Naar inhoud

Pascal Gayat, Tradedoubler: “Prikkeling en timing cruciaal bij succes affiliate marketing”

Staat affiliate marketing onder druk nu blijkt dat consumenten steeds minder vertrouwen hebben in online advertenties? Volgens Pascal Gayat, regiodirecteur voor de Benelux en Frankrijk bij affiliate marketingspeler Tradedoubler, werken simpele afbeeldingen inclusief tekst niet meer. “Alles hangt af van prikkelingen, verrassingselementen en op het juiste tijdstip het juiste aanbod doen”, aldus Gayat tegenover Customer Talk.

Slechts acht procent van de Europese consumenten vertrouwt advertenties van merken op websites. Dat blijkt uit recent onderzoek van Forrester. Denk je dat door deze ontwikkeling affiliate marketing onder druk staat?

Pascal Gayat, regiodirecteur voor de Benelux en Frankrijk bij affiliate marketingspeler Tradedoubler: “De meeste affiliate programma’s omvatten banners met afbeeldingen en teksten die draaien om naamsbekendheid. Deze advertenties zullen inderdaad niet veel kliks opleveren. Er worden echter nog genoeg producten gekocht via banners. Wel is het dan cruciaal dat deze banners consumenten prikkelen. Als banners uitnodigen om iets te winnen of korting bieden, dan is de kans groot dat je consumenten aanspreekt. In plaats van dat je alleen stuurt op naamsbekendheid, moet je de consumenten waarde bieden.”

 “Daarnaast is het belangrijk dat organisaties de advertenties op de juiste tijd bij de juiste consument aanbieden. Targeting is dus heel belangrijk. Ik roep al twaalf jaar dat het effect van online marketing alles te maken heeft met weten wat je doelgroep wil en wanneer hij iets wil. Bedrijven lijken dat nu pas te gaan snappen. Naast wat en wanneer is het ook belangrijk om te bepalen via welk kanaal je content gaat aanbieden.”

Dus affiliate marketing is volgens jou nog steeds een goede manier om klanten te bereiken. Hoe kunnen adverteerders de meeste voordelen behalen met affiliate marketing?

“Naast het verwerven van kennis over je doelgroep kunnen verrassingselementen ook tot voordeel leiden. Zo hebben we getest met een affiliate programma waarbij we ons tot een groep mensen van achttien tot dertig jaar oud richtten. Wanneer die consumenten klikten op de advertentie, kwamen ze op een pagina terecht die juist gericht was op een hele andere groep mensen. Wat we nooit verwacht hadden, gebeurde toch; die consumenten kochten iets op de pagina.”

“Als adverteerder moet je daarnaast ook een breed portfolio hebben met publishers zodat je op een breed vlak kunt adverteren en de doelgroep in meerdere genres kunt bereiken. Dan is het nog belangrijk dat je die publishers stimuleert om je advertenties goed in te zetten. Als adverteerder kun je bijvoorbeeld de verschillende publishers elkaar laten uitdagen: wie via zijn kanaal zorgt voor de meeste kliks of verkopen, krijgt daarvoor een extra beloning.”

Je bent sinds vijf maanden regiodirecteur voor de Benelux en Frankrijk bij de affiliate marketingspeler Tradedoubler. Voorheen was Joost Hagesteijn nog countrymanager voor alleen Nederland. Waarom is deze functie komen te vervallen?

“Sinds de zomer 2012 hebben er veranderingen plaatsgevonden binnen het topmanagement van het bedrijf. Er is een nieuwe chief executive officer (ceo) en we werken nu met een paar regiodirecteuren.”

“Voorheen waren we veel meer gefocust op de lokale markten, maar nu gaan we ons focussen op een select aantal regio’s. Het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk en Duitsland zijn hierbij het meest belangrijk. In de andere markten rondom deze landen, proberen we zoveel mogelijk synergie te zoeken tussen landen. Frankrijk en de Benelux liggen bijvoorbeeld in termen van e-commerce, de adoptie van nieuwe apparaten en tools op een lijn.”

 “In hun dagelijkse werkzaamheden zullen Nederlandse klanten niets merken van de wijziging in het management. Daarnaast is het ook zo dat we voor Nederland zeker wel op zoek zijn naar een nieuwe countrymanager. Nederland is namelijk een veel te serieuze markt om niet iemand als leider te hebben. Op dit moment zijn we aan het nadenken over hoe we deze volgende stap gaan invullen.”

Hoe wil Tradedoubler zijn klanten in de toekomst van toegevoegde waarde blijven voorzien?

“We bouwen continu aan een goede match tussen ondersteunende technologie die de klanten inzicht moet bieden in resultaten van de campagnes en het netwerk van publishers en adverteerders. We willen klanten kunnen voorzien van inzicht in hun uitgaven en de return on investment (roi). Daarnaast zijn we aan ons ontwikkelen op het gebied van realtime bidding, mobiel adverteren, adverteren via sociale media en display performance advertising.”

Bron: Customer Talk
0

Reacties

Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie