Naar inhoud

De actuele ontwikkelingen op het gebied van connectiviteit

In deze digitale tijden wordt steeds meer van netwerken gevraagd. We verwachten dat we met gemak met een scala aan devices verbinding kunnen maken, zoals mobiele telefoons, laptops en tablets. Maar daar blijft het niet bij. Ook onze smart-tv, thermostaat, beveiligings- en keukenapparatuur hebben tegenwoordig verbinding via WiFi met het Internet of Things. Daarnaast vervaagt de lijn tussen private, publieke en zakelijke WiFi-netwerken. Werk verrichten we al lang niet meer alleen op kantoor, we klappen net zo makkelijk thuis onze laptop open aan de keukentafel.

De ontwikkelingen volgen elkaar in rap tempo op en de gebruiker wordt steeds veeleisender. Maar hoe zorgen leveranciers ervoor de gebruiker krijgt wat hij wil? Hoe ontwikkelt de markt zich? Wat zijn in de toekomst de wensen en behoeften rondom connectiviteit? Een grote speler op de markt van zakelijke netwerken is Aerohive, aanbieder van cloud-based netwerktechnologie. Gaby Kroet, regional sales director Benelux bij deze onderneming, vertelt over de actuele ontwikkelingen op het gebied van connectiviteit.

Zakelijk gebruik van het private netwerk

“De traditionele scheiding tussen de consumentenmarkt en de zakelijke markt is volledig vervaagd. Aanbieders vanuit beide markten gaan met elkaar in gesprek. Dit moet ook wel, aangezien private netwerken steeds vaker professioneel worden ingezet. ‘Prosumers’ noemen we die gebruikersgroep ook wel, ‘professionele consumenten’. Er wordt meer en meer vanuit huis gewerkt, waardoor het netwerk zwaarder belast wordt en er vertrouwelijke documenten worden geopend. Dit vraagt om meer stabiliteit en betere beveiliging. Uit recent marktonderzoek blijkt dat maar liefst een derde van de huishoudens nieuwe apparatuur heeft aangeschaft omdat zij ontevreden waren over de snelheid van hun huidige netwerk. Ook is een derde bezig op dit moment aan het uitzoeken wat de mogelijkheden zijn qua netwerk. Het komt er dus op neer dat twee derde van de markt ontevreden is over zijn private netwerk.”

De impact van Internet of Things

“Naast beveiliging en stabiliteit van private en zakelijke netwerken, moet het netwerk ook klaar zijn voor Internet of Things. Binnen een kleine vijf jaar zouden volgens marktvoorspellingen van onder andere het gerenommeerde onderzoeksinstituut Gartner ruim 20 miljard devices in gebruik zijn die verbonden zijn met het internet. De diversiteit aan apparaten zal immens zijn. Of het nu gaat om op afstand beheerbare thermostaten, zelfrijdende auto’s of een connectie tussen jouw keuken en de supermarkt zodat basisproducten automatisch worden thuisbezorgd zodra deze op zijn, bijna alles is mogelijk. De vraag is niet óf, maar alleen nog wanneer en hoe deze ontwikkeling jouw omgeving gaat raken. Er is bovendien een verschuiving gaande van een hardware gedreven markt naar een software gedreven markt. Bedrijven bieden niet langer een losstaand product, maar een service. Denk bijvoorbeeld aan het kopen van een herenkostuum. Je koopt het kostuum en schaft direct een digitale loyaliteitskaart aan bij de desbetreffende winkel. Zodra je de winkel inloopt, wordt jouw smartphone met daarop de kaart gedetecteerd. Op een grote display verschijnt het pak wat je kocht en daarbij worden passende overhemden, riemen en schoenen getoond. Je koopt geen herenkostuum, je koopt een stylingservice.”

De juiste balans tussen veiligheid en gebruiksgemak

“De uitdaging waar netwerkleveranciers voor staan, is het vinden van de juiste balans tussen de veiligheid van het netwerk en het gebruiksgemak. De gebruiker maakt het liefst met één druk op de knop verbinding, maar wil niet dat iedereen op hetzelfde netwerk bij zijn bestanden kan komen. Daarnaast kunnen alle online handelingen eenvoudig worden vastgelegd en geanalyseerd. Privacy blijft een issue. CloudCarrier is een voorbeeld van veilig en eenvoudig gebruik van een netwerk. Dit bedrijf biedt een applicatie waarbij door op een knop te drukken een uniek wachtwoord voor iedere gebruiker wordt gegenereerd, ook wel een Private Pre Shared Key (PPSK) genoemd. Op deze manier kan ieder apparaat op het netwerk worden herkend en kan er per device een aparte beveiligingscode worden meegegeven.”

Netwerktoegang in eigen beheer

“Waar we naartoe gaan, is dat netwerktoegang volledig beheerd wordt. Per netwerk is inzichtelijk wie er wanneer op het netwerk aanwezig is en mag zijn. Om een voorbeeld te geven, op mijn accesspoint, van Aerohive uiteraard, thuis heb ik de toegang van de mobiele telefoons van mijn twee kinderen tot half elf ’s avonds ingesteld. Daarna kunnen zijn het netwerk niet meer gebruiken. Ook kan er volledig beheerd worden wát er op het netwerk wordt gedaan. Wij leveren bijvoorbeeld accesspoints aan scholen. Per klasruimte is zo’n AP geïnstalleerd, die de docent beheert. Zo kunnen leerlingen met hun laptop verbinding maken en zorgt de docent dat zij de juiste, digitale lesmaterialen voor zich hebben. Bovendien kunnen ze op dat moment geen andere dingen doen op het netwerk.”

Controle is key, laat tech geen eigen leven leiden

“Wat het belangrijkste is in de wereld van technologie en netwerken is dat het gecontroleerd moet blijven. Wie is er actief? Welke devices zijn aangesloten? En welke gegevens zijn toegankelijk voor wie? De markt is voortdurend in beweging en voor je het weet, is iets wat onmogelijk leek ineens realiteit. Zo kan ik me voorstellen dat auto’s op diesel en benzine op korte termijn plaatsmaken voor elektrische auto’s. We bezitten vervolgens geen eigen auto meer, maar gaan carpoolen via applicaties. Rijden wordt een service. Het gaat straks om het gebruik in plaats van het bezit van het product, de auto. Nog even, en we leven in een applicatie.”

Met dank aan Marielle van Zanten, accountmanager bij allround PR-bureau Marcommit.

Bron: CustomerTalk
0

Reacties

Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie