Naar inhoud

De buitensporige snelheid van de voortgaande digitalisering

“De digitale transformatie krijgt veel sneller gestalte dan wij veelal vaak beseffen. Ons staat een tsunami aan rigoureuze veranderingen te wachten waarop we collectief niet zijn voorbereid. Het wordt dan ook hoog tijd de wijze woorden van Steve Jobs – de man die van Apple zo’n doorslaand succes heeft gemaakt – nadrukkelijk ter harte te nemen: ‘Think different!’ Dat credo dient lijdend te zijn in het innovatieproces van iedere onderneming, klein én groot.”

“De digitale transformatie krijgt veel sneller gestalte dan wij veelal vaak beseffen. Ons staat een tsunami aan rigoureuze veranderingen te wachten waarop we collectief niet zijn voorbereid. Het wordt dan ook hoog tijd de wijze woorden van Steve Jobs – de man die van Apple zo’n doorslaand succes heeft gemaakt – nadrukkelijk ter harte te nemen: ‘Think different!’ Dat credo dient lijdend te zijn in het innovatieproces van iedere onderneming, klein én groot.”

“Illustratief voor de buitensporige snelheid van de voortgaande digitalisering is de game-industrie. De winnaar van het wereldkampioenschap Fortnite, de 16-jarige Amerikaan Kyle Giersdorf, mocht in 2019 een cheque ter waarde van 3 miljoen Amerikaanse dollars in ontvangst nemen. Ter vergelijking, de hoog aangeschreven tennisser Novak Đjokovic kreeg dit jaar 2,35 miljoen Engelse ponden voor het winnen van het prestigieuze tennistoernooi Wimbledon.”

Zo kenschetst de Amerikaanse ondernemer Michael Tchong de digitale storm. Hij is voortdurend bezig met het verleggen van innovatie en The Daily Telegraph heeft hem onlangs de invloedrijkste trendspotter van de Verenigde Staten van Amerika genoemd. Van zijn hand is ook het boek ‘Ubertrends – How Trends And Innovation Are Transforming Our Future’. Zijn opvattingen heeft hij eerder dit jaar gedeeld tijdens het event ‘Digital Marketing in 1 Day’.

De echte trends in de samenleving

Veelal hebben trendwatchers de neiging te stranden in een opsomming van hypes. Hoog van de toren worden pretentieus vermeende innovaties de wereld in geslingerd, die achteraf in veel gevallen van tijdelijk aard blijken te zijn. Michael Tchong richt daarom zijn blik liever op die trends die diepgaande veranderingen in het menselijk gedrag veroorzaken. Deze ontwikkelingen typeert hij als ubertrends, een woordspeling die het digitale tijdperk typeert.

Hij onderscheidt drie cruciale trends, die niet alleen het gedrag van mensen drastisch veranderen maar bovendien grote invloed hebben op het werkveld van marketeers:

  1. de digitale levensstijl – het huwelijk tussen mens en machine;
  2. de tijdcompressie – de versnelling van het menselijk leven;
  3. het fontein van de jeugd – de hernieuwde uitvinding van het lichaam, de geest en de leefomgeving.

“De digitale levensstijl is verantwoordelijk voor de aanzienlijke veranderingen die de samenleving heeft ondergaan”, stelt Michael Tchong. “Dat is een brede tendens, van de opkomst van computers en social media tot aan de introductie van robotica en artificiële intelligentie. Deze ontwikkelingsgolf zorgt de komende decennia wederom voor een maatschappelijke verandering, aangezien robots en kunstmatige intelligentie een enorme omwenteling veroorzaken.”

“De compressie van tijd verwijst naar de kracht achter ons intensieve bestaan. We hebben allemaal een bomvolle agenda en zijn vooral druk, druk, druk. Dit komt doordat het leven steeds sneller wordt geleefd als gevolg van de opkomst van de technologieën die de informatievoorziening enorm bespoedigen. We zien een verstrekkende versnelling in de samenleving die wij als mensheid nog nooit eerder hebben ervaren.”

Te veel macht in handen van slechts enkele partijen is het recept voor een ramp, zo heeft de geschiedenis ons geleerd.

“Het fontein van de jeugd is verbonden aan de onomkeerbare vergrijzing, die wereldwijd ingrijpende gevolgen heeft. Het aantal mensen ouder dan 60 jaar is in 2050 volgens de Verenigde Naties meer dan verdubbeld ten opzichte van vandaag tot 2,1 miljard mensen. Dit zorgt voor een enorme belasting van de samenleving. Tegelijkertijd is dit een gigantische stimulans voor sectoren die gericht zijn op de ondersteuning van mensen in het behoud van hun werk in een wereld vol ongebreidelde leeftijdsdiscriminatie.”

Impact op het marketingwerkveld

“Deze maatschappelijke ontwikkelingen hebben vanzelfsprekend een reusachtige impact op het marketingwerkveld. In dit vakgebied zie ik momenteel overigens duidelijke verschillen tussen business-to-business en business-to-consumer. In zakelijke markten draait het namelijk echt meer om het opbouwen van relaties. In consumentenmarkten denken veel marketeers dat ze relaties met consumenten opbouwen, maar dat is veelal duidelijk niet het geval.”

“In business-to-consumer zien we nog steeds een massa-gerichte aanpak, met slechts een paar innovatieve, interactieve functies die de indruk wekken dat marketeers één-op-één-relaties met consumenten ontwikkelen. Daarnaast nemen zakelijke markten veel signalen over uit de consumentenmarkten. Consumenten bepalen namelijk de daadwerkelijk trends, die ondernemingen vervolgens overnemen. Dit hebben we bijvoorbeeld gezien ten aanzien van social media.”

“In het domein van die social media is influencer marketing momenteel hét onderwerp van gesprek. Aan influencers wordt op dit moment veel geld uitgegeven. Echter, zoals na het beginstadium van elke marketingdiscipline vlakt ook de rendementsgroei van deze discipline in de loop van de tijd sterk af. Recente onderzoeken suggereren zelfs dat de effectiviteit van influencer marketing nu al afneemt, maar het is mijn stellige overtuiging dat analysetools voor de return on investment groei van deze markt mogelijk maken.”

Marketing al langere tijd onder vuur

“Dit is niet het enige terrein waar marketeers kritiek krijgen, want marketing ligt al langere tijd onder vuur. Dit komt doordat consumenten simpelweg geen tijd hebben – of te druk zijn met multitasking – om zich op marketingboodschappen te richten. De compressie van tijd dwingt ook marketeers om veel sneller te reageren op consumenten, die zich meer en meer laten leiden door directe voldoening van hun wensen en behoeftes.”

“Social media maken het koopproces veel transparanter, waardoor marketeers ook transparanter te werk dienen te gaan. Dit maakt deel uit van een bijna voyeuristische tendens, die de wereld van video, surveillance en andere voyeurachtige bezigheden regeert. Marketingprofessionals vertrouwen in veel gevallen op dubieuze processen om verkoopdeals af te sluiten. Dit wordt in de nabije toekomst veel moeilijker.”

Door artificial intelligence – die zorgt voor ondersteuning rondom de besluitvorming over aankopen – wordt de macht in handen van de consumenten gelegd.

“Door artificial intelligence – die zorgt voor ondersteuning rondom de besluitvorming over aankopen – wordt de macht in handen van de consumenten gelegd. En zoals je mag verwachten met deze machtsverschuiving, krijgen consumenten zo de mogelijkheid om de wijze te dicteren waarop marketinguitingen en contentboodschappen worden geconsumeerd. Dit betekent tevens dat marketing omnichannel dient te zijn.”

Machtsverschuiving richting consumenten

“Dat de macht bij de consumenten terechtkomt, lijkt in strijd met de angst dat door data en algoritmes die macht juist in handen komt van slechts enkele technologiebedrijven. De kracht van de technologische toekomst ligt echter in de application programming interface, de API. Dankzij API’s krijgen wij weldra eenvoudig toegang tot onze eigen gegevens. Die data kunnen wij dan makkelijk meenemen en elders gebruiken.”

“Dat neemt overigens niet weg dat wereldwijd op regeringsniveau ook meer aandacht dient te zijn voor de ongezonde machtsverhoudingen in sommige markten. In mijn optiek moeten regeringsleiders een agressievere rol spelen bij het afbreken van grote technologiebedrijven als Amazon, Facebook en Google. Te veel macht in handen van slechts enkele partijen is het recept voor een ramp, zo heeft de geschiedenis ons geleerd.”

“Kenmerkend voor de digitalisering is tevens dat grote ondernemingen snel in zwaar weer terecht kunnen komen, doordat nieuwkomers bijna achteloos in staat zijn voor disruptie van de markt te zorgen. Traditionele organisaties moeten ervoor zorgen dat ze sneller kunnen reageren wanneer zich nieuwe concurrentie voordoet. Veel bedrijven wachten tot het te laat is om een adequate reactie te presenteren aan hun klanten.”

“Daarom is het voor ondernemingen – in zowel business-to-business als business-to-consumer – in dit onstuimige tijdperk zaak altijd innovaties in de pijplijn te hebben. Alleen op die manier kan gezorgd worden voor een direct en effectief antwoord op externe bedreigingen. Dat betekent dat we op de hoogte dienen te blijven van de technologische trends – die verantwoordelijk zijn voor twee derde van alle trends – en dat we intern moeten zorgen voor een echte innovatiecultuur.”

Digitale transformatie blijft een worsteling

“Ondanks de uitgebreide aandacht voor de digitale transformatie is deze transitie voor een ongekend aantal organisaties nog steeds een ware worsteling. Dat komt doordat niemand van verandering houdt en de digitale disruptie is juist de grootste voorbode van verandering. Het is bijzonder lastig om een abrupte shift te maken in het genereren van inkomsten wanneer een start-up op de markt verschijnt waar een ander denkwijze wordt gehanteerd.”

“Het grootste probleem voor de meeste organisaties is dat daar beweerd wordt in innovatie en vernieuwing geïnteresseerd te zijn, maar dat in de realiteit niets van deze interesse blijkt. Wereldwijd hebben bedrijven bijna 6.000 chief innovation officers aangesteld – een achtvoudige toename in minder dan tien jaar. We hebben echter nergens een achtvoudige groei van het innovatietempo waar kunnen nemen.”

Als ik marketeers één advies mag geven, is die heel simpel: weer eerlijk, wees direct en wees transparant.

“Daarom is het de hoogste tijd dat we verandering teweegbrengen in deze lethargische mentaliteit. In dit kader heb ik een idee gelanceerd voor een innovatiekruistocht. Het is een andere zienswijze – geheel in lijn met de slogan ‘Think different!’ – om mensen aan te zetten tot daadwerkelijke innovatie. Mijn pleidooi is een oproep tot public shaming van misplaatste en irrelevante noviteiten. Daarvoor is de hashtag #youcallthatinnovation in het leven geroepen.”

Mensen als de ultieme transitieregisseurs

“Voor deze real-life film die de digitale transformatie is, zijn mensen de ultieme regisseurs. Zij spelen een cruciale rol in het leertraject van machines. Ze profiteren onmiddellijk van de rijkdom aan innovaties die de versnelling van het innovatieproces ons allemaal brengt. Het is van wezenlijk belang dat iedereen beseft dat er veel meer innovatie nodig is om onze status quo te handhaven. De tijd om te investeren en te creëren is nu, dus pluk de dag!”

“Als ik marketeers één advies mag geven, is die heel simpel: weer eerlijk, wees direct en wees transparant. Tegenwoordig hebben consumenten te veel tools tot hun beschikking om slechte ervaringen te delen. Probeer daarnaast op de achtergrond het gebruik van analysetools op te schonen. Het zijn er gewoon te veel en de meeste tools zijn ronduit slecht. Verder helpt simplificatie van het marketingplan bij het bereiken van je doelen. Vergeet namelijk niet dat als consumenten behoefte hebben aan vereenvoudiging, dit ook geldt voor marketeers.”

Tip: Wil jij je verder ontwikkelen in het vakgebied digitale marketing? Dan is de opleiding Digital & Online Marketing wat voor jou!

  • In 4 maanden tijd leer je hoe je de mix voor digitale marketing optimaal inzet om je marketingdoelstellingen te behalen.
  • Naast de opleiding maak je een digital marketing plan voor je eigen organisatie, direct geschikt voor implementatie.
Lees meer over deze opleiding ►
Bron: CustomerTalk
0

Reacties

Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie