Naar inhoud

Neil Morgan, Adobe: “Ceo vertrouwt marketing niet”

Softwareleverancier Adobe investeerde afgelopen 4 jaar 2,5 miljard dollar in het bouwen en opkopen van marketingoplossingen. Uiteindelijk werden twintig oplossingen samengevoegd tot de Marketing Cloud, opgebouwd uit vijf hapklare stukken met elk een vaste prijs. Die simplificering van het aanbod is nodig om de marketeer te helpen bij het neerzetten van een multichannel ervaring én bij het overtuigen van de ceo, aldus Neil Morgan, vp digital marketing solutions Emea bij Adobe.

Eind oktober lanceerde softwareleverancier Adobe de Marketing Cloud, in navolging van crm-speler salesforce.com die eind september een suite lanceerde met dezelfde naam. Ik raakte er een beetje van in de war, waarom hebben jullie voor dezelfde naam gekozen?

Neil Morgan, vice president digital marketing solutions Emea bij Adobe: “Ik houd van salesforce.com als partner, maar zij leveren customer relationship management (crm). Niet een marketingoplossing. Wij praten al een jaar over de Marketing Cloud, vanaf het moment dat we de Creative Cloud lanceerden. Destijds hebben we de focus gelegd op de Creative Cloud, omdat we de integratie voor de Marketing Cloud eerst in detail wilden uitwerken. Dat hebben we nu gedaan en de laatste weken brengen we de Marketing Cloud actief naar buiten en laten we zien wat we gebouwd hebben.”

“Al vier jaar bouwt en koopt Adobe om een volledige marketingoplossing te bieden. In deze reis zie ik drie mijlpalen. Ten eerste de overname van Omniture, waar ik zelf vandaan kom. Deze overname vond plaats in september 2009. In november 2010 namen we Day Software over. De meest recente acquisitie is Efficient Frontier in februari van dit jaar. We hebben 2,5 miljard dollar uitgegeven om alle oplossingen samen te brengen en in één oplossing naar buiten te brengen. Je kunt het vergelijken met de allervroegste periode van crm, waarbij marketing, sales en service bij elkaar werden gebracht. Wij brengen nu alle functionaliteiten voor marketing bij elkaar.”

Jullie zien marketing veel breder dan salesforce.com dat doet?

“Wij bieden veel meer marketingfunctionaliteiten dan salesforce.com. Zij hebben twee sociale media bedrijven overgenomen, Radian6 en Buddy Media. Daarom kunnen zij bedrijven sociale media marketing aanbieden. De realiteit is echter dat van het digital marketing budget op dit moment gemiddeld zo'n vijf procent wordt besteed aan social. Salesforce.com biedt dus een oplossing voor die vijf procent. Wij hebben een veel omvangrijkere visie en hebben die al een tijd.”

Hoe ziet de Adobe Marketing Cloud eruit?

“Voor de Marketing Cloud hebben we twintig producten teruggebracht naar vijf oplossingen met elk een vaste prijs. Integraties, ook met producten van derden, zitten daar gratis bij. Het zijn vijf hapklare oplossingen die het voor ons salesteam makkelijker maakt om uit te leggen wat wij bieden en voor klanten makkelijker te begrijpen zijn. We hebben overweldigende positieve reacties gekregen van onze klanten en van analisten, juist door die simplificatie.”

“De eerste oplossing is Adobe Analytics, waarin de overgenomen webanalytics oplossing Omniture is opgenomen. Alle enterprise en multichannel data kunnen hiermee verwerkt worden. Ten tweede bieden we Adobe Experience Management aan, waar de web content management (wcm) oplossing Day onderdeel van is.”

Is Experience Management hetzelfde als web experience management wat Adobe eerder voerde?

“We hebben 'web' vervangen door 'Adobe', omdat we ervaringen willen kunnen managen over meerdere kanalen heen. Het belangrijkste hierbij is personalisatie. Je hebt veel informatie over je klanten, zoals over hun gedrag, wat ze eerder hebben gekocht, demografische data en bijvoorbeeld over hun Facebookprofiel, hun interesses. Je kunt op basis van deze informatie gerichte campagnes versturen, maar ook offline aansturen. De focus blijft echter op online, want daar blijft het aantal kanalen groeien.”

“Verder is Adobe Target onderdeel van de Adobe Marketing Cloud. Deze wordt vaak samen met de eerste oplossing afgenomen, omdat het gaat om het inzetten van data om een persoonlijkere ervaring neer te zetten. Ten vierde is er Adobe Media Optimizing. Dat gaat om hoe je je marketingbudget zo optimaal mogelijk kan inzetten.”

“Als laatste bieden we Adobe Social en dat is vergelijkbaar met wat salesforce.com aanbiedt. We hebben deze oplossing al eerder dit jaar aangekondigd. Het heeft functionaliteiten op het gebied van sociale media marketing, community management en analytics.”

Onderzoeksbureau Gartner voorspelt de opkomst van de chief digital officer (cdo). Hoe kijken jullie daar tegenaan?

“Ik had er nog niet van gehoord, maar ik zie dat bij onze klanten vooral marketingmanagers digital op zich nemen. Dat is logisch, want digital is fundamenteel bij het goed bedienen van de klant. Bij traditionele bedrijven zal het wellicht lastiger zijn om de overstap naar digital te maken, dus een aparte chief digital officer zal je kunnen helpen, maar daarbij moet je de verantwoordelijkheden van elke rol helder hebben."

Hoe volwassen zijn jullie klanten op het gebied van digital marketing?

“Als ik in Europa rondreis, dan zie ik dat Nederland het goed doet. Het is volwassener dan andere landen, zelfs Frankrijk. Waarom? Ik heb geen idee. Misschien omdat bedrijven meer open zijn en consumenten digitaler zijn. Het zit in de cultuur. Daarnaast zitten veel hoofdkantoren van internationale bedrijven in Nederland. Daar komen de meest vooruitstrevende projecten vandaan.”

“Chief executive officers vertrouwen marketing niet. Ze verbinden geen business resultaten aan marketing. Daarom zijn we de campagne ‘Metrics, not myths’ gestart. Bij directeuren heerst vaak nog het idee dat de helft van het marketingbudget weggegooid geld is, maar dat we niet weten welke helft. Of dat sociale media niets doen voor je omzet. We willen marketeers helpen om te bewijzen dat we wel kunnen weten wat de return on investment is, ongeacht kanaal, door middel van whitepapers, onderzoeken en klantverhalen. De marketeers zitten met een strategisch probleem en wij leveren daar een softwareoplossing voor.”

Bron: Customer Talk
0

Reacties

Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie