Naar inhoud

Hoe zet ik een succesvolle mobiele marketingstrategie op?

E-commerce heeft het afgelopen decennium een andere kleur aan het retaillandschap gegeven. Digitaal is de taal van nu. Het internet is de plaats van oriëntatie en aanschaf, de sociale media zijn de kanalen voor de beoordelingen. Websites worden steeds vaker benaderd vanaf een tablet of een mobiele telefoon. Dit vraagt een structureel andere opzet van websites. Niet langer de muisklik zorgt voor de eerste interactie, maar de vinger op het touchscreen. Vijf aandachtspunten voor het opzetten van een succesvolle mobiele marketingstrategie.

Analyseer het gedrag van de bezoekers op je huidige website

“Maak niet de fout te denken dat enkel het strippen van je huidige website voldoende is voor een succesvolle mobiele benadering”, zegt Peter Sunna, product manager bij EPiServer in Stockholm. Grondige bestudering van het gedrag van je klanten is de basis voor de vaststelling van de populaire content en de beweegredenen achter het bezoek. Door duidelijke doelen op te stellen kan voorkomen worden dat de opzet lukraak plaatsvindt. De technische beperkingen van een mobiele omgeving, snelheid en schermgrootte, dienen eveneens een aandachtspunt te zijn. Het is noodzakelijk dat je als marketeer de gebruikerscontext goed begrijpt. Pas dan kan op intelligente en efficiënte wijze content hergebruikt en aangepast worden aan het format. Dit kan dan op dusdanige wijze dat de gebruiker op het juiste moment en op het juiste scherm de meest relevante ervaring krijgt aangeboden. “De ontwikkeling van een app is niet de eerste prioriteit in de mobiele wereld”, geeft Sunna aan. “Een app komt pas in beeld wanneer je de loyale klanten wil benaderen.” Bezoekers oriënteren zich vaak eerst via een mobiele site. Het is van belang de mobiele versie van de website goed op orde te hebben voordat eventueel begonnen wordt aan een app.

Focus op de benadering van de website via mobiele toestellen

“Mobile first”, stelt Sunna. En dat laat zich makkelijk vertalen. Nu vaststaat dat het internet meer mobiel benaderd wordt dan via de desktop, dient dat het uitgangspunt te zijn van de mobiele marketingstrategie. Focus is het sleutelwoord. “Door de nadruk te leggen op het kleinere scherm en de beperktere netwerksnelheid zijn succesvolle ondernemingen in staat gebleken meer waardering te krijgen voor hun internetpagina”, verklaart Sunna. “Maak gebruik van een contentmanagementsysteem (cms) dat gericht is op inhoudelijke boodschappen in een mobiele omgeving. Creëer niet eerst materiaal voor de desktop dat vervolgens op een telefoon wordt bekeken.” De bewegende wereld kent naast beperkingen ook mogelijkheden. Notificaties zijn een belangrijk hulpmiddel bij de interactie met de klant. Locatiegegevens bieden kansen die de traditionele beeldschermen niet geven. Bovendien heeft het touchscreen potenties die de computermuis niet bezit.

Draag zorg voor een contentstrategie die leidt naar een bekwame marktbenadering

Het opzetten van afzonderlijke websites voor de verschillende benaderingskanalen is niet alleen erg arbeidsintensief, maar zorgt ook voor het uitblijven van eenduidigheid en herkenbaarheid bij de potentiële klanten. “Funest voor een zorgvuldige en doordachte marktbenadering”, benadrukt Sunna. “In een hedendaagse marketingstrategie staat de potentiële klant centraal. Sociale media als Facebook, Twitter en Instagram spelen een steeds belangrijkere rol. Het is van belang dat je de klanten jouw verhaal laat vertellen. En dat jouw producten getoond worden waar de potentiële klant zich bevindt.” Door gebruik te maken van slechts één internetadres (url) voor verschillende benaderingsgelegenheden worden steeds dezelfde inhoudelijke uitingen gedeeld. Bijkomend voordeel is zoekmachineoptimalisatie, de seo die leidt naar een fraaiere notering op de ranglijst van Google. Voorts wordt de content eenduidig gepresenteerd, onafhankelijk van het platform waar het gedeeld wordt.

Afhankelijk van de huidige toepassingen kunnen verschillende routes gekozen worden, zoals een responsief ontwerp, specifiek mobiele sjablonen of adaptieve sjablonen. Het  laatste is een combinatie van de andere keuzemogelijkheden. “En de pop-up zal binnenkort van het internet verdwijnen”, voorspelt Sunna. “Mobiel zijn deze reclameboodschappen vaak lastig te sluiten en dat zorgt voor negatieve klantervaringen.”

Optimaliseer mobiele benadering door verschillende representaties

Het is van wezenlijk belang dat alle content van de website mobiel benaderbaar is en dat niet slechts een uitgeklede versie op de telefoon of de tablet zichtbaar is. Door gebruik te maken van zogenaamde cards kan het verhaal op verschillende manieren worden tentoongesteld. De eerste aanblik bevat een samenvatting. De volgende stap is de reguliere boodschap. De laatste optie bevat het uitgebreide en volledige verhaal. Dit is de weg naar een eenvoudig en overzichtelijk beeld, dat de klant een prettige reis verschaft. “Plaatjes, foto's en korte filmpjes zullen de succesfactoren worden voor gewaardeerde berichtgeving. Want het lezen van lange artikelen als je onderweg bent, is veelal geen optie”, geeft Sunna aan.

Personaliseer en optimaliseer voortdurend op basis van analyse

Klaar met je website? Vergeet het maar. Personaliseren, de content bieden die voor de cliënt van toepassing is, dient een permanent proces te zijn. “Creëer ervaringen die uniek zijn”, adviseert Sunna. “Je website is nooit klaar. Updates moeten voortdurend uitgevoerd worden en het verfijnen van je site is aan de orde van de dag. Cycli met een korte tijdsduur en veelvuldig experimenteren met content wijzen het pad naar succes.” De A/B-test en de multivariate test zijn een belangrijke hulpmiddelen voor personalisatie.
Tot slot, wie doet het goed? Sunna twijfelt niet en noemt Amazon.com. “De persoonlijke benadering van de klant vindt daar op voorbeeldige wijze plaats. Met bijvoorbeeld recensies, gerichte notificaties en exclusieve aanbiedingen wordt de klant gezet waar hij behoort te staan. Centraal.”

0

Reacties

Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie