Naar inhoud

“Volle potentie e-mailmarketing nog niet benut”

E-mailmarketing is een steeds grotere rol gaan spelen in het leven van Wouter van der Hucht, client service manager bij online marketing bureau Ematters. Eerder was hij er niet bewust mee bezig, maar nu haalt hij voldoening uit het creëren van een zichtbare verbetering van e-mailcampagnes. Zeker nu budgeten krimpen, speelt e-mailmarketing een belangrijke rol, aldus Van der Hucht.

Wouter van der Hucht is client service manager bij adviesbureau Ematters. Vanaf de start was hij betrokken bij het bedrijf. Samen met oprichter Wouter Theijsmeijer heeft Van der Hucht gestudeerd in Amsterdam en via het sociale netwerk Hyves kwam hij op de hoogte van de ideeën van Theijsmeijer. “Ik heb vrij lang in online marketing gezeten. Dertien jaar geleden in dienst van internetstartup Keekaboo.com, in dienst van Buyonline.nl en later Grapes.nl in de markt gezet voor Boomerang Media. Het was een turbulente en mooie tijd. Toen ik weer contact kreeg met Wouter, werkte ik bij een evenementenbureau, totaal iets anders. Het bericht dat hij met iets nieuws begon maakte me enthousiast. Ik was onder de indruk van zijn carrière en wilde in 2007 samen met hem het bureau starten.”

Koffie zetten

“Ik was de eerste werknemer van Wouter. Mijn functie is client service manager. Dat betekent dat ik mijn klanten tevreden moet houden en de werknemers goed moet laten zijn in hun werk. Daarnaast geef ik zelf ook strategisch advies over e-mailmarketing. Ematters is een platte organisatie, dus het komt ook wel eens voor dat ik koffie ga zetten.”

“Tot mijn werk bij Ematters was ik niet bewust met e-mailmarketing bezig. Het leek me een leuk onderwerp om mee bezig te zijn, maar het was niet specifiek de reden waarom ik bij Ematters ben begonnen. Ik kwam er snel achter dat e-mailmarketing een belangrijk onderdeel is van de online marketing mix. Het groeit als vakgebied nog steeds en er zijn steeds meer innovaties te zien.”

“In 1999 deden we bij Keekaboo de eerste e-mailcampagne, waarbij we honderdduizend e-mailadressen hadden verzameld. Het was een platte en lelijke mail en het duurde twee dagen voordat de laatste e-mail verstuurd was. Het bestond uit een plaatje, een logo, tekst en link. De boodschap was: vergeet niet je moeder een kaartje te sturen. Het was een actie voor moederdag.”

“Ik heb altijd al een passie gehad voor online marketing. Door mijn technische kennis kan ik reguliere marketing problemen vertalen naar praktische online marketingoplossingen. Ik heb mijn kennis van e-mailmarketing snel kunnen opbouwen en waar ik het meest enthousiast van wordt is de zichtbare verbetering die je teweeg kan brengen bij klanten.”

Schroeven aandraaien

“Je ziet dat de tijd goed is voor e-mailmarketing, omdat budgeten krimpen en marketeers het met minder geld moeten doen. Je kunt slimme manieren zoeken om meer uit je e-mail te halen. De return on investment (roi) van e-mailmarketing is vaak positief en door te meten kun je precies zien welke schroeven je moet aandraaien om het meer geld te laten opleveren.”

“E-mailmarketing heeft geen sexy uitstraling en veel bedrijven hebben de volle potentie nog niet benut. Bedrijven zullen daarbij vooral moeten kijken naar de behoeften van de consumenten; zij willen een persoonlijk dialoog. Verstuur nooit een nieuwsbrief met een no-reply e-mailadres, want klanten willen terug kunnen mailen. Daarbij zullen e-mailcampagnes korter worden, meer actie gericht.”

“Ematters is een jong en professioneel bedrijf, we hebben het aantal klanten waar we mee begonnen vermenigvuldigd. We zoeken naar optimalisatie van een relatie, zoals in e-mail en social marketing. Bedrijven zetten het medium echter nog ouderwets waarbij het draait om zenden. Je kunt veel meer bereiken als je gaat analyseren, statistieken gaat bekijken en aan de slag gaat met de database. Het optimaliseren van relaties, daar zijn we als bedrijf goed in.”

Bron: Customer Talk
0

Reacties

Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie