Naar inhoud

Teambuilding door maatschappelijke projecten uit te voeren

Het is 2010 als aan een Rotterdamse keukentafel het idee voor Stichting Jarige Job ontstaat. De stichting heeft het ideële doel de verjaardagen mogelijk te maken van de meer dan 60.000 Nederlandse kinderen die onder de armoedegrens leven. Ruim negen jaar later is de organisatie veel meer dan alleen een goed doel. Tegenwoordig worden ook teambuilding-events, bedrijfsuitjes en allerlei verschillende concepten voor duurzame partnerships georganiseerd.

Verjaardag kind

De kernactiviteit van de stichting is het samenstellen van een prachtige verjaardagsbox voor kinderen die het niet zo breed hebben. In de box, ter waarde van 35 euro, zitten onder andere cadeaus, slingers, taart én traktaties voor in de klas. Het doel is dat ook die kinderen uit de armste gezinnen van Nederland thuis en op school gewoon hun verjaardag kunnen vieren. Want ieder jarig kind, ongeacht afkomst, gun je natuurlijk een feestje met alle ingrediënten.

Huib Lloyd, grondlegger van Stichting Jarige Job

Beleving medewerkers

Inmiddels hebben bedrijven en instellingen het concept ook ontdekt als een uitgelezen mogelijkheid om de beleving van hun medewerkers te versterken. Door de positieve gedachten die verjaardagen oproepen, zorgen de enthousiaste medewerkers van de stichting ervoor dat een abstract onderwerp als armoede makkelijk bespreekbaar wordt. In het domein van de organisatie kunnen mensen bovendien zelf heel concreet ervaren hoe gaaf het is om iets te doen voor een ander.

Uitsluitend loftuitingen

Een bezoek aan de loods van Stichting Jarige Job in de Van Nelle Fabriek in Rotterdam is een garantie voor een brede glimlach bij het verlaten van het pand. Dat bewijzen ook de reviews op Google, die uitsluitend loftuitingen bevatten. De grondlegger van de stichting, en tevens de drijvende kracht, is Huib Lloyd, een rasechte Rotterdammer die spreekt met een aanstekelijke hartstocht. Zijn filosofie is dat een cadeautje geven veel leuker is dan een presentje krijgen.

In de ene straat zie je Hollands welvaren en in de andere straat word je geconfronteerd met verborgen armoede.

Gaaf verjaardagspakket

“Wij zorgen ervoor dat kinderen die in armoede opgroeien hun verjaardag kunnen vieren. Dat doen we heel simpel door de ouders een heel gaaf verjaardagspakket te geven waar alles voor een geslaagd feestje inzit. Dan kun je onder andere denken aan slingers, ballonnen, een echte verjaardagstaart, natuurlijk cadeautjes en – heel belangrijk – traktaties die de jarige job in de klas mag uitdelen. Zo wordt het voor dat kind de mooie dag die het verdient.”

Anonieme gift

“Dat is de basis van ons concept. We doen dit vanuit de anonimiteit en stellen de ouders in de gelegenheid om van dit aanbod gebruik te maken. De kinderen hebben dus geen flauw idee van ons bestaan. Hun vaders en moeders zorgen dat het huis versierd wordt, dat er een taart met het juiste aantal kaarsjes is en dat de broertjes en zusjes ook een cadeautje kunnen geven. Het jarige kind krijgt zo het idee dat hij of zij het waard is om zijn of haar verjaardag te vieren en kan nu ook trots op het schoolplein tonen wat het heeft gekregen.”

Tijdens Valentijnsdag 2019 hadden singles bij Stichting Jarige Job niet alleen oog voor elkaar. Zij zagen ook kans 420 verjaardagsboxen in te pakken voor kinderen die normaliter hun verjaardag niet kunnen vieren omdat er niet genoeg geld voor is.

Mismatch samenleving

“Het idee voor dit plan is bijna letterlijk geboren toen mijn oudste zoon in Rotterdam aan de Maas ter wereld kwam. Die heuglijke gebeurtenis was ook de aanleiding voor een overvloed aan bijzonder lief bedoelde cadeaus. Dat heeft mijn ogen geopend voor de mismatch in de samenleving. Ik woon namelijk in Spangen, een echte Rotterdamse volkswijk. In de ene straat zie je Hollands welvaren en in de andere straat word je geconfronteerd met verborgen armoede.”

Schrijnende tegenstrijdigheid

“Voor mij was dat als kersverse vader een enorme tegenstrijdigheid. Dat gevoel werd destijds versterkt door een onderzoek dat aan het licht had gebracht dat 61.000 Nederlandse kinderen meer en meer sociaal geïsoleerd raken omdat ze in armoede opgroeien. Dan woon je in zo’n mooi land als Nederland en is dit dus de schrijnende realiteit. Toen zijn wij aan de keukentafel met dit initiatief voor verjaardagspakketjes begonnen.”

We willen voortborduren op het principe dat het gaaf is om iets voor een ander te doen.

Waar kinderparadijs

“Dat schattige initiatief aan de tafel in onze keuken is volledig uit de klauwen gelopen. Ondertussen zitten we op meer dan 5.000 pakketten per maand in een grote loods aan de Schie. Die plek hebben we omgetoverd tot een waar kinderparadijs met muren van snoep, meterslange glijbanen, allerlei Disney-figuren en duizenden cadeautjes – een filiaal van Intertoys valt gewoon in het niet bij onze gezellige stek.”

Weer kind voelen

“De grappige eigenschap van deze plek is dat het niet bedoeld is voor kinderen, maar specifiek voor volwassenen. Zij kunnen zich bij ons weer even een beetje kind voelen. Iedere dag komt er een bedrijf bij ons over de vloer, soms zelfs meerdere bedrijven. De medewerkers van die bedrijven helpen ons met het inpakken van de verjaardagspakketten. We willen namelijk voortborduren op het principe dat het gaaf is om iets voor een ander te doen.”

Ter ere van 140e verjaardag van het merk Melkmeisje is de campagne ‘Melkmeisje-moment’ gestart. Voor elk op social media gedeeld moment, ontvangt Stichting Jarige Job een product van het bad- en douchemerk. Kim Kötter en Pip Pellens waren de eersten die hun moment deelden.

Helpen inpakken

“Die medewerkers van uiteenlopende organisaties komen glimlachend binnen. Ze willen gelijk op de foto met Spiderman en natuurlijk even als een herboren kind van de glijbaan. Bovendien worden ze aangenaam verrast als ze onze koelkast openen. Want dat apparaat is één groot cadeau. Veelal begint zo’n bezoek met een zakelijk overleg in onze vergaderruimte, waarna het hoog tijd is om de handen uit de mauwen te steken.”

Goed geregeld

“Het is goed om te vertellen dat alle artikelen en objecten in onze hal door sponsors bijeen zijn gebracht, behalve de cadeaus. Daarover worden overigens wel allerlei afspraken met leveranciers gemaakt. Verder is alles gesponsord, met een nadrukkelijk oog voor kwaliteit. Zo hebben wij de lekkerste koffie en de heerlijkste versnaperingen. Alles is goed geregeld voor de medewerkers van de bezoekende bedrijven.”

Het is eerder regel dan uitzondering dat bedrijven aan het einde van een bezoek aan ons vragen wat zij voor ons kunnen betekenen.

Aanbod wederdienst

“Die optimale atmosfeer leidt tot een geweldige beleving. Aan het einde van de werkdag gaan de bezoekers dan ook met een tevreden gevoeld huiswaarts. Ze hebben een aangename dag gehad, de collega’s van een andere kant leren kennen en een concrete toegevoegde waarde geleverd. Het is dan ook eerder regel dan uitzondering dat bedrijven aan het einde van zo’n dag aan ons vragen wat zij voor ons kunnen betekenen. En daarmee is de cirkel rond.”

Impressie van Stichting Jarige Job

Tip: CX Sessie 10 – Employee experience

• Tijdens dit event van het kennisnetwerk CX Circle op donderdag 4 april 2019 staat de employee experience centraal.

• Sprekers op die dag zijn onder andere Arjen Banach, Thijs Fokker van Hutten en Huib Lloyd van Stichting Jarige Job.

Lees meer over dit evenement ►

Bron: CustomerTalk
0

Reacties

Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie