Naar inhoud

Hoe integreer ik social met e-mail

Social maakt e-mail kapot! Nog niet zo lang geleden was dit de nieuwe catch phrase voor marketeers. Dat dit niet waar is en e-mail social juist versterkt, begint langzaam te groeien bij marketeers. Niet zo zeer de technische koppeling tussen deze twee kanalen is belangrijk, als wel de achterliggende strategie waarbij de klant centraal staat en content deelwaardig wordt gemaakt.

De combinatie van sociale media en e-mailmarketing was lange tijd een taboe. Generatie y zou alles doen via sociale media en e-mail zou langzaam uitsterven. En daarmee natuurlijk e-mailmarketing. Nu social zich heeft gevestigd, blijkt echter niets minder waar. Marketingconsulent Jean-Paul De Clerck: “Je ziet wel dat openingspercentages naar beneden zijn gegaan, maar dat heeft meer te maken dat consumenten steeds meer multichannel en multidevice worden. Ze moeten hun aandacht steeds meer verdelen. Daarnaast is het vertrouwen in bedrijven sterk gedaald.”

Het gedaalde vertrouwen van consumenten en het gevecht om aandacht zou e-mailmarketeers moeten aanzetten tot het vernieuwen van hun e-mailmarketingstrategie. Dit betekent bijvoorbeeld dat relevantie een steeds grotere rol gaat spelen. Het besef dat e-mail maar één onderdeel is in de klantcontactketen is ook belangrijk. Andere contacten kunnen bijvoorbeeld lopen via sociale media en door deze twee te integreren kun je de voordelen van deze twee kanalen benutten.

Het inzetten van sociale media en e-mailmarketing hebben twee verschillende doeleinden, aldus Erwin Moojen, oprichter van 22 Times: “Waar je bij het inzetten van sociale media vooral virale effecten bereikt, staat e-mail meer ter ondersteuning van het opbouwen van één op één relaties. Dat is een krachtige combinatie.”

Een voorbeeld van integratie

Een voorbeeld is om door middel van een deelknop in de e-mail te bepalen wie van je klanten een beïnvloeder is. Door te volgen wie je content heeft gedeeld en wat volgers ermee gedaan hebben, kun je zien hoe invloedrijk mensen zijn. “Een klant kan bijvoorbeeld iets delen met twintigduizend zogeheten volgers op sociale media, maar als hij niet de moeite heeft genomen om een relatie op te bouwen met volgers, dan wordt de content niet viraal verspreid. Je kunt veel meer bereiken met klanten die wel met hun ‘volgers’ communiceren en een actief netwerk hebben, alhoewel ze er misschien maar twintig hebben”, vertelt De Clerck.

Een voorbeeld van een goede manier om de voordelen van sociale media te benutten is bijvoorbeeld het aanpassen van je e-mail op basis van inzichten die je hebt vergaard met sociale media monitoring. Daarnaast zouden retailers ervoor kunnen kiezen om in plaats van te linken naar eigen productpagina’s te verwijzen naar productreviews.

Hoe te beginnen met de integratie van social en e-mail

Starten met social en e-mail begint echter met iets anders dan het kijken naar de mogelijkheden, namelijk met de klant. Moojen: “Laat de klant kiezen. Zet al je kanalen in, wees open en laat de klant kiezen via welk kanaal hij een dialoog voert en waar hij informatie vandaan kan halen.” Juist sociale media hebben klanten bewuster gemaakt van de keuzes die ze hebben, bedrijven doen er goed aan om klanten daarom de mogelijkheid te geven.

Het volgen van de klant in sociale media en het monitoren van het gedrag in de nieuwsbrief laat zien wat de behoefte is van de klant en waar de klant echt naar op zoek is. “Het gaat er niet om hoe jij je producten zo mooi mogelijk kan aanprijzen, maar hoe je informatie aan je klanten kunt bieden zoals zij dat willen. De klant staat centraal”, aldus De Clerck.

Denk vervolgens aan de doelstellingen die je wilt bereiken, aldus De Clerck. “Wil je je bereik vergroten of wil je meer traffic? Wil je meer verkopen? Dat kun je vervolgens vertalen naar de integratie mogelijkheden.” In deze stap breng je waarde voor de klant samen met de waarde voor de bedrijf.

De volgende en één van de belangrijkste stappen is content. Content is per kanaal verschillend: “Je kunt content wel hergebruiken, maar per kanaal is het gebruik weer anders. Niet elke boodschap leent zich voor doorplaatsing op andere kanalen”, aldus Moojen.

In het beginstadium bij de ontwikkeling van de combinatie tussen social en e-mail hebben veel marketeers in eerste instantie de plank misgeslagen, aldus De Clerck. Probleem was vaak dat ze enkel een deelknop toevoegden aan de e-mail, maar dat ze vervolgens niet dachten aan het aanpassen van de content. “Content moet wel deelwaardig zijn, anders gaan consumenten die knop ook niet gebruiken”, aldus De Clerck.

De technische kant van de integratie

De laatste stap is het zoeken van een technologiepartner. Werkelijke technologische integratie tussen sociaal en e-mail is niet altijd noodzakelijk, dat hangt af van de doelstellingen. Zeker het besef dat e-mail werkt met profielen en sociale media dat in mindere mate doen is belangrijk. “Je moet geen wonderen verwachten van een softwarematige integratie”, aldus Moojen.

De toekomst ziet er volgens Moojen positiever uit: “Op den duur kun je meer gaan doen met de profielen in sociale media, zodat je die informatie ook kan gaan gebruiken voor e-mailmarketing. Zo ver misschien wel dat je de e-mail binnen het sociale kanaal kan integreren.”

Niet alleen het gedachtengoed over de integratie tussen social en e-mail heeft zich ontwikkeld, de acceptatie bij de e-mailmarketingleveranciers groeit. Daarbij wordt er niet alleen gekeken naar integratie met social, aldus De Clerck: “Je ziet in de softwaremarkt dat leveranciers steeds vaker de gehele levenscyclus van de klant willen ondersteunen.” Op die manier kan je niet alleen interactie met de klant creëren via e-mail of social, maar op alle contactpunten die je met jou wil hebben.

Bron: Customer Talk
0

Reacties

Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie