vroeg een klant van ons na het eerste gesprek ook; dat is leuk, maar wie gaat het project dan uitvoeren? Dat doe ik dus ook, samen met mijn team."

Bron: Customer Talk
0

Reacties

Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie