Naar inhoud

Digitale strategie is onderdeel van de organisatiestrategie

“Als jouw chief executive officer vraagt naar jouw digitale strategie, kun jij je natuurlijk een maand lang terugtrekken in een hutje op de heide. Die tijd kun je dan besteden aan de opmaak van een omvangrijk plan met uitgebreide procesomschrijvingen en duidende infographics. Het resultaat? Een document dat geruisloos verdwijnt in de beruchte bureaulade. Want het is een fabeltje dat jouw organisatie een digitale strategie nodig heeft. Het is veel verstandiger om op het moment dat je CEO aan jou die beladen vraag stelt hem eenvoudigweg een kopie van je ondernemingsstrategie te overhandigen.”

Dat stelt Nigel Fenwick, vice president & principal analyst bij het gerenommeerde onderzoeks- en adviesinstituut Forrester: “Immers, als die strategie geen inzicht geeft in de digitale capaciteiten van de organisatie, is het onwaarschijnlijk dat het een haalbare strategie is. De keiharde realiteit is namelijk dat jouw organisatie geen digitale strategie nodig heeft. Wat elk bedrijf nodig heeft, is een solide bedrijfsstrategie die is opgebouwd rond de digitale mogelijkheden van morgen.”

Richt jouw bedrijfsstrategie op klantwaarde

“Omdat technologie zo snel evolueert, verandert ook het vermogen van bedrijven in hoog tempo om waarde te creëren voor klanten. Disruptieve ondernemingen creëren nieuwe bronnen van waarde voor klanten door opkomende technologieën toe te passen om klantwaarden op nieuwe manieren te realiseren. Zie Uber, zie Netflix, zie Apple, zie Amazon. Een onderzoek van onze organisatie zit zelfs vol met voorbeelden van bedrijven in business-to-consumer en business-to-business die dit iedere dag doen. Wat al deze ondernemingen gemeen hebben, is hun obsessie om betere klantwaarden mogelijk te maken met behulp van hun technologische mogelijkheden.”

Identificeer je strategische zakelijke mogelijkheden

“Je kunt de komende vijf jaren investeren in het digitaliseren van je hele bedrijf. Veel technische verkopers vallen dan over zichzelf heen en helpen jou om precies dat te doen. Als je dat tenminste toelaat. Want doe het niet! Krijg allereerst inzicht in de reden waarom klanten bij jou kopen en niet bij je concurrenten. Identificeer de zakelijke capaciteiten die jouw bedrijf onderscheiden in de ogen van je klanten.”

Streef voortdurend naar vereenvoudiging

“Dit zijn jouw strategische zakelijke mogelijkheden. Verdubbel deze. Word hierin wereldklasse. En vereenvoudig zoveel als mogelijk al het andere in je bedrijf. De reden voor je streven naar vereenvoudiging is om een flexibeler, meer agile bedrijf te creëren dat sneller kan inspelen op de veranderende verwachtingen van klanten dan het hedendaagse bedrijf met zijn zeer toegesneden processen. 90 procent van jouw bedrijf is gewoon niet zo uniek – stop daarom met doen alsof het wel zo is.”

Investeer in je toekomstige strategische capaciteiten

“Hoe weet je welke capaciteiten de inkomsten van morgen genereren? Wat zorgt voor storende invloeden in jouw markten? De antwoorden op deze vragen liggen in het vermogen de toekomst van jouw klant te zien door de lens van opkomende technologie. Tools en technieken in overvloed om je daarbij te helpen. Veel technologieleveranciers hebben adviesinstrumenten die je kunnen helpen bij het vormgeven en formuleren van dit essentiële onderdeel van jouw bedrijfsstrategie.”

Disruptieve bedrijven creëren nieuwe bronnen van waarde voor klanten door opkomende technologieën toe te passen om klantwaarden op nieuwe manieren te realiseren.

Maak een routekaart om van vandaag naar morgen te gaan

“Om je visie van je toekomstige bedrijf tot leven te brengen, moet je investeren. Je bedrijfsstrategie moet omgaan met de digitale mogelijkheden die je ontwikkelt om de onderneming in de toekomst te ondersteunen. Het moet ook ingaan op wat je vandaag niet meer gaat doen, zodat je je kunt concentreren op het bouwen van morgen. En je moet rekeninghouden met de verwachte impact op de zakelijke winsten en verliezen van vandaag terwijl je richting de toekomst transformeert.”

Draag zorg voor een blijvende verandering

“Vergeet niet dat een van de meest essentiële elementen van jouw strategie is hoe jij je organisatie gaat veranderen. Jouw bedrijfscultuur moet vrijwel zeker evolueren. De verandering van cultuur en het veranderen van mensen zijn evenwel bijzonder lastig. Je moet in dat verband de traagheid van de organisatie overwinnen. Wees daarom voorbereid om de inspanningen te doen die nodig zijn om de gewenste veranderingen door te voeren.”

Maak een plan dat evolueert

“Wat je ook doet, stel in ieder geval geen vijfjarige bedrijfsstrategie op om vervolgens tevreden achterover te kunnen leunen. Want je bent nooit klaar! Je bedrijfsstrategie moet voortdurend evolueren, net als je bedrijf. Zie je strategie als een minimaal levensvatbaar bedrijfsplan. Zodra je dat hebt, test je het en evolueer je het. Toets aannames continu. Verifieer het aan de hand van de verwachtingen van de klant. Controleer of je daar investeert waar de behoefte het grootst is. Laat je plan nooit rusten.”

Transformeer jouw onderneming voortdurend

“Wees hoe dan ook voorbereid om jouw bedrijf te blijven veranderen. Zolang ontsluitende technologieën veranderen, moet jouw organisatie dat ook doen. Als jouw bedrijfsstrategie je bedrijf niet in staat stelt om continu te evolueren, loop je het reële risico dat jij je onderneming naar een doodlopende weg stuurt waar omkeren onmogelijk is.”

Bron: CustomerTalk
0

Reacties

Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie