Naar inhoud

Emi Hofmeister, Adobe: “Beïnvloeder draagt direct bij aan business”

LONDEN #adobesummit - Softwareleverancier Adobe voegde de module Social in september vorig jaar toe aan zijn Marketing Cloud. De focus lag daarbij op de integratie met de andere onderdelen van de suit, omdat een sociale campagne nooit op zichzelf staat, vertelt Emi Hofmeister, senior manager product marketing bij Adobe, aan Customer Talk tijdens de gebruikersconferentie Adobe Summit. Dit komt ook duidelijk naar voren door de manier waarop ze een beïnvloeder identificeren, waarbij ze niet alleen kijken naar hoeveel volgers iemand bereikt, maar vooral naar wat iemand bijdraagt aan de business.

Afgelopen jaar reorganiseerde softwareleverancier Adobe zijn gehele digital marketingportfolio naar vijf modules, genaamd Marketing Cloud. Naast analytische en web content management (wcm) onderdelen is ook Adobe Social vanaf september 2012 verkrijgbaar. Inmiddels zijn ongeveer honderd klanten aan de slag met deze module, waarvan minder dan tien in Nederland werkzaam zijn.

Context van sociale media

Adobe wilde zijn sociale module echter niet apart neerzetten, ook al kunnen klanten alle oplossingen standalone gebruiken. “Het gaat vooral om de context waarin sociale activiteiten plaatsvinden”, vertelt Emi Hofmeister, senior manager product marketing voor Adobe Social, aan Customer Talk. In eerste instantie geldt dat voor berichten die vanuit bedrijven worden verstuurd, omdat sociale activiteiten nooit los moeten staan van de andere digitale marketingactiviteiten, aldus Hofmeister.

In de tweede plaats is het natuurlijk ook belangrijk in welke context consumenten berichten delen via sociale media. Een voorbeeld hoe Adobe kijkt naar het gehele ecosysteem van een consument, is de toewijzing van het etiket ‘beïnvloeder’ aan een consument. “We kijken niet naar scores als Klout of enkel naar het aantal volgers, maar we willen kunnen zien wat iemand bottomline kan bijdragen aan de business”, vertelt Hofmeister.

Zo bepaalt Adobe ook voor zichzelf wie een beïnvloeder is. Ze vonden een programmeur die tweette over versie zes van de creatieve suite. “Hij had minder dan honderd volgers, maar hij wist door zijn tweets mensen zo enthousiast te maken dat hij ons uiteindelijk vijfduizend dollar aan omzet heeft opgeleverd. Zonder ons model hadden we deze man nooit gevonden”, vertelt  Hofmeister.

Inspelen op trends

Uiteraard moet een merk daar weer op kunnen inspelen door deze trends te vangen. Zeker als het een trend betreft die direct gelinkt wordt met het merk. Ter illustratie werd tijdens de keynote getoond hoe een sportschoen van een fictief merk genoemd wordt in een Youtube-videootje over outdoorsporten.

“Als je merkt dat er veel traffic naar je website komt door die discussie, maar je hebt geen relevante landingspagina, dan haken veel mensen af. Daarom is het belangrijk om daar snel op in te kunnen spelen”, vertelde Brad Rencher, senior vice president en general manager digital marketing bij Adobe, tijdens de keynote waar een demonstratie werd gegeven over de oplossingen. Daarom is het voor de softwareleverancier belangrijk geweest om de sociale functionaliteiten te combineren met publicatie en analysemodules van de marketingsuite.

Ook worden de functionaliteiten vanuit andere modules ingezet om het sociale onderdeel te verbeteren. Zo lanceerde Adobe voorspellende functionaliteiten voor Facebookcampagnes, waarbij advies wordt gegeven op basis van het succes van vorige campagnes en generieke data over de effectiviteit van een bepaald tijdstip.

Als een bericht niet op de meest optimale tijd wordt verstuurd, krijgt de gebruiker een melding ‘dat kun je beter’ met een suggestie welke tijd het meest succesvol is. Ook wordt gekeken naar andere ingeplande berichten en gemeld als de post concurreert met een andere. Het komend jaar wil Adobe ook advies gaan geven op het type post dat bedrijven moeten versturen, bijvoorbeeld: beeld of juist tekst. Of video.

Innovatie in social

Op dit moment moet alleen advies voor Facebook beschikbaar zijn, maar binnenkort wil Adobe de feature ook lanceren voor Twitter en Google Plus, waar de publicatiemodule al wel mee samenwerkt. Ook wordt de gehele sociale module geschikt gemaakt voor LinkedIn, YouTube en Japanse, Chinese en Russische sociale netwerken waar inmiddels miljoenen gebruikers op zitten.

Traffic dat van andere sociale netwerken naar een website komt, kan natuurlijk gemeten worden en dat lijkt steeds belangrijker aangezien uit onderzoek blijkt dat niche sociale media steeds belangrijker worden. “We innoveren en sociale marketing zal evolueren, maar je moet als merk wel focussen. Je kunt niet overal tegelijkertijd zijn. Doe eerst de bestaande kanalen goed, lever waarde en bekijk hoe deze kanalen toegevoegde waarde leveren”, aldus Hofmeister.

Ook tijdens de Adobe Summit blijkt maar weer dat sociale media en campagnes daarop nog in een vroeg stadium van volwassenheid zitten. De eerste stappen op het gebied van deze netwerken is gezet door softwareleverancier Adobe, maar Hofmeister zou nog veel meer willen. Zeker omdat er zoveel data beschikbaar is. “Naast integratie in de Marketing Cloud en het verbreden en verdiepen van ons platform willen we ook innovatie kunnen doorvoeren. Predictive enhancements is pas de eerste stap.”

Bron: Customer Talk
0

Reacties

Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie