Naar inhoud

Jeroen Vizir, Quote500: de tijd is rijp voor digitale publicaties

Gepersonaliseerde content, content aanpassen voor verschillende schermen, gratis of betaalde informatie? Het zijn issues waar veel bedrijven over nadenken nu er niet alleen meer op papier en desktops, maar ook op tablets en smartphones gekeken wordt. Het business tijdschrift met ‘gouden randje’, de Quote500, verscheen het afgelopen jaar voor het eerst naast papier ook digitaal. Customer Talk sprak hierover met Jeroen Vizir, director digital bij uitgever Hearst Magazines. 

 

Quote lanceerde in november 2013 de eerste digitale versie van het tijdschrift. Waarom hebben jullie deze stap genomen?

“De Quote 500, in print, is voor Hearst het koningsnummer. Het bedrijf is ooit begonnen met één titel en dat was de Quote. De titel heeft een hoge oplage in print, 170.000 in totaal en dat is veel. Wij houden als uitgever natuurlijk de markt in de gaten en dan zie je een verschuiving naar internetgebruik, naar mobiel en naar tablet. Het mobiel raadplegen van internet heeft een explosieve groei. We hebben de afgelopen jaren al verschillende dingen gedaan met onze website en we hebben een mobiele app ontwikkeld waarmee je in feite de basale lijst in je broekzak stopt. In het verleden hebben we onze eerste schreden op het tablet publishing vlak gezet met Woodwing. Dat beviel op zich prima, de eerste uitgaven waren ELLE Stijlbijbel en een jubileumspecial Quote 25 jaar. Destijds een tijdrovend proces. Inmiddels is het een krachtig en gebruiksvriendelijk product geworden.”

Was er een grote vraag naar een digitale Quote bij jullie lezers?

“De tijd is er rijp voor om nu met een app te komen. Er kwamen zelfs letterlijk vragen van lezers wanneer wij met een digitale editie zouden komen. Dus de behoefte van de consument is er, daarvan zijn wij overtuigd. De consument vraagt om een totaaloplossing en we willen aan al hun behoeftes voldoen. We hebben ervoor gekozen om de tabletversie neer te leggen bij SIRI Media, zij hebben deze app gemaakt met Adobe Digital Publishing Suite.”

Quote is een sterk merk, met een uitgesproken klantbeeld. We doen veel op gevoel, als wij als makers het leuk vinden dan valt het ook goed bij de lezers. Maar aan een digitale uitgave zitten andere voordelen, al is het maar qua verzending. We hebben veel lezers die in het buitenland verblijven, dan is het een uitkomst. Een app is sneller gedownload dan een tijdschrift dat met de post verzonden wordt.”

Hoeveel hebben jullie geïnvesteerd in de content? Is de bestaande content gebruikt of hebben jullie deze aangepast?

“Ieder apparaat heeft zijn eigen beleving, net zoals print een eigen beleving heeft. Deze pil, het tijdschrift, is een weekend- of avondbeleving. Daar ga je even voor zitten en dat doe je ook met een tablet. Maar een tablet heeft als het ware één pagina. Je kunt hem weliswaar heel lang maken, maar de weergave is toch anders. Natuurlijk zijn er meer mogelijkheden, al is het maar dat je vanuit de inhoudsopgave direct op een pagina kunt klikken.”

“Voor ons was de voorwaarde voor het maken van de app dat er een meerwaarde voor de lezer zou zijn, dat betekent dat we alleen verrijkte content gebruiken. De content uit de printversie is één-op-één overgenomen, maar dan opgemaakt in een andere weergave en er zijn extra’s aan toegevoegd. Zo hebben we filmpjes toegevoegd aan de interviews. We maken ook koppelingen naar de website, bijvoorbeeld bij een item over vastgoed – waar dan op de site meer informatie over te vinden is. Maar de lezer blijft in de app-omgeving. Als je dat niet doet raak je hem kwijt.”

Het digitaal publiceren is, zeker bij publiekstijdschriften, nog niet ingeburgerd. Wat was jullie doelstelling met betrekking tot investering en opbrengsten?

“We wilden per se een rendabel model voor de tabletversie, we zijn natuurlijk geen charitatieve instelling. Maar break-even draaien was voldoende, omdat het voor ons ook iets is om mee te experimenteren. De uitgeefwereld staat onder druk, zeker print is een hoek waar de klappen vallen. Digitalisering is een feit, je kunt er niet omheen. Dit doen wij onder andere om de toekomst te waarborgen. We zullen zeker nog andere dingen gaan uitproberen, ook met betaalde content. De app kost, net zoals als het papieren tijdschrift, 14,99 euro. Nu het tijdschrift uit de winkelschappen is, hebben we de prijs van de app bijgesteld naar 5,99 euro.”

“Het bezit van mobiele devices groeit, maar het duurt even voordat de consument gewend is aan digitale en betaalde content zoals een app. Een digitale uitgave is daarom een kwestie van opvoeden. Dat geldt trouwens ook voor adverteerders. We zijn afhankelijk van advertenties, je wilt er het maximale uithalen. We hebben er daarom voor gekozen om alle advertenties uit het tijdschrift te snijden en als aparte proposities opnieuw aan onze adverteerders uit de papieren editie aan te bieden.”

Hoe reageerden je adverteerders op het plan? Ze moeten immers wel mee met een manier van adverteren waar ze zelf misschien nog niet concreet mee bezig waren. En als uitgever wil je dat de advertenties naadloos aansluiten bij de look and feel van je uitgave.

“Ze begrijpen digitale uitgaven wel, maar toch is hier ook nog een opvoedende rol weggelegd in Nederland. Als je ze op de man af vraagt om mee te doen met het plan, dan vraag je ze om te investeren. We hebben ze dus zoveel mogelijk uit handen genomen.”

“De oplage van de app is exact weer te geven, want alles is meetbaar. De app is ruim dertienhonderd keer gedownload en er zijn bijna twaalfduizend downloads van de gratis preview geweest. En in de preview zaten ook advertenties. Uiteraard is bij de app meetbaar hoe de content gelezen en gebruikt wordt. Dan weet je ook hoe de advertenties worden bekeken en dat is weer te gebruiken bij de volgende editie.”

Gebruiken jullie de app ook voor e-commerce activiteiten?

“In het verleden hebben we dat wel gedaan, maar bij andere titels. We gaan het ook weer opnieuw ontwikkelen, maar niet bij Quote. Dit is geen verkoopuitgave, we hebben een business-doelgroep. Het was ook een bewuste keuze om niet met Layar in zee te gaan. Daar hebben we nooit in geloofd, omdat het van je lezer vraagt om de content anders te beleven en te gebruiken. Hiermee ga je even zitten om te lezen en te bladeren, dan is het al snel te veel gevraagd om je telefoon erbij te pakken om lagen te scannen en vervolgens naar een andere omgeving te klikken.”

0

Reacties

Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie