Naar inhoud

Brian Gentile, ceo Jaspersoft: “Business is de drijvende kracht achter big data”

Business intelligence (bi-) speler Jaspersoft heeft een nieuwe release van zijn bi-oplossing uitgebracht. In de open source oplossing Jaspersoft 5 moet de visualisatie van data verbeterd zijn, zodat de business-gebruiker betere beslissingen kan nemen. In een gesprek met Customer Talk gaat  Brian Gentile, ceo van Jaspersoft, dieper in op deze nieuwe release en de betekenis van big data binnen bedrijven.

Waarom is het belangrijk dat bedrijven business intelligence begrijpen?

Brian Gentile, chief executive officer (ceo) van Jaspersoft: “Business intelligence (bi) is een vitaal onderdeel binnen bedrijven. De laatste tien tot vijftien jaar zetten chief information officers (cio’s) bi steeds weer in de top tien van meest belangrijke topics. In slechte tijden kunnen bedrijven met inzicht in data onderzoeken wat ze moeten veranderen om resultaten te verbeteren. Als het goed gaat binnen een onderneming kan bi ingezet worden om te kijken waar processen nog verder verbeterd kunnen worden om door te groeien. Vanwege deze economische cirkel zal bi altijd belangrijk blijven.”

Brian GentileWie bedienen jullie met de bi-oplossingen, business of it?

“In de startperiode van ons bedrijf lag de focus op technische mensen binnen de it-afdelingen en softwareontwikkelaars. Hoe volwassener wij worden, hoe meer dit verandert. We richten ons nu veel meer op business-gebruikers. Dat komt omdat deze beslissers zich steeds meer zelf moeten voorzien van data. Ze moeten data kunnen onderzoeken zonder dat ze daar direct een it’er bij nodig hebben. Dat is een moeilijk punt om op te lossen, want je moet je richten op visualisatie. Data moet makkelijk inzichtelijk zijn.”

Jullie lanceerden deze week een nieuwe versie van jullie business intelligence oplossing, Jaspersoft 5. Hoe komt deze release tegemoet aan business-gebruikers?

“Jaspersoft 5 is een hele belangrijke release. Deze versie brengt samen waar we de afgelopen vijf jaar aan hebben gewerkt, het is een mijlpaal in onze organisatie. We focussen ons in deze release vooral op de zogenaamde poweruser, de persoon die data analyseert, en op de business-gebruiker. Gebruikers moeten met deze oplossing data beter kunnen onderzoeken om zo de koers van de werkdag in kaart te brengen.”

“Belangrijke nieuwe functionaliteiten hebben betrekking op visualisatie en verkenning. De oplossing is gebouwd met Java, de visualisaties en grafieken zijn gebasseerd op html 5 en dit alles draait volledig in de browser op internet. Hierdoor moet de oplossing gemakkelijk in gebruik zijn en moeten bedrijfsmedewerkers snel inzicht krijgen in data. Het is onder andere mogelijk om interactie en animatie toe te voegen aan grafieken. Als je met je muis over grafieken schuift, kun je direct animaties van de getoonde data in beeld krijgen en kun je zelf kiezen welk soort grafieken je gebruikt.”

“Er is dus een grote focus op visualisatie. De functionaliteit data virtualisatie moet gebruikers in staat stellen om alle typen data te kunnen gebruiken om rapporten te maken. Daarbij hoeft data die op verschillende plekken staat opgeslagen niet overal vandaan te worden gehaald, het systeem maakt zijn digitale weg langs al die data binnen het bedrijf en maakt een rapportage op één plek. Hierdoor gaat niet veel tijd zitten in het verzamelen van data.”

Big data is een veel gehoorde term. Wat is jouw visie op big data?

“Er zijn drie oorzaken waarom er veel gesproken wordt over big data; ten eerste is er een enorme hoeveelheid aan data beschikbaar. Het tweede punt is dat er tegenwoordig zoveel soorten data zijn. Vijf jaar geleden kwam er nog geen data uit filmpjes, tekstjes van honderdveertig tekens en likes. Om hiermee om te kunnen gaan, heb je tools nodig. Het derde punt draait om snelheid. Als je succesvol wilt zijn omtrent big data of business intelligence is het belangrijk om snel in te spelen op data die je binnen krijgt. Maar dat is moeilijk. Bedrijven zouden in deze drie punten over big data moeten nadenken, totdat ze snappen hoe ze hun data moeten organiseren en hoe ze de gegevens kunnen gebruiken.”

“Als je naar technologie kijkt, zijn traditionele databases niet meer geschikt. De volumes kunnen ze vaak wel aan, maar het gaat om de verscheidenheid. Vaak passen alle verschillende soorten data niet goed in een traditionele database. Tools zijn heel belangrijk om een goed overzicht te geven. Met ons platform willen we daar op inspelen.”

De technologie is er dan misschien klaar voor, maar hoe volwassen denk je dat bedrijven zijn als het om big data gaat?  

“Daar ligt vaak het probleem. Bedrijven zijn nog niet erg volwassen op dit gebied, veel spelers zijn nog steeds bezig met het uitvinden welke data beschikbaar zijn in plaats van dat ze kijken naar welke bedrijfsproblemen ze aan de hand van data kunnen oplossen. Er zijn een paar bedrijven die zich in pilotfases bevinden en daar zijn resultaten veelbelovend, maar dat zie ik verder nog weinig.”

“Ook al zijn ondernemingen nog niet ver, ze kunnen big data niet blijven negeren. Als je je concurrent wilt voorblijven zou je inzicht moeten verkrijgen in gegevens. Dat geldt voor grote bedrijven, maar zeker ook voor kleinere bedrijven. Een klein restaurant bijvoorbeeld, zij kunnen uitgaan van hun kwaliteit, maar als een ander restaurant aan de overkant dat ook doet en daarnaast inspeelt op data die voortkomt uit als Foursquare en andere sociale kanalen, kun je al snel ondergesneeuwd raken.”

“Het probleem is dat er nog te weinig kennis is over data. Er zijn te weinig mensen die weten hoe ze data moeten analyseren en daarnaast is er ook een tekort aan kennis over de technologie er om heen. Om die kennis te krijgen moeten bedrijven met data gaan experimenteren. Daarnaast is het kiezen van een goede technologie belangrijk, maar helaas wordt nog vaak de verkeerde gekozen. Vaststellen welke bedrijfsproblemen je met bi wilt oplossen, is het belangrijkst. Als je dat niet weet, kun je ook geen softwareoplossing kiezen.”

Wie zou binnen de organisatie verantwoordelijk moeten worden voor big data?

“It-mensen en business-gebruikers moeten gaan samenwerken. In mijn ogen kan het niet anders. Business intelligence vraagt om kennis over de business. Of het nu over marketing, service op voorraadbeheer gaat, het probleem ligt altijd aan de kant van de business. Mensen binnen deze afdelingen zijn daarom de drijvende kracht, maar de it-afdeling moet het probleem tot in de puntjes begrijpen om het goed op te kunnen oplossen.”

Bron: Customer Talk
0

Reacties

Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie