Naar inhoud

Coronacrisis heeft nog geen impact op de medewerkersbeleving

De COVID-19-pandemie heeft overduidelijk grote gevolgen voor de hele samenleving. De overheidsmaatregelen die getroffen zijn om de verspreiding van het virus te beperken, hebben geleid tot een economische crisis waarvan de omvang ongekend is. De coronacrisis heeft wereldwijd ook gezorgd voor drastische veranderingen in het consumentengedrag. Maar wat is de impact van de coronacrisis op de medewerkersbeleving en hoe ontwikkelt die zich?


Coronacrisis

Marktonderzoeksbureau MarketResponse peilt al sinds februari 2020 de impact van de pandemie – en de daaruit voortkomende crisis – in Nederland. De resultaten worden vastgelegd in een separaat dossier. Eelco van de Stolpe, senior research consultant bij het bureau, maakt na twee representatieve peilingen de balans op over de beleving van de coronacrisis onder Nederlandse medewerkers en kijkt vooruit.

Medewerkersbeleving

De eerste peiling die jullie hielden, was direct na de lockdown. Het tweede onderzoek was direct na de persconferentie waarin de eerste versoepelingen werden aangekondigd. Wat is jullie daarbij opgevallen?

“In die eerste fase zag je dat mensen gefocust waren op de korte termijn – heel praktisch. Hoe regel je dit? Hoe richt je jouw thuiswerkplek in? Hoe werk je samen via Zoom en Microsoft Teams? Er was ook veel begrip en waardering voor werkgevers die alles over het algemeen zo goed mogelijk probeerden te regelen.”

“Bij de tweede peiling zagen we een shift van de korte termijn naar meer onzekerheid en zorgen – ook onder invloed van termen als ‘het nieuwe normaal’ en ‘de anderhalve-meter-samenleving’ die de Nederlandse regering lanceerde. Overigens zagen we destijds eveneens dat best wel wat mensen juist de voordelen van thuiswerken inzien en omarmen.”

Onzekerheid

Als je het hebt over onzekerheid, is dat dan ook onzekerheid over de economie en over het behoud van een baan?

“Bij die tweede peiling zagen we dat eigenlijk nog niet zo scherp. De onzekerheid zat meer in het besef dat het anders werken veel langer duurt dan gedacht en gehoopt. De focus lag nog op de volksgezondheid – het samen beteugelen van het virus. Nu die gezondheidssituatie stabiliseert, begint pas echt het besef in te dalen dat Nederland ook in een economische crisis is beland. Medewerkers voelen veelal nog niet direct de urgentie en zorg die hun leidinggevenden al wel dagelijks bezighoudt.”

“Dit is natuurlijk afgezien van mensen die werkten in hard getroffen sectoren en daardoor al direct zonder werk kwamen. Voor anderen hebben de uitgebreide steunmaatregelen van de overheid een geruststellend effect. Dat verandert nu. Ik ben wat dit betreft benieuwd hoe de millennials zich houden. Zingeving en betekenisvol werk zijn voor hun medewerkersbetrokkenheid zeer belangrijk. Blijft dat echter zo als baanzekerheid niet meer vanzelfsprekend is?”

Leidinggeven

Veel managers moeten hun medewerkers nu op afstand aansturen en proberen de teamspirit hoog te houden. Bieden jullie peilingen daar handvatten voor?

“Ja, dit zijn juist onderwerpen die we nu met een pragmatische aanpak kunnen onderzoeken. Aangaande de aansturing komen twee kernwoorden steeds terug: communicatie en empathie. Zorg dat je als leidinggevende niet alleen zakelijk communiceert, maar laat tegelijk blijken dat je je inleeft in de individuele situatie van een specifieke medewerker en daarin meedenkt.”

“Daarnaast vinden mensen het belangrijk dat je laat zien dat je verantwoordelijkheid neemt door het goed en veilig faciliteren van het werk. Als het om communicatie gaat, is het belangrijk je te realiseren dat de ene medewerker totaal anders op de maatregelen reageert dan de andere medewerker.”

Segmentatie

Kun je een segmentatie maken van je medewerkers om hier meer inzicht in te krijgen?

“Daarvoor hanteren wij het wetenschappelijke leefstijlmodel voor brand strategy research – het BSR-model. We hebben het BSR-profiel van alle deelnemers aan de peiling gekoppeld aan de resultaten. Met het BSR-model ontrafel je hoe mensen in het leven staan. Dit levert interessante inzichten op. Zo zijn de harmoniezoekers momenteel eigenlijk best positief. Deze mensen vinden qualitytime met het gezin namelijk belangrijk en het lijkt erop dat zij het thuiswerken daarom wel omarmen. De zekerheidszoekers zijn juist zeer negatief en vinden de maatregelen vaak overdreven.”

“De vrijheidszoekers voelen zich enerzijds over het algemeen beperkt door de maatregelen vanuit de overheid. Anderzijds vraagt deze nieuwe werkelijkheid juist om innovatie en creatieve oplossingen en dit is waar zij vaak goed in zijn. De dynamische individualisten zijn zeer kritisch. Dit zijn vaak ook mensen met ambitie en grote verantwoordelijkheid die juist al wél vrezen voor de economische gevolgen van deze crisis. Dergelijke verdiepende inzichten vanuit het BSR-model kun je goed gebruiken om op maat te communiceren en mensen in de juiste beweging te sturen.”

Tip: Wil je weten hoe je insights en data omzet naar een strategie en concrete acties? Dan is de opleiding Customer Insight & Data Driven Marketing wat voor jou!

  • Tijdens de opleiding leer je hoe je met data en inzichten zowel de waarde voor de klanten als de waarde voor de organisatie kunt verhogen.
  • Naast de opleiding stel je een managementplan op over customer insights voor je eigen organisatie, direct geschikt voor implementatie.
Lees meer over deze opleiding ►
Bron: CustomerTalk
0

Reacties

Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie