Naar inhoud

Blije klanten door zorg van zelfsturende klantenserviceteams

In het traject naar verdere verbetering van de klantbeleving vormen de medewerkers de belangrijkste voorwaarde voor succes. Want zij zijn het die contact onderhouden met de klanten. Dat geldt natuurlijk voor de financieel medewerker die een correcte factuur stuurt of de magazijnbediende die de juiste spare parts gereed maakt voor verzending. Maar bovenal geldt dat voor de medewerkers op de klantenservice. Niet voor niets hebben ondernemingen die uitblinken in klantgerichtheid de customer service tot het hart van hun organisatie gepromoveerd.

Klantbeleving met impact

Ook bij Drukwerkdeal.nl wordt de klant zonder keuzemenu’s naar de juiste medewerker geleid. Bij dit e-commerce-bedrijf in de printmarkt geen focus op de gemiddelde afhandeltijd van telefonisch klantcontact, maar autonomie om klanten zo goed mogelijk te helpen. Tijdens 'Customer experience met impact' vertelt Luc Salomons, manager customer service bij dit bedrijf, hoe de klantenservice volledig zelfsturend is gemaakt. Dit event van Platform Innovatie in Marketing (PIM) vindt op dinsdag 14 november 2017 plaats op de productielocatie van Koninklijke Auping in Deventer.

Werken in cirkels

In 2015 is de onderneming gestart met het werken in cirkels. Sindsdien heeft de innovatieve ‘web-to-print’-onderneming alle kritieke prestatie-indicatoren zien verbeteren, waaronder hogere servicelevels, betere klantwaarderingen en een verbeterde net promoter score. Die NPS gaat inmiddels richting recordhoogte en nadert een astronomische waarde: 70. Luc Salomons vertelt hoe je het verschil maakt in de wereld van online drukwerk met opkomende spelers en communicatiemiddelen .

Zelfsturende teams

“Bij Drukwerkdeal.nl geven wij invulling aan het begrip customer experience door te werken in zelforganiserende teams. Wij geven elke medewerker in feite slechts één opdracht: zet alles op alles om de klant blij te maken. Daarmee geven we een duidelijke richting aan de manier van werken en maken wij onze focus helder. Want wij beogen dat de ervaring die de klant bij ons opdoet zo goed is dat hij of zij die graag doorvertelt.”

Wij geven elke medewerker in feite slechts één opdracht: zet alles op alles om de klant blij te maken.

Alle geledingen

“Die focus op klantbeleving zie je niet alleen terug bij onze klantenservice, maar in alle geledingen van de organisatie. Aandacht voor customer experience en de net promoter score als indicator voor klantloyaliteit zijn bij ons op managementniveau belegd. Want wij beseffen dat dit niet alleen afhangt van het contact met de afdeling customer service. De beleving van de klant wordt bepaald door de aaneenschakeling van ervaringen tijdens de hele klantreis.”

Korte lijnen

“Doordat onze bedrijfsgroei en de customer intimacy die we nastreven met elkaar in conflict begonnen te komen, hebben we destijds gekozen voor zelfsturende klantenserviceteams. Enerzijds is dat een kwestie van schaalbaarheid en anderzijds heeft dat te maken met de anonimiteit die een klant kan ervaren in een groot callcenter. In zo’n omvangrijk centrum bestaat de kans dat klanten lang in de wacht staan en service over veel schijven loopt.”

Blije klanten

“Bij de instructie, opleiding en inrichting van de zelfsturende teams hebben we een goede mix van ervaren medewerkers bij elkaar gezet. Met hun diversiteit aan vaardigheden en kennis zijn zij in een pilotperiode aan de slag gegaan met slechts die ene opdracht: zet alles op alles om de klant blij te maken. Na een aantal weken, waarin er flink werd geworsteld met alle nieuwe uitdagingen zoals zelfroosteren, werkverdeling en kanaalrangschikking, kwamen wij er achter dat de zelforganiserende teams aanzienlijk productiever en effectiever waren dan de staande organisatie.”

De stem van de klant klinkt luid en duidelijk op de customer service.

Kaders scheppen

“De keuze voor deze organisatievorm betekent dat het management zich nu meer richt op dan op faciliteren dan op controleren. Dat betekent een meer coachende en kaderscheppende rol, een duidelijk minder direct aansturende rol. De teamleiders en aanvoerders zijn mede op deze verandering van managementstijl geselecteerd. Het proces beoordelen wij met KPI’s als de medewerkerstevredenheid, de NPS, de bereikbaarheid, het contactratio en de cost-to-serve.”

Klanten betrekken

“Bij de inrichting van het bedrijfsproces hebben wij allereerst onze eigen uitgebreide analyses gemaakt. Wat gaat er goed? Wat gaat er niet goed? Wat wil de klant? Wat willen wij leveren? Dat hebben we ook gedaan door het gewoonweg te bespreken met klanten. Gaandeweg is tijdens deze ontwikkeling gebleken dat een hoge klanttevredenheid steeds weer ons uitgangspunt is, als resultaat van het leveren van kwaliteit en een goede relatie met de klant.”

Gegevens van klanten

“Het bieden van een ultieme klantbeleving zie je tegenwoordig bij meer organisaties terug. Ik ben zelf wel gecharmeerd van bol.com, vooral omdat het orderproces soepel verloopt. Als je een e-mail stuurt, is de reactie er echt snel. Qua sfeer en beleving vind ik Coolblue ook een mooi bedrijf. Dat zijn mooie voorbeelden voor marketeers. Maar iedereen die concreet aan de slag wil met de verbetering van de klantbeleving, adviseer ik vooral gebruik te maken van de schat aan klantcontactdata die binnen customer service wordt verzameld. De stem van de klant klinkt daar luid en duidelijk!”

Bron: CustomerTalk
0

Reacties

Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie