Naar inhoud

Hoe maak ik een mobiele webshop? M-commerce: negeer het niet!

M-commerce is veel meer dan e-commerce op je mobiel

De populariteit van de iPhone heeft het mobiele dataverkeer een enorme boost gegeven. Mobiele websites worden steeds populairder, maar mobiele webshops komen in ons land nog nauwelijks van de grond. Waarom niet? Wanneer komt de markt los? Voor welke producten zou een mobiele webshop lonen? En hoe zet je zo'n site op?

Internet op de mobiele telefoon wordt langzamerhand gemeengoed. Maar buiten de App Store van Apple en iTunes zijn er in ons land nog nauwelijks mobiele webshops. Waarom niet? "M-commerce (mobiele e-commerce) komt hier nog niet van de grond omdat we geen creditcardland zijn." Josh Peper is oprichter en partner van Peperzaken, een bureau voor mobile en webapplicaties. Hij denkt dat het vooral het betaalgedeelte is wat de ontwikkeling van mobiele webshops tegenhoudt. "Nederlanders betalen het liefst via iDeal en dat is op een mobiele telefoon zeer gebruikersonvriendelijk."

Henk-Jan van der Weide, regiomanager Benelux bij leverancier e-commercesoftware Hybris, denkt dat het vooral te maken heeft met cultuur. "In Azië is de penetratie van gewoon internet laag, maar doen ze alles op een mobieltje. Daar zijn mobiele webshops wel succesvol omdat dat voor veel mensen de enige manier is om online iets te kopen."

En dan is er nog het technische probleem dat op dit moment mobiele applicaties (apps) een hogere gebruikersvriendelijkheid hebben dan mobiele websites en dat apps bovendien gebruik kunnen maken van toestelfunctionaliteit, zoals GPS. Wil je een eenvoudig te bedienen mobiele shop ontwikkelen met aanvullende functionaliteit, dan zul je voor ieder platform (Apple, Android, Windows Mobile, Blackberry et cetera) een specifieke app moeten ontwikkelen. Op termijn zullen mobiele websites het winnen, voorspelt Peper. "Web wint het negen van de tien keer van applicaties, ook in andere markten. Maar ik denk dat het nog wel een jaar of vijf kan duren voor het zover is."

Welke producten?

Drempels genoeg, maar desalniettemin zal m-commerce binnenkort van de grond komen, zo verwacht Rolf Meester van Futureways, een bedrijf gespecialiseerd in advies over en de ontwikkeling van diensten op de mobiele telefoon. "Er is een grote analogie tussen internet en mobiel. De winnaars van het eerste uur zijn precies dezelfde: nieuwssites, weer en andere informatieve diensten. E-commerce kwam pas in de tweede golf, en dat is met m-commerce net zo." Hij definieert m-commerce als breder dan e-commerce via de mobiele telefoon. Daar is Van der Weide het mee eens: "Er is een belangrijke rol voor de mobiele telefoon weggelegd bij de integratie van het on- en offline kanaal." (zie kader).

De succesproducten van het eerste uur zullen producten met een lage waarde zijn waarvan de consument precies weet wat hij krijgt, denk aan boeken of DVD's. Meester: "Je hoort van een vriend over een goed boek of leest een recensie, maar eenmaal thuis achter je computer denk je er niet meer aan het te bestellen. Kun je direct op je mobiele telefoon de aankoop doen, dan biedt dat meerwaarde voor de consument." Dat is evenzeer het geval bij producten waarvoor je onderweg reclame ziet. "Reclame op abri's, in gratis kranten die in het openbaar vervoer liggen of op mobiele websites", noemt Peper enkele voorbeelden. "Je scant de barcode op de advertentie en komt automatisch in de m-shop terecht waar je het product kan bestellen. De conversie van dit soort reclame wordt daardoor flink verhoogd."

Stappen

De ontwikkeling van een mobiele webshop verloopt volgens een aantal stappen:


1. bedenk voor welke producten het waarde toevoegt dat je ze altijd en overal kunt kopen. Zet niet je hele assortiment in een mobiele webshop, want daar wordt je geen wijs uit op zo'n klein scherm. Beperk je assortiment tot die producten waarbij het ook echt toegevoegde waarde heeft dat je ze altijd en overal - vooral ook onderweg - kunt kopen;


2. zorg voor één centrale database met product- en prijsinformatie, zodat alle kanalen (gewone winkels, webshop en mobiele webshop) dezelfde informatie communiceren. Hoe meer kanalen je hebt, hoe belangrijker het wordt om te werken met één single source of truth;


3. bedenk welke aanvullende functionaliteit je naast het bekijken en bestellen van een product wilt aanbieden. Dit bepaalt mede of je een mobiele website kunt ontwikkelen of beter kunt kiezen voor een app;


4. formuleer de doelgroep en ga na welke mobiele devices zij hebben. Bepaal aan de hand van de omvang van je potentiële klantenkring voor welke platformen je een mobiele applicatie wilt maken;


5. maak de content op maat voor het mobiele platform door het sterk in te korten of op te knippen;


6. ontwerp een zeer simpele navigatie. Een goed voorbeeld is de App Store, die werkt met een top-25 in bepaalde categorieën. Zorg daarnaast voor een goede zoekfunctie;


7. denk na over de betaalmogelijkheden. iDeal valt voor mobiel gebruik af. Paypal, creditcard, automatische afschrijving of acceptgiro werken wel prima. De Rabobank biedt met Minitix ook een systeem dat goed werkt en dat voor klanten van alle banken te gebruiken is.

Techniek geen probleem

De specialisten zijn het erover eens dat de techniek het probleem niet is. "Dat kun je overlaten aan een specialist", meent Meester. "De winkelier moet ervoor zorgen dat hij een visie ontwikkelt op m-commerce, dat hij bedenkt hoe hij de mobiele telefoon kan inzetten om zijn klanten beter te bedienen."


Omdat je op het kleine scherm van de mobiele telefoon veel minder mogelijkheden hebt om te spelen met zaken als structuur en navigatie, zullen veel m-commerce sites en applicaties sterk op elkaar gaan lijken. Daarom ontwikkelt Peperzaken momenteel een m-commerceplatform dat de uitrol van een mobiele webshop sterk vergemakkelijkt en versnelt. Daarbij hanteert het bureau een vast stramien, waarbij de klant alleen de kleuren en het lettertype kan aanpassen en waaraan hij zijn logo kan toevoegen. Peperzaken heeft contact met een payment service provider die een oplossing gaat ontwikkelen voor het betaalprobleem. Overigens biedt Peperzaken al een ander alternatief: later betalen via je computer. "Daarbij sturen we via e-mail een linkje naar de juiste iDeal-pagina bij je bank, zodat je later thuis op je gemak de betaling kunt verrichten."

Kennis uitwisselen

M-commerce zal op termijn zeker een belangrijke rol gaan spelen. De bouwstenen zijn er en partijen zetten de eerste stappen. Ze zouden alleen hun ervaringen nog wat beter met elkaar kunnen delen, vindt Open Mobiel Internet (OMI²), de belangenvereniging die internet op de mobiele telefoon wil stimuleren. Meester: "Er gebeurt best al veel, maar de ontwikkelingen zouden nog sneller gaan als we meer aan kennisdeling doen. Daartoe biedt OMI² een platform." Lidmaatschap staat open voor alle marktpartijen die de doelstellingen onderschrijven.


Naast deze oproep aan leveranciers doet Meester een oproep aan winkeliers: "Negeer deze ontwikkeling niet. Want voor je het weet ben je je markt kwijt aan nieuwe intreders die wél de mogelijkheden van m-commerce optimaal uitnutten. Dat is bij e-commerce gebeurd en zal nu weer gebeuren als bestaande marktpartijen hun kansen niet grijpen."


Mobiele telefoon slaat brug tussen on- en offline verkoop


De mobiele telefoon kan een veel bredere rol spelen dan enkel als interface voor een mobiele webshop, meent Henk-Jan van der Weide van Hybris. "De mobiele telefoon slaat een brug tussen tot nu toe op zichzelf staande kanalen." Dat kan volgens hem op verschillende manieren:


1. In de winkel meer informatie over het product krijgen door de barcode te scannen. De mobiele telefoon kan aanvullende informatie tonen zoals klantenreviews, een productpagina met aanvullende informatie of een prijsvergelijkingswebsite;


2. Location based services, zoals bijvoorbeeld een store locator. Vraag aan je telefoon waar de dichtstbijzijnde winkel is waar ze Adidas verkopen of waar een hotel in de buurt is. Of krijg een aanbieding op je mobiel zodra je langs een winkel loopt;


3. Betere integratie van services, zoals offline kopen en online retourneren of andersom.

Bron: Customer Talk
0

Reacties

Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie