Naar inhoud

De strategie van YoungCapital in de zoektocht naar talent

In vervlogen tijden was de werkzoekende veroordeeld tot de zaterdagbijlagen van de couranten in zijn zoektocht naar geschikte vacatures. De hoger opgeleide had nog een extra mogelijkheid dankzij de vuistdikke Intermediair die wekelijks op de deurmat viel. Maar dat is definitief verleden tijd. Als in één werkveld de digitale transformatie voor rigoureuze veranderingen heeft gezorgd, is dat recruitment wel. Werving en selectie vindt tegenwoordig plaats via digitale en sociale kanalen, waar de jacht op het schaarse talent in alle hevigheid is losgebarsten.

Een van de disruptieve spelers in het domein van human resources is YoungCapital. Dit uitzendbureau is in het jaar 2000 opgericht door Bram Bosveld, Hugo de Koning en Rogier Thewessen. Deze drie studenten zoeken op dat moment een geschikte bijbaan om hun studie deels te bekostigen. Maar al snel komen ze tot de ontdekking dan voor hun doelgroep nog geen platform bestaat. Daarom richten ze niet veel later de website Studentenwerk op. Korte tijd na de lancering is de site al een succes onder studenten én opdrachtgevers. De aanmeldingen van kandidaten volgen elkaar in rap tempo op en ook het aantal vacatures stijgt snel.

Innovatief uitzendbureau

Inmiddels is het onder de huidige noemer uitgegroeid tot een innovatief uitzendbureau dat het Nederlandse recruitmentlandschap definitief heeft veranderd met talloze vernieuwingen. Kandidaten brengen hun competenties in kaart met een ‘Talent Scan’, solliciteren kan eenvoudig met het insturen van een videoboodschap, vacatures verschijnen op social media als Instagram en Snapchat en met de ‘YoungCapital App’ is real-time inzichtelijk wie beschikbaar is. Margot Roubos is al sinds 2010 werkzaam bij aan deze HR-organisatie. Als accountmanager retail & hospitality helpt zij jonge talenten de arbeidsmarkt te veroveren. Dit doet zij door voortdurend naar nieuwe mogelijkheden te zoeken voor zowel kandidaten als bedrijven.

Interactie met millenials

Tijdens de 'CX Sessie 7' met als thema de succesvolle interactie met millennials heeft Margot Roubos samen met haar collega Rob Groot, business development director bij YoungCapital, verteld hoe je succesvol communiceert met deze doelgroep. Bovendien hebben zij hun ervaringen gedeeld met de aanstormende talenten van generatie Z. Het event van de community voor CX-professionals CX Circle heeft op woensdag 23 mei 2018 plaatsgevonden op het hoofdkantoor van het gastvrije Tele2 in Diemen.

Online platform

“Het bedrijf is ontstaan tijdens de internetbubbel rond de eeuwwisseling. Destijds zag je verschillende online platformen ontstaan, maar zo’n netwerk voor studenten die op zoek waren naar een bijbaan ontbrak. Na de lancering werd Studentenwerk al snel een succes onder studenten én opdrachtgevers. De aanmeldingen van kandidaten volgden elkaar in rap tempo op en ook het aantal vacatures steeg snel.”

De afgelopen jaren hebben we gezien dat de aandacht in de markt werving en selectie is verschoven van de werkgeverszijde naar de werknemerskant.

Jonge talenten en oudere generaties

“Opvallend was dat onder die opdrachtgevers zich veel bekende uitzendbureaus bevonden. Toen is bij de oprichters, die zijn begonnen op een zolderkamer, het idee ontstaan zelf invulling te geven aan dat traditionele model van een uitzendorganisatie. Dat is nog steeds de basis van de huidige organisatie, die inmiddels verschillende vertakkingen kent. De focus ligt nog steeds op de jonge talenten. Oudere generaties zijn echter ook welkom, zowel online op onze platformen als offline in onze lokale vestigingen.”

Van parttime naar fulltime

“Je mag ons dus beschouwen als een uitzendbureau dat is groot is geworden met het aanbieden van parttimebanen aan studenten. In loop der jaren zagen we deze doelgroep echter met ons meegroeien. Want deze mensen wilden uiteindelijk richting fulltimefuncties. Deze ontwikkeling is bijna vanzelfsprekend verlopen omdat ook onze opdrachtgevers met de verzoeken kwamen voltijdbanen te vervullen. Dat is de reden geweest in 2014 te besluiten verder te gaan onder de overkoepelende noemer YoungCapital.”

Bredere marktpropositie

“Die naam staat voor een bredere propositie in de markt. Tegelijkertijd past die naam beter bij onze internationale ambities. Inmiddels zijn we namelijk ook actief buiten de Nederlandse landsgrenzen in acht Europese landen. Deze exponentiële groei hebben wij vooral gerealiseerd door ons vanaf de allereerste dag te focussen op een niche: jongeren. Daarmee onderscheiden we ons dan ook duidelijk van andere partijen in de uitzendsector.”

Gerichte aanpak

“Deze gerichte aanpak heeft ook gezorgd dat het bedrijf nauwelijks last heeft gehad van de crisis die een decennium geleden Nederland trof. Met een kleine kanttekening voor mij persoonlijk. Want hoewel ik al in 2009 gesolliciteerd heb naar een functie, ben ik pas in 2010 daadwerkelijk bij deze organisatie aan de slag gegaan. Het aantrekken van klanten was in die tijd dan ook een van de belangrijkste speerpunten.”

Verschuiving aandacht

“De afgelopen jaren hebben we echter gezien dat de aandacht in de markt van werving en selectie is verschoven van de werkgeverszijde naar de werknemerskant. Je kunt duidelijk stellen dat ‘The War on Talent’ is losgebarsten. De enige manier in onze optiek om deze slag te winnen is door onderscheidend te zijn. Werkzoekenden en opdrachtgevers kunnen uitgebreid kiezen uit een breed scala aan uitzendbureaus.”
De ontwikkelingen bij onze organisatie staan symbool voor de digitale transformatie die de uitzendsector drastisch heeft veranderd.

Jonge organisatie

“Juist door ons te onderscheiden, willen wij opvallen bij zowel potentiële werknemers als mogelijke werkgevers in de markt. Wij richten ons niet alleen op jongeren, we hebben met een gemiddelde leeftijd van 27 jaar ook de uitstraling en het karakter van een jonge organisatie. En ondertussen hebben we toch ruim duizend medewerkers in dienst. De nieuwe generatie aan het werk, dat is een motto dat op ons duidelijk van toepassing is.”

Nieuwe generatie

“Dat credo passen wij toe in alles wat wij doen. De manier waarop wij ons uiten, onze campagnes, de tekstuitingen, de tone of voice, de wijze waarop wij contact leggen met mensen, alles is gericht op de nieuwe generatie. Dat doen wij zowel extern naar kandidaten en opdrachtgevers als intern naar medewerkers. Door de razendsnelle digitale transformatie zijn in onze visie jongeren namelijk belangrijker dan ooit.”

Digitale transformatie

“De ontwikkelingen bij onze organisatie staan symbool voor de digitale transformatie die de uitzendsector drastisch heeft veranderd. Een verandering die overigens in het straatbeeld nog niet zichtbaar is. Want nog steeds zie je dat op de ramen van de uitzendbureaus de vacatures schreeuwen om aandacht. Maar het effect van deze wervingsmethode van geschikte kandidaten mag tegenwoordig in twijfel getrokken worden.”

Duidelijke selectiecriteria

“Inschrijving als werkzoekende is bij ons alleen online mogelijk. Dat gebeurt door de invulling van het profiel dat verder gaat dan de gebruikelijke NAW-gegevens en de behaalde diploma’s. Deze mensen worden ondergebracht in een landelijke centrale databank. Alle recruiters binnen onze organisatie kunnen hun openstaande vacatures aan de hand van duidelijke selectiecriteria matchen met de kandidaten. Op deze manier sturen wij passende openstaande functies naar de sollicitanten.”

Verandering communicatie

“Voorheen is dit voornamelijk gedaan via e-mail, maar je ziet dat het gebruik van dit kanaal onder jongeren verandert. Zij gebruiken het namelijk minder en minder. Verder zie je onze campagnes op traditionele kanalen als radio of televisie, maar kiezen wij er ook bewust voor om continu zichtbaar te zijn met kortstondige impressies via social media als Instagram en Snapchat. Zo communiceer je namelijk met millennials en digital natives, de nieuwe generaties waarmee en waarvoor wij werken.”

Authentiek en transparant

“Het is ons doel een love brand te worden. Daarmee willen we bereiken dat de nieuwe generaties aan ons denken als ze op zoek naar een nieuwe baan. Dat doen we vooral door authentiek te zijn en eerlijk en transparant te communiceren. Dat betekent dat je niet om de hete brij heen moet draaien. Want daar zitten hedendaagse jongeren niet op te wachten. Die willen hun tijd vooral nuttig besteden en voldoende ruimte hebben voor ontspanning.”

80 procent van de millennials zegt tegenwoordig video’s te raadplegen wanneer onderzoek wordt gedaan voor een aankoop.

Storytelling en beleving

“Daarnaast zijn de generaties Y en Z gevoelig voor storytelling en beleving. Wij beogen daarom zoveel mogelijk verhalend te vertellen. In onze advertenties, de vacatures dus, via blogs en uiteraard via videocontent. Want ruim 80 procent van de millennials zegt tegenwoordig video’s te raadplegen wanneer onderzoek wordt gedaan voor een aankoop. En 60 procent van hen verkiest het kijken van een bedrijfsvideo boven het lezen van een nieuwsbrief. Daarmee moet je als bedrijf iets mee doen.”

Breed en persoonlijk

“Contact leggen met jongeren doen wij op uiteenlopende manieren via verschillende kanalen als televisie, radio en social media, zoals Snapchat, Instagram en Facebook. Daarbij moet wel opgemerkt worden dit dat laatste medium steeds minder populair wordt onder generatie Z. Onze boodschap is voor een breed publiek, maar tegelijkertijd willen wij zo persoonlijk mogelijk te communiceren. Dat is namelijk waar jongeren gevoelig voor zijn.”

Human touch

“De human touch van recruiters blijft echter onmiskenbaar belangrijk. Daarom hebben wij nog zoveel vestigingen en breiden we dit aantal zelfs doorlopend uit. De rol van recruitmentspecialist verschuift namelijk langzaamaan van recruiting en matching – dat is immers iets wat steeds meer geautomatiseerd verloopt – naar coaching. Voor ons betekent dit dat wij onze kandidaten bezoeken op de werkvloer, samen loopbanen creëren, een handgeschreven kaartje sturen op eerste werkdag of een felicitatie opvrolijken met een gif’je. Het hoeft namelijk allemaal niet zo ingewikkeld te zijn.”

Tweerichtingsverkeer

“Ook humor, onafhankelijkheid, een spirit of inventiveness en een dialoog worden hoog gewaardeerd door de aanstormende generaties. Met name de optie tot interactie met een merk is voor hen belangrijk. Social media als Snapchat lenen zich hier goed voor. Bedrijven die niet aan de eisen van jongeren voldoen, worden met gemak ingewisseld voor merken die dit wel doen. Daar waar wij ons in de begindagen hebben gericht op een quick sale, hebben we dat dan ook inmiddels weten te veranderen in een langlopende wederzijdse relatie.”

Het volgende evenement van CX Circle is geagendeerd op maandag 17 september 2018. Het thema is dan 'Klantcontact - het moment van de waarheid'. Deze sessie vindt plaats bij ABN AMRO in Amsterdam-Zuid.

Bron: CustomerTalk
0

Reacties

Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie