Naar inhoud

Solidaridad is een merk dat mensen en bedrijven de weg wijst

“Vertrouwen in een merk ontstaat wanneer iemand het geloof heeft dat het merk de functie vervult die het belooft en de bereidheid heeft zich te verbinden aan belangen die overeenkomen met persoonlijke waarden van de consument. Dat een merk een functie moet vervullen, lijkt ons evident. Belangrijker in deze onzekere tijden is om merken te verbinden met persoonlijke waarden van mensen.”

Marketing in onzekere tijden

Dit schrijven Aljan de Boer en Stefan Harzevoort in ‘Trust me?! – Marketing in onzekere tijden’, het trendrapport van Platform Innovatie in Marketing (PIM). De onderzoekers schetsen in het rapport drie strategieën die de betrouwbaarheid kunnen vergroten:

  1. Authenticiteit. In onzekere tijden zoeken mensen naar authentieke merken. Merken zijn authentiek als ze dichtbij zichzelf blijven en trouw zijn aan hun oorspronkelijke waarden. Hun identiteit komt overeen met de persoonlijke waarden van hun klanten. Ze laten zich leiden door oktober de merkwaarden en dragen deze consistent uit.
  2. Radicale transparantie. In een wereld waarin ieder merk onder een vergrootglas ligt, zoeken mensen naar transparante merken. Ze communiceren eerlijk en open over hun ambities. Wanneer ze fouten maken, zullen ze die toegeven. Ze dwingen zichzelf om radicale verandering in de keten te veroorzaken.
  3. Purposeful acties. In tijden van een vertrouwenscrisis zoeken mensen naar merken die hun purpose omzetten in actie. Deze merken voegen woord bij daad door hun dromen voor de maatschappij te vertalen naar betekenisvolle acties. Het zijn de ethische merken die naast financiële winst ook winst maken voor de maatschappij.

Verduurzaming van productieketens

Een sprekend voorbeeld van een organisatie die deze strategie hanteert, is Solidaridad. Dit is een internationaal opererende maatschappelijke organisatie met meer dan 45 jaar ervaring in de verduurzaming van productieketens. De organisatie werkt door 13 productieketens heen en is actief op 5 continenten, via 9 regionale kantoren. Heske Verburg is managing director van Solidaridad Europe. Tijdens het event ‘Merken en vertrouwen: hoe verbind je merken met mensen’ van PIM, dat op maandag 9 oktober 2017 plaatsvindt op het hoofdkantoor van de Volksbank in Utrecht, geeft zij inzicht in de lessen die zij geleerd heeft uit de originele campagnes die Solidaridad voert. Een korte impressie van haar opvattingen.

Overgang naar een duurzame economie

“We brengen alle actoren uit de productieketen samen, van boer tot bedrijf, van arbeider tot consument. Met elkaar komen we tot innovatieve oplossingen die de productie verhogen, maar minder schade toebrengen aan mens en milieu. Zo maken we de overgang mogelijk naar een duurzame economie, waarin iedereen – man of vrouw, arm of rijk – een bijdrage kan leveren. Met maximale voordelen voor ons allemaal.”

Een idealistisch merk dat de weg wijst

“Want wij geloven in een wereld waarin het evenwicht tussen productie en consumptie zo in balans is dat iedereen voldoende te eten heeft. Wij zijn ervan overtuigd dat dit kan op een manier waarbij we respect hebben voor elkaar, voor de aarde en voor de generaties die na ons komen. Daarom positioneren wij ons als een merk dat goed is voor de wereld, een merk dat de mensen en bedrijven de weg wijst. Je mag ons als een effectieve idealist beschouwen.”

Contradictie tussen uitspraken en gedrag

“Wij zijn uitgesproken in onze opvattingen, maar spreken ons niet politiek uit. Op deze manier voorkomen wij dat we door consumenten gezien worden als een politiek-geëngageerde organisatie. We uiten ons wel expliciet over de contradictie tussen wat consumenten zeggen – duurzaamheid is belangrijk – en hun daadwerkelijke aankoopgedrag. Dat is een uitdaging. We werken veel met bedrijven, daar kunnen we grote stappen maken, maar ook daar vormen het ambitieniveau en de continuïteit een uitdaging.”

Eerlijke productie niet vanzelfsprekend

“We proberen de situatie in ontwikkelingslanden dichtbij de kritische consument te brengen door te laten zien dat de productie van producten die zij in hun dagelijkse leven gebruiken, zoals koffie, suiker, goud en textiel, niet vanzelfsprekend op een eerlijke manier gaat. Want boeren en arbeiders verdienen vaak geen eerlijk loon, het werk is gevaarlijk en ongezond en milieuvervuiling speelt helaas ook een grote rol in de ketens.”

Streven naar een positieve verandering

“Het is een verhaal dat wij in goede en slechte tijden vertellen. Ook in economische mindere tijden is het immers belangrijk om aan de toekomst te denken. De manier waarop we nu produceren, is niet houdbaar. We zijn ervan overtuigd dat we moeten over naar een duurzaam model. ‘Change that matters’, dat is de kernwaarde die we gebruiken in de communicatie met de klanten. We streven namelijk naar verandering, een positieve verandering voor mensen en de planeet. We brengen onze boodschap met passie, zijn onafhankelijk en altijd oplossingsgericht. Om deze verandering te bewerkstelligen werken we onder andere samen met Unilever, maar ook met kleinere partijen zoals Superunie.”

Transparantie en vertrouwen zijn cruciaal

“Als het gaat om merkpositionering, kunnen commerciële ondernemingen van maatschappelijke organisaties leren hoe zij daadwerkelijk een duurzame manier van produceren te omarmen. Geen ‘green washing’, maar ‘practice what you preach’. Zo wordt een merk positief beïnvloed. Transparantie en vertrouwen zijn in deze positionering van een merk essentieel.”

Bron: CustomerTalk
0

Reacties

Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie