Naar inhoud

Volker Wiewer, eCircle: “Integratie eCircle en Teradata moet kosten realtime e-mails drukken”

KOPENHAGEN #tduniv - Het is nu een jaar geleden dat eCircle werd overgenomen door Teradata. Inmiddels hebben de softwareleveranciers sterk geïnvesteerd in de integratie van de marketingoplossingen met het datawarehouse van Teradata. Er is volgens de oprichter van eCircle, Volker Wiewer, veel interesse vanuit klanten, juist omdat de data voortkomend uit e-mail gecombineerd moeten kunnen worden met informatie uit andere kanalen. Customer Talk sprak met hem tijdens de gebruikersconferentie van Teradata.

Waarom wilde eCircle overgenomen worden?

“We leverden al e-mail- en mobiele marketingsoftware in Europa, maar we wilden groeien naar de Verenigde Staten, Azië en Oceanië. Omdat we een klein bedrijf waren, konden we niet voldoen aan de wensen van klanten om snel te groeien en onze diensten over de hele wereld ter beschikking te stellen. Ten tweede vroegen onze klanten om meer functionaliteiten aan de software toe te voegen. Ze vroegen naar meer campagnemanagement gerelateerde zaken.”

Waarom hebben jullie gekozen voor Teradata?

“Aan de ene kant had softwareleverancier Teradata net de marketing resource management (mrm-) en campagnemanagementleverancier Aprimo overgenomen, die een goede aanvulling zou zijn op onze software. Daar komt bij dat we steeds meer data ter beschikking hebben. Per jaar versturen we met onze software zo’n vijftig miljard e-mails. Om alle data op de juiste manier op te slaan en te analyseren heb je een datawarehouse nodig.”

“Naar mijn mening bedient Teradata marketing beter dan anderen, zoals IBM. Daar komt bij dat, hoewel we als aparte unit blijven bestaan binnen het bedrijf, er synergie plaatsvindt doordat sales en marketing bijvoorbeeld nauw met elkaar samenwerken. De oplossing blijft bestaan als standalone applicatie, maar klanten moeten het ook volledig geïntegreerd als pakket kunnen kopen.”

In hoeverre is de integratie compleet?

“We zijn nu tien maanden onderdeel van Teradata en het kost tijd om oplossingen volledig te integreren. Op dit moment is de integratie met de marketingsoftware van Aprimo compleet. Met de integratie met de dataoplossingen van Teradata zijn we nog niet helemaal klaar, we zitten nu op ongeveer zeventig procent.”

Welke feedback krijgen jullie van klanten?

“Tijdens deze gebruikersconferentie (Teradata Universe, waar het interview plaatsvond – red.) zien we een overvloedige interesse van de topklanten van Teradata. Ze willen kijken hoe ze data kunnen omzetten in relevante klantcommunicatie. Ze zijn vaak geïnteresseerd in de oplossing van Aprimo om hun multichannelcampagnes te kunnen managen, maar ze zoeken daarbij een realtime e-mailmarketingsysteem.”

“De feedback van bestaande klanten is ook positief, omdat ze zich realiseren dat we meer capaciteit zullen hebben om te innoveren en meer functionaliteit kunnen leveren. Ook zien ze dat we door de overname meer kennis kunnen bieden op andere gebieden, zoals marketingcampagnes. Veel klanten hebben daarbij nog datasilo’s en kunnen vaak data uit verschillende kanalen niet integreren. Nu moet dat verbeteren.”

eCircle bestaat inmiddels veertien jaar, wat is er sinds het begin veranderd?

“Er is veel veranderd: de eerste e-mail bestond uit alleen tekst. Er waren geen plaatjes, geen kleur, bijna geen links en je kon niet analyseren wie het geopend had. Laat staan of mensen op de links hadden geklikt. Nu is het totaal anders: we versturen nu zelfs video’s mee. Of we plaatsen pas de content in de nieuwsbrief op het moment dat de e-mail geopend wordt, zodat de meest relevante informatie getoond wordt.”

“Door die realtime invulling van e-mailcampagnes is onze integratie met Teradata erg belangrijk. Het kost veel geld en bronnen als je realtime e-mails wilt versturen. Daarom is het gebruik van Hadoop (technologie, gebruikt door Teradata, waarmee data snel en efficiënt geladen en geanalyseerd moet kunnen worden – red.) erg belangrijk om de prestaties te kunnen leveren. Je wilt alleen niet dat de e-mail duurder wordt dan het versturen van snailmail, oftewel de brief.”

Bron: Customer Talk
0

Reacties

Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie