Naar inhoud

“Mobiel betalen wordt snel een gewoonte voor de consumenten”

De wereld van het betalingsverkeer ondergaat op dit moment drastische veranderingen onder invloed van de voortgaande digitalisering. Contant geld verdwijnt stap voor stap letterlijk uit het straatbeeld, want in een willekeurig Nederlands dorp vind je hooguit in de plaatselijke supermarkt nog een pinautomaat. Daarnaast treden nieuwe spelers onder de vlag FinTech toe tot de markt. Deze ontwikkelingen hebben niet alleen impact op het gedrag van de consumenten maar vormen ook een uitdaging voor de retailers.

“Het is een ongelofelijk complexe en uitdagende tijd voor retailers.” Dat stelt Daniel van Delft, country manager Nederland bij Visa. Dat bedrijf is de afgelopen jaren uitgegroeid tot veel meer dan een creditcardmaatschappij. Dit is een weerspiegeling van zijn optiek over de ontwikkelingen die retailers in de nabije toekomst te wachten staan en de toekomst van betalen. “Contactloos betalen met een betaalpas in het openbaar vervoer wordt in heel Europa de norm.”

Mobiel betalen wordt snel een gewoonte voor de consumenten.

Innovaties in betalingsverkeer

Wat zijn jullie uitgangspunten bij innovaties in het betalingsverkeer voor retailers?

“Het is een ongelofelijk complexe en uitdagende tijd voor traditionele retailers. Ze moeten feitelijk hun in-store ervaring verbeteren en tegelijkertijd hun online business uitbouwen. Integrated omni-commerce – waarbij de online en offline winkel naadloos in elkaar overgaan – heeft een vlucht genomen en voor een transformatie in de sector gezorgd. Wij leveren de technologie die retailers helpt bij deze omschakeling. Ons team werkt samen met retailers, waarbij we helpen met het aanjagen van digitale betalingen. Hierdoor kan een retailer profiteren van alles wat digital commerce te bieden heeft.”

“Laat ik een voorbeeld geven. Voor een webwinkelier zijn een snelle check-out en gemak cruciaal, zowel online als offline. Op dit moment vindt een van de grootste verschuivingen in deze sector plaats, namelijk het toenemende gebruik van contactloze betalingen. Dit is echt de nieuwe realiteit. Volgens een onderzoek van Betaalvereniging Nederland is 69 procent van alle elektronische betalingen aan de kassa het afgelopen jaar contactloos geweest, tegenover 56 procent in 2018. Contactloos betalen is al een gewoonte voor de consumenten geworden. Het aantal vormfactoren neemt snel toe, met de mobiele telefoon als leidende vormfactor. Dus stellen we retailers in staat om alle vormen van digitale transacties veilig en naadloos uit te voeren.”

Betrokkenheid van retailers

Hoe betrekken jullie individuele retailers in innovatietrajecten?

“We werken samen met meer dan 40 grote retailers in Europa en met partners die betalingsdiensten leveren, zoals onder andere het Nederlandse Adyen. Het doel is om retailers wegwijs te maken in de wereld van digitale betalingen. Een onderdeel hiervan zijn rechtstreekse samenwerkingen waarbij we innovatieve oplossingen creëren en opkomende technologieën integreren. Denk aan een verbeterde gebruikerservaring en tijdsbesparing bij het uitchecken.”

Daniel van Delft, country manager Nederland bij Visa

“In de Nederlandse markt hebben we pas nog nauw samengewerkt met belangrijke retailers met als doel onder andere het verhogen van de acceptatie van Visa, naast Visa’s V-PAY. Hierdoor kunnen we een betaalervaring zonder fricties aanbieden aan buitenlanders die Nederland bezoeken of er wonen en met hun Visa-kaart uit het land van herkomst willen betalen. Dit heeft een positief effect op retailers die zo hun omzet en conversie kunnen verbeteren.”

Land-specifiek consumentengedrag

Op welke wijze zijn innovaties land-specifiek, gelet op de verschillende betaalgewoontes in verschillende landen?

“Er wordt in heel Europa veel gesproken over het gedrag van de consumenten. Een voorbeeld is dat ze in groten getale hun telefoon bij zich hebben. Daardoor hebben ze de snelheid en het gemak van mobiele betalingen zeer snel omarmd. Deze trend zien we terug in heel Europa, ongeacht de verschillen in betaalgewoontes per land. Zelfs in Duitsland, waar mensen echt van contant geld houden, zien we een toename van het aantal mobiele betalingen, zowel online als offline. Nederland loopt van oudsher voorop, dus is het logisch dat mobiele betalingen snel worden omarmd in ons land. Nu al wordt in Nederland ruim 6 procent van alle pintransacties met een smartphone voltooid, zo blijkt uit cijfers van Betaalvereniging Nederland.”

“Bij deze trend geldt de stelregel dat hoe meer retailers mobiele betalingen accepteren, des te meer consumenten er gebruik van maken. Deze adoptie komt dus van twee kanten. Het is onze rol om deze betalingen veilig te maken via de Visa Token Service. Dit is het proces waarbij het kaartnummer wordt vervangen door een alternatieve code, een token. We versleutelen dus eigenlijk de kaartinformatie, zoals deze door Apple, Google of Samsung wordt verzonden. Dit geeft consumenten bovendien rust en controle over hun uitgaven. Ze kunnen zo, evenals met de bank-app, hun transacties in real-time volgen via een wallet.”

Voordelen voor consumenten

In welke mate profiteren consumenten van de innovaties en welke rol spelen zij bij de totstandkoming van nieuwe betaaloplossingen?

“De klanten staan altijd centraal wat betreft onze innovaties en technologieën. Concreet betekent dit dat consumenten de mogelijkheid krijgen om gebruik te maken van nieuwe betaaloplossingen met verder geoptimaliseerde betaalervaringen, zoals bijvoorbeeld onlangs gelanceerd door de banken in samenwerking met Apple. Online zijn we nu bezig met een industrie-brede en gestandaardiseerde oplossing waarmee we met een online betaalbutton een one-click betaalervaring leveren en zo het gebruikersgemak voor consumenten verder verbeteren. Daarnaast werken we continue samen met relevante FinTech-ondernemingen om de betaalervaring in te de toekomst verder te vernieuwen.”

Bewaking van privacy

Op welke manier wordt de voor consumenten zo belangrijke privacy ten aanzien van de persoonsgegevens bewaakt?

“Veilig omspringen met klantgegevens heeft voor ons de hoogste prioriteit, waarbij we zorgen dat de bescherming van de privacy van consumenten altijd centraal staat. We delen bijvoorbeeld geen persoonlijke transactiegegevens van kaarthouders. We kunnen retailers wel helpen bij het vertalen van de eigen data naar waardevolle klantinzichten met behulp van geaggregeerde en geanonimiseerde gegevens. En we kunnen de samenwerking zoeken wat betreft een digitale wallet of een klantloyaliteitsprogramma.”

“We hebben veel geïnvesteerd in veilige technologieën zoals tokenisation, hetgeen van fundamenteel belang is voor de veiligheid van mobiele en online betalingen. Visa-betalingen, inclusief contactloze betalingen, worden beschermd door meerdere beveiligingslagen die samenwerken om fraude en misbruik van persoonlijke gegevens te voorkomen.”

Contactloos betalen met een betaalpas in het openbaar vervoer wordt in heel Europa de norm.

Trends in het betalingsverkeer

Welke betalingstrends zie jij in de nabije toekomst?

Connected devices zijn een enorme trend. De meeste consumenten hebben twee of meer op het internet aangesloten apparaten, zoals een mobiele telefoon, een iPad of een smart speaker als Alexa. Deze apparaten raken steeds meer met elkaar verbonden en communiceren op den duur met elkaar. In de nabije toekomst kun je vanaf veel meer apparaten betalen dan nu het geval is. Dat geldt zeker voor intelligente apparaten zoals auto's en televisies.”

“We zien ook dat contactloos betalen met je betaalpas in het openbaar vervoer in heel Europa de norm wordt. Door onze samenwerking met lokale overheden, gemeenten, bankpartners en vervoerders hebben we het woon-werkverkeer in Londen, Manchester, Madrid, Milaan, Manchester, Den Haag en Polen gemakkelijker en comfortabeler gemaakt. We waren vorig jaar niet voor niets onderdeel van een proef op de stations tussen Leiden Centraal en Den Haag waarbij reizigers in en uit konden checken met hun eigen bankpas of creditkaart voor contactloos betalen – met een hoog rapportcijfer van die reizigers. Ook deze ontwikkeling gaat snel.”

Bron: CustomerTalk
0

Reacties

Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie