Naar inhoud

Jan Henderyckx, Envizion: “Master data bestaat niet”

Tijdens de borrel op het klantevenement van master data management (mdm-) softwareleverancier Stibo Systems sta ik kort met consultant en keynotespreker Jan Henderyckx te praten. Hij zegt: “Master data management zal als project over vijf jaar niet meer bestaan, het is dan gewoon onderdeel van goed informatiebeheer.” Later licht hij toe dat het inderdaad een provocerende uitspraak is. Hij denkt niet dat bedrijven ineens alles op orde zullen hebben, maar dat mensen zullen begrijpen dat het master data vooral weergeeft wat op dit ogenblik prioriteit heeft.

De Belg Jan Henderyckx, managing partner bij adviesbureau Envizion doet tijdens het klantevenement van master data management (mdm-) specialist Stibo Systems op 24 en 25 oktober in Londen een paar opvallende uitspraken, waaronder: master data bestaat niet. Wat bestaat volgens hem dan wel? Prioriteiten stellen. “Het gaat erom”, zegt Henderyckx tijdens zijn keynote op dag twee van het Stibo Systems evenement, “wat je als belangrijk labelt en dat is voor elke afdeling en functie weer anders.”

Iedereen zijn eigen belevingswereld

Gezien vanuit softwareleverancier Stibo Systems beslaat master data management (mdm) meerdere bedrijfsafdelingen, omdat de mdm-praktijk draait om het samenbrengen van meerdere databronnen van locatie tot klant en product. Wat bedrijven en initiatiefnemers van dit soort projecten zich alleen niet realiseren is dat iedereen vanuit zijn eigen belevingswereld kijkt naar data.

Jan Henderyckx“Er wordt veel gesproken over de discrepantie tussen business en it”, vertelt Henderyckx (links op de foto) in gesprek met Customer Talk, “maar het grootste probleem is de samenwerking tussen verschillende businessafdelingen. Ze hebben allemaal hun eigen versie van de waarheid en daarmee komen ze aanzetten bij de it-afdeling. Dan is het niet gek dat daar een probleem ontstaat: it weet niet met welke definitie ze verder moeten werken. Die mismatch tussen business en it komt van oorsprong dus bij de business vandaan.”

Definieer daarom als eerst waar de prioriteit ligt, aldus Henderyckx en leg daarbij de businessdoelstellingen op tafel. Met andere woorden: focus is noodzakelijk om te begrijpen welke data je nodig hebt om bepaalde doelstellingen te behalen. Wil je omzet verhogen? Dan kan dat door de vraag te vergroten en een klantgerichte aanpak te kiezen. Maar als je meer cross- en upsell wilt doen, dan zijn productdata weer belangrijker.

Invloedrijke vader

Dat je slimmer zaken kan doen als je databronnen integreert, blijkt uit het voorbeeld dat de Belg aanhaalt: een 18-jarig meisje belt met het callcenter van een telecomspeler en zegt dat ze niet tevreden is met haar prepaid abonnement. Ze werd afgewimpeld, want hoe waardevol is een klant met een prepaid abonnement, toch? Toen het meisje thuiskwam, klaagde ze alleen tegen haar vader en de volgende dag was het telecombedrijf ruim twintig procent aan omzet verloren. De vader bleek een invloedrijke man te zijn met een groot aandeel in een bedrijf dat gebruik maakte van de diensten van hetzelfde telecombedrijf.

Met andere woorden: focus moet niet te nauw genomen worden en moet verdere integraties die bijdragen aan de businessdoelstelling niet in de weg staan. Hij zegt overigens niet dat het makkelijk is: “Stel, je gaat een tuinset verkopen aan het einde van de zomerperiode en wilt de set voor vijftig procent korting aanbieden. Je stuurt daarom een gesegmenteerde mailing aan alle klanten met een tuin. Maar als een consument net een week daarvoor een tuinset heeft gekocht, kan dit een boze reactie opleveren.”

Segmenten op basis van demografische gegevens zeggen dus lang niet alles. Je moet ook transactionele data toevoegen om een volledig beeld te krijgen en een marketingcampagne succesvol te maken. Het verbinden van data moet nut hebben. Daarom is technologie altijd ondergeschikt. Voer eerst de discussie over wie de klant is, wat je wilt bereiken met de business en ga dan pas nadenken hoe je dit met de it-afdeling verder kan afronden.

Bron: Customer Talk
0

Reacties

Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie