Naar inhoud

Mobiel adverteren: eenvoud, directheid en context

Dertig procent van de marketeers gaat volgend jaar aan de slag met mobiel adverteren. Dat blijkt uit onderzoek van softwareleverancier IBM. Maar hoe ontwerp je een strategie? En voor welk kanaal moet je kiezen? Volgens Melissa Parrish, senior analyst bij Forrester Research, zijn drie beginselen altijd van belang voor succes: directheid, eenvoud en context. Customer Talk ging met haar in gesprek en vroeg haar hoe bedrijven mobiel adverteren moeten aanpakken.

Mobiel adverteren staat op dit moment nog in de kinderschoenen, dat zegt Melissa Parrish, senior analyst bij onderzoeksbureau Forrester Research. Volgens haar zijn bedrijven nog vooral aan het experimenteren en mist een specifieke strategie voor mobiel adverteren. Te vaak worden voor mobiele apparaten dezelfde advertenties gebruikt die bijvoorbeeld ook op vaste computers met te zien zijn. Dat wel steeds meer organisaties zich verdiepen in mobiel adverteren blijkt wel. In onderzoek van softwareleverancier IBM komt naar voren dat ruim dertig procent van de marketeers het komende jaar aan de slag gaat met mobiel adverteren.

Hoe adverteren via mobiele apparaten het meest succesvol toegepast kan worden, is voor veel bedrijven nog een struikelblok en dat kan ervoor zorgen dat ze er tegen opzien om er mee te starten. Maar volgens Parrish is juist het mobiele apparaat hèt kanaal waarmee de brug tussen offline en online marketing gelegd kan worden. Een kanaal dat volgens haar absoluut niet genegeerd mag worden. “De relatie die de consument met zijn mobiele apparaat heeft, is ongekend. Die relatie kun je gebruiken om de klant overal te benaderen.”

Van achtergrond naar voorgrond

Melissa-Parrish-PR defOp dit moment zijn organisaties al wel bezig met mobiel adverteren, volgens Parrish. Vaak stapt een bedrijf met zijn complete budget voor betaalde media onder de arm naar hun mediabureau. Die mediabureaus bepalen dan welk geld waarvoor in gezet moet worden. Een klein deel zal dan ook naar mobiel adverteren gaan.

Het is volgens Parrish noodzakelijk dat, ook al is mobiel adverteren onderdeel van de marketingstrategie, advertenties speciaal voor mobiele apparaten worden ontwikkeld. “Marketeers worden steeds slimmer. Zij zullen ontdekken dat de mobiele advertenties veel beter hebben gescoord dan de advertenties die op vaste computers getoond werden. Als ze met die resultaten naar hun opdrachtgever stappen, zal het balletje vanzelf gaan rollen. Zo zal mobiel adverteren heel snel volwassen worden.”

Lastig is dat er nog geen gegronde maatstaf is voor mobiel adverteren. Marketeers moeten precies weten hoe de markt in elkaar zit. Hoeveel mensen zien advertenties op hun mobiel? En wie klikken er vaak op? Om autoriteit te krijgen binnen de interne organisatie moeten deze marketeers onderzoek doen binnen de doelgroep.

Bedrijven die budget hebben en serieuze stappen willen gaan zetten met mobiele advertenties, moeten eerst zorgen voor goede fundering. Dat betekent dat er al een mobiele website of een mobiele applicatie aanwezig moet zijn, voordat er gestart wordt met het adverteren via smartphones of tablets. Klinkt logisch, maar volgens Parrish gebeurt dit toch nog vaak in de verkeerde volgorde. Zonde, want als consumenten via een advertentie niet op een mobiele website komen maar op de standaard website die te onduidelijk is op het kleine scherm, zullen ze snel wegklikken.

Drie beginselen voor succes

In het door Parrish geschreven Forrester rapport ‘Mobile Marketing: Three Principles For Success’, beschrijft ze drie begrippen: directheid, eenvoud en context. Deze drie beginselen moeten volgens haar de basis vormen voor alles wat marketeers doen met mobiele apparaten. Directheid is van toepassing op de actualiteit die altijd meespeelt bij mobiel adverteren. Gebruikers van mobiele telefoons willen direct de informatie aangeboden krijgen die ze zoeken.

Het beginsel eenvoud noemt Parrish vanzelfsprekend: “De telefoon is klein. Je kunt wel allemaal prachtige afbeeldingen en bakken met tekst willen plaatsen in mobiele advertenties, maar op een klein scherm is daar niets van te zien.” Plaats een paar woorden of één beeld dat direct duidelijk maakt waar het om draait of wat de bedoeling is.

Bij geen elk ander apparaat is context zo goed te personaliseren als bij een mobiele telefoon. Met contextuele data en technologieën om locatie te bepalen, kunnen advertenties verstuurd worden op het moment dat klanten de winkel binnen komen lopen. Door bij te houden wat interesses zijn en wat hij of zij al vaker gekocht heeft, kunnen advertenties heel persoonlijk worden.

Display advertenties en search marketing

Als er eenmaal een begin is gemaakt met de strategie, moet ook bepaald worden welke kanalen gebruikt gaan worden om de advertenties in weer te geven. Er zijn veel mogelijkheden, maar als zeer succesvol en goed kanaal om te experimenteren noemt Parrish search marketing. Er zijn nog maar weinig bedrijven die hier gebruik van maken en dat zorgt ervoor dat het vrij makkelijk is om hoog te komen op zoekwoorden in de zoekmachines.

Adverteren via zoekmachines op mobiele apparaten gebeurt nog wel vaak zonder intentie. Parrish legt uit dat marketers nu vaak nog in hun standaard AdWords campagne alleen het vakje voor ‘weergeven op mobiele apparaten’ aanvinken. Dan komen dus dezelfde advertenties die verschijnen op computers, ook tevoorschijn op mobiele apparaten. Niet slim volgens haar, want voor mobiel moet alles korter en krachtiger. Ook de link achter de advertenties moet naar mobiele websites of applicaties linken en niet naar de standaard websites.

Of mobiele advertenties nu in games of in sociale media worden weergegeven, ze vallen volgens Parrish allemaal onder display advertising. Wie de doelgroep is, bepaalt in welke applicaties de advertenties naar voren moeten komen. Marketeer zijn hier al veel bewuster mee bezig, omdat de advertenties speciaal in de juiste maat en vorm gemaakt moeten worden voor mobiele apparaten.

Voor bedrijven die morgen willen starten met mobiel adverteren sluit de senior analyst af met een laatste tip. “Ga experimenteren. Pas je landingpagina’s vast aan voor mobiele apparaten en neem vijf procent van je totale budget en ga daar mee testen in Google AdWords. Kijk wat er gebeurt en wat je daar van kan leren. Als je ziet dat dingen wel of niet werken, ga je daar mee door. Net zo lang tot dat je door hebt wat wel en niet aanslaat. Daarna ben je klaar om vanuit het niets een strategie voor mobiel adverteren op te zetten.”

Bron: Customer Talk
0

Reacties

Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie