Naar inhoud

De opzet van de expansiestrategie bij Tony’s Chocolonely

Vroeger wilde Marijn Bijnen graag directeur van Schiphol worden. Toen Schiphol daadwerkelijk een nieuwe directeur zocht, was ze pas 18, nog een beetje te jong. Niet getreurd, want op dit moment is ze werkzaam bij een van de meest geliefde werkgevers van ons land: Tony’s Chocolonely. En ze heeft als Chocolate Explorer niet alleen een leuke titel maar ook een leuke baan.

Bijdragen aan een betere wereld

“Ik begon na mijn opleiding als consultant. Daar kwam ik er snel achter dat mijn voorkeur ligt bij FMCG-projecten”, vertelt Marijn Bijnen in een interview met Top of Minds Executive Search. “De producten zijn tastbaar, de mensen sociaal, de sfeer informeel. Ik wil ook graag bijdragen aan een betere wereld. Wel op strategisch vlak, dus bij een bedrijf dat hard groeit en op het punt staat internationaal door te breken. Toen ik dat allemaal bij elkaar optelde kwam ik uit bij Tony’s Chocolonely.”

Ontwikkeling van de expansiestrategie

Marijn Bijnen is het type ondernemend en ambitieus. Toen ze erachter kwam dat de chocoladerepen van Tony alleen verkrijgbaar waren in Nederland, schreef ze een open sollicitatiebrief met daarin de vraag of ze niet iemand zochten om het merk ook internationaal op de kaart te zetten. Het antwoord was ja. De Chocolate Explorer heeft de expansiestrategie ontwikkeld en rolt die nu stap voor stap uit. Ze vertelt: “We worden regelmatig benaderd door bedrijven uit het buitenland die onze chocolade willen verkopen. Dat is te gek natuurlijk, maar we willen onze afzetmarkten gestructureerd opbouwen. We kijken naast de commerciële doelstellingen ook naar de sociale kant ervan: hoe bereiken we het meeste sociale impact?”

Geen standaard corporate worden

Werken bij Tony Chocolonely staat bij veel professionals hoog op de wish-list. Hoe is het nu echt om hier te werken? Bijnen: “We groeien hard en dan ontkom je niet aan bepaalde professionaliseringsslagen, maar we willen geen standaard corporate worden. Iedereen denkt mee over hoe we onze eigenzinnige cultuur kunnen behouden. Het zit in de kleine dingen. Als je gaat trouwen, krijg je bijvoorbeeld een bijdrage voor de trouwtaart van ons. Ook hebben we dit jaar een winkel geopend bij ons kantoor. Het zou logisch zijn om hier personeel voor aan te nemen, maar wij doen het liever zelf. Zo houden we gelijk het contact met de consument.”

Maatschappelijk betrokken start-up

Bijnen maakte heel bewust de overstap van de snelle ZuidAs naar een maatschappelijk betrokken start-up. Ze zegt daarover: “Wees realistisch, de inhoud van de baan moet wel bij je passen en voldoende uitdaging geven. Je kiest voor de lange termijn, dus dan moet je het wel écht leuk vinden en er voor de volle 100 procent voor gaan. En dan is het fantastisch!”

Marijn Bijnen ging na de middelbare school naar de University of Brighton. Ze slaagde cum laude voor haar Master Economics & Business Studies aan de Universiteit van Amsterdam en deed een MBA in Londen (London Business School). Ze werkte als consultant bij Auberon Growth Strategy Consultants en bij Strategy&. Sinds 2013 heeft ze haar droombaan gevonden in de functie van Chocolate Explorer bij Tony’s Chocolonely.

De auteur is contentmarketeer bij recruitmentbureau Top of Minds Executive Search.

Bron: CustomerTalk
0

Reacties

Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij uw toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie