Naar inhoud

Connected cars betekent autorijden 2.0 voor de consumenten

De connected car vindt steeds vaker zijn weg in het dagelijkse leven van de moderne consument. Deze consument is altijd druk, heeft weinig tijd en is gebaat bij gemak. Ook wanneer het de auto betreft. Een connected car meet alles in een auto en neemt werk uit handen. Je hoeft zelf niet meer na te denken over wanneer je auto een onderhoudsbeurt nodig heeft, dat geeft de auto gewoon zelf aan. Ook helpt de innovatieve technologie met het zuiniger gebruiken van de auto, met tips over rijgedrag op basis van gebruiksdata.

Autorijden lijkt hiermee aan de vooravond te staan van een revolutie in gebruiksgemak voor de consument. Vincent Kalkhoven, directeur van IT-dienstverlener NXTApps, vertelt over het connected cars-platform dat het bedrijf heeft ontwikkeld en hoe hij denkt dat autorijden er in de komende jaren uit gaat zien.

Begin dit jaar is NXTApps opgericht. De applicatieontwikkelaar, die naast cloud-technologie gebruik maakt van het reduced code programming-platform van IT-bedrijf OutSystems, heeft als ambitie bedrijven te helpen bij hun digitale transformatie. Het gebruik van deze technologie stelt de ontwikkelaar van de volgende generatie applicaties in staat in zeer korte tijd software te ontwikkelen. Privacy by design en security by design zijn de uitgangspunten, waardoor de snelheid en wendbaarheid van de applicaties toeneemt.

Slimme mobiele apps maken directe communicatie mogelijk tussen de consument en de aanbieder van diensten. Ondanks dat NXTApps branche-onafhankelijke software ontwikkelt, is zij een vergaande samenwerking aangegaan met Crossyn. Deze IT-dienstverlener levert een geavanceerd analyseplatform voor de automotive-industrie.

Data uitlezen via een ingebouwd apparaat

NXTApps ontwikkelt een platform voor connected cars in samenwerking met Crossyn, een IT-dienstverlener gericht op het verzamelen, analyseren en verrijken van data van voertuigen en het rijgedrag van bestuurders. Naast ontwikkelen van het platform maakt NXTApps de app die ervoor zorgt dat de data bruikbaar worden voor de uiteindelijke gebruiker.

Hoe wordt de informatie uit de auto gehaald? Kalkhoven: “Met behulp van een ingebouwd apparaat kunnen allerlei gegevens van de auto worden uitgelezen. Het apparaat stuurt deze informatie vervolgens weer naar het platform.” De gegevens worden in de vorm van data-abonnementen aangeboden aan bijvoorbeeld de overheid, verzekeraars, garages of de ANWB.

Een verbeterde rijervaring op meerdere fronten

Vooral op het gebied van preventief onderhoud is er veel voordeel te behalen. De data wijzen namelijk in een vroeg stadium mankementen aan, bijvoorbeeld de accu die aangeeft dat deze binnenkort kapotgaat. Het stelt de gebruiker in staat om onderdelen te repareren of vervangen voordat hij of zij met pech langs de weg komt te staan. De rijveiligheid en efficiency stijgen doordat de ANWB of garages vooraf informatie verkrijgen via de app en makkelijker pechroutes kunnen uitstippelen of onderhoudsbeurten kunnen inplannen.

Autorijden staat met connected cars aan de vooravond van een revolutie in gebruiksgemak voor de consument.

Autogarages of dealers kunnen met behulp van het platform andersoortige diensten aanbieden die waarde toevoegen voor de klant. Denk bijvoorbeeld aan onderhoudsabonnementen bij de aankoop van een auto. Het geeft de dealer of garage meer interactie met de klant en de klant hoeft nergens meer over na te denken met deze all inclusive-oplossing.

“Naast gebruiksgemak, efficiency en kostenbesparing is bewustwording is ook een bijkomend voordeel van het gebruik van de app”, licht Klakhoven toe. “Gebruikers vragen zich bijvoorbeeld af of ze wel economisch rijden. En wat is hun bijdrage aan CO2-uitstoot? Via grafieken is te zien wat de dagelijkse uitstoot van de auto is. Dit daagt mensen uit om zo weinig mogelijk uitstoot te produceren.”

Volgens Kalkhoven dragen deze technologische ontwikkelingen bij aan het rijgenot en de beleving van de automobilist: “In mijn beleving is een autorit een van de meest fijne dingen die mensen hebben naast de mobiele telefoon. Met deze technologie kan de rijervaring alleen maar verbeterd worden.”

Interessant voor verzekeraars

Het fenomeen van de connected car trekt niet alleen de aandacht van de consument, maar ook van verzekeringsinstanties. De efficiency die deze technologie biedt, kan de branche veel kosten besparen. Dat is wenselijk omdat schadeverzekeringen vaak niet winstgevend zijn. Er wordt meer uitgegeven aan schade-uitkeringen dan wat er aan premies binnenkomt.

“Als verzekeraar kun je dan aan twee knoppen draaien: stoppen met het aanbieden van de verzekering of zorgen dat er minder schadeclaims worden ingediend. Het gros van de verzekeraars is niet bereid om uit de branche te stappen, dus is het creëren van bewustwording prioriteit. Alleen daarmee kunnen ze de schadeclaims omlaag brengen”, zegt Kalkhoven. “Wanneer automobilisten toegang geven tot hun gegevens, kunnen verzekeraars zien hoe iemand rijdt. De automobilist komt vervolgens bijvoorbeeld in aanmerking voor korting of wordt een polis op maat aangeboden.”

Ook brancheorganisatie BOVAG maakt gebruik van het connected car-platform. In samenwerking met Crossyn verzamelen deze organisatie gegevens die relevant zijn en zet deze in om de klantretentie te verhogen. Ook grote bedrijven met veel leaseauto’s kunnen baat hebben bij connected cars. Denk bijvoorbeeld aan bepaalde ritten die regelmatig plaatsvinden. Het systeem kan deze uitlezen en via het financiële systeem direct registreren.

Gegevens delen: privacy en security

Privacy en security zijn belangrijke factoren voor het connected car-platform. Het delen van de gegevens met externe partijen gebeurt pas nadat de gebruiker expliciet toestemming daarvoor heeft gegeven. “Door middel van een vinkje aan of uit kunnen gebruikers informatie laten stromen naar een dienstverlener waar zij een contract mee hebben of data willen delen”, legt Klakhoven uit. “Via een overzicht is inzichtelijk welke data precies gedeeld worden.” De data zijn eigendom van de gebruiker en wordt beschermd door de integratie van security- en privacy-maatregelen in de app en het achterliggende platform.
Dat de connected car een grote stap richting meer gemak voor de consument, meer rijveiligheid en efficiency is, staat buiten kijf.

Het systeem maakt onderscheid tussen user data, car data en generic data. Wanneer een auto wordt verkocht, verhuizen alleen de data mee die bij de auto horen en geen persoonlijke gegevens. Op deze manier kunnen de technische data van de auto worden doorgegeven aan de volgende eigenaar en blijft de privacy van de vorige eigenaar beschermd.

Autonoom rijden

Dat de connected car een grote stap is richting meer gemak voor de consument, meer rijveiligheid en efficiency staat buiten kijf. Heeft Kalkhoven een idee hoe ver we verwijderd zijn van het volledig autonoom rijden? “Het duurt waarschijnlijk tussen de vijf en tien jaren totdat de besturing echt overgenomen wordt door de technologie. Dat brengt natuurlijk ook nieuwe uitdagingen met zich mee. Hoe werkt in de binnenstad of wordt het alleen op de hoofdwegen toegepast?”

Op de vraag of NXTApps een rol speelt in de ontwikkeling van autonoom rijden kan Kalkhoven kort zijn: “Zo ver kijk ik nog niet. Mijn eerste prioriteit is om dit platform verder te ontwikkelen en de automobilist van nu nog meer plezier te brengen in het rijden van auto’s die je wel zelf moet besturen.”

Bron: CustomerTalk
0

Reacties

Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie