Naar inhoud

Zoku is de inspirerende thuisbasis voor de werkende reiziger

In het eeuwige gezelschap van een rolkoffer, een laptoptas en Google Maps leeft de zakelijke professional een anoniem bestaan. De zakenman of businessvrouw zoekt zijn of haar weg in de onbekende stad en in het gezelschap van slechts een smartphone wordt de avondmaaltijd genuttigd. Op de steriele hotelkamer checkt hij of zij de e-mails van die dag en na een kort bericht richting thuisfront wordt de toevlucht gezocht tot de troostende dromen van de nacht. Hoe vriendelijk het hotelpersoneel ook is, de werkende reiziger leidt een veelal eenzaam leven.

Innovatie in hospitality

Dat moet anders kunnen, bedacht Hans Meyer. Eerder stond hij aan de wieg van de vernieuwende hotelketen citizenM. Maar hij wilde nog een stap verder gaan dan dit veelvuldig bekroonde concept. Hij pakte daarom zijn koffer en ging op reis om zelf het leven te ervaren van een ondernemer die onafhankelijk van tijd en plaats zijn bedrijf runt. Tegelijkertijd waren dit de ideale omstandigheden om andere professionals ver van huis te leren kennen. 6 maanden later kwam hij vele ervaringen rijker terug met een bijzonder innovatief idee voor de hospitality-branche.

Werken en vooral leven

Deze propositie kennen wij nu als Zoku, de Japanse term die staat voor familie of stam. Het laat zich het makkelijkste omschrijven als een woon-werkplek gebouwd rondom de wensen van de professionele nomade. Het pand in de Weesperstraat in Amsterdam is zijn of haar thuisbasis voor enkele dagen tot enige maanden. Het is een ontspannen en inspirerende stek om te werken maar vooral om te leven – en gelijkgestemden te ontmoeten terwijl een nieuwe stad wordt ontdekt. In deze sociale omgeving krijgt de zakelijke reiziger als het ware nieuwe buren.

Inspirerende beleving

Hans Meyer is co-founder & managing director van dit revolutionaire hotelconcept. Tijdens ‘Customer disruption – hoe start-ups en scale-ups geboren worden met klantgerichtheid’ vertelt hij over de uitgebalanceerde guest experience die Zoku aan de reizende professional biedt. Deze volledig uitverkochte negende sessie van het netwerk CX Circle vindt op dinsdag 11 december 2018 plaats bij Beeckestijn Business School op Landgoed Leusderend in Leusden. Het is een verhaal over disruptie in de hotelbranche door echt naar de gasten te luisteren.

Ontstaan van het idee

“Tegenwoordig kun je dankzij het internet onafhankelijk van plaats en tijd werken”, vertelt Hans Meyer over het ontstaan van het concept Zoku. “Zo kun je bijvoorbeeld besluiten een aantal weken naar San Francisco te verkassen om daar vandaan je reguliere werkzaamheden in een andere omgeving uit te voeren. Het enige wat je nodig hebt, is een device als een laptop en een WiFi-verbinding. Dat heb ik ook gedaan, maar dan voor 6 maanden. Ik heb 2 maanden in Buenos Aires gewerkt, 2 maanden op Bali geleefd en nog eens 2 maanden in Washington gewoond.”

Om het leven van de reizende nomade te ervaren, heb ik 2 maanden in Buenos Aires gewerkt, 2 maanden op Bali geleefd en nog eens 2 maanden in Washington gewoond.

Levensstijl zelf ervaren

“Dit heb ik gedaan om de behoeftes en ongemakken van de levensstijl van de reizende zakenman die voor langere tijd van huis is aan den lijve te ondervinden. Voorheen was je in die positie aangewezen op een hotel. Maar dat is geen plek om langer dan, pak ‘m beet, een week te verblijven. Natuurlijk kun je in zo’n geval ook je toevlucht zoeken in een appartement via Airbnb. Dat is echter ook geen ideale verblijfplaats als je in een onbekende stad bent waar je bovendien de taal niet spreekt en de lokale gewoontes en rituelen niet kent.”

In gesprek met doelgroep

“Daarom ben ik uitvoerig in gesprek gegaan met de beoogde doelgroep: de internationaal opererende professionals. Dan praat je dus met mensen die veelvuldig op verschillende plaatsen wonen, werken en leven, zoals expats, consultants en exportmanagers die de hele wereld over vliegen. In mijn geval heb ik met 150 mannen en vrouwen gesproken die zo’n bestaan hebben. Bijna allemaal vertelden zij mij dat zij zich in een stad die ze niet kennen en waar ze de taal niet machtig zijn na enkele dagen of weken enigszins disconnected voelen.”

Gevoel van disconnectie

“Anders gezegd, ze missen hun familie, hun vrienden, het eten van hun moeder of het rondje met de hond. Het hele ontwerpplan is toen ontstaan om een plek te creëren waar deze mensen zowel kunnen werken als kunnen wonen. Dat heb je het over een gelegenheid waar zij eenvoudig in verbinding komen met gelijkgestemden en ook in korte tijd een sociaal leven op kunnen bouwen in een ander land. Bovendien kunnen ze altijd een beroep doen op onze medewerkers, die wereldwijs zijn met lokale wortels. Dit was het initiële idee, volledig customer centric.”

Uitwerking met doelgroep

“Daarna is het definitieve besluit genomen dit idee uit te werken tot een concept. Dat hebben we volledig in samenspraak gedaan met die internationale doelgroep. Denk dan bijvoorbeeld aan internationale ondernemers, freelancers en engineers van technologiebedrijven. In dat gezamenlijke traject hebben we ervoor gekozen geen gebruikelijke hotelkamer te willen, maar zoiets als een minihuisje. In een loft is dus niet het bed het meest dominante meubelstuk, daar staat de multifunctionele keukentafel centraal.”

Testen van prototypes

“Het onderkomen kan op deze manier ook als huis gebruikt worden waar je in de gelegenheid bent om mensen uit te nodigen, iets dat in een normale hotelkamer niet kan. Van dit concept zijn 5 prototypes gebouwd, die uitvoerig zijn getest door zo’n 150 mensen uit de doelgroep, de resultancy en de hospitality. Zo hebben we meerdere keren een taxibusje naar het hoofdkantoor van Booking.com gestuurd. Medewerkers van die organisatie die binnen deze doelgroep passen, hebben die avonden bij ons pizza’s gegeten en de ervaringen met de uitwerking van onze ideeën gedeeld.”

De uitwerking van het idee naar het concept hebben we volledig in samenspraak met de doelgroep gedaan.

Waarlijk customer centric

“Die totstandkoming van Zoku samen met de doelgroep beschouw ik persoonlijk als een aansprekend voorbeeld van customer centric. Die noemer is ook exemplarisch voor ons streven meer waarde te creëren tegen lagere kosten. Het is niet zo moeilijk iets duurder te maken en te mikken op het hogere segment. Ook is het relatief eenvoudig iets goedkoper te maken door te verschuiven richting de economy class. Wij wilden het concept vooral slimmer uitwerken, zodat gasten ervaren veel waarde te ontvangen en daar minder voor te betalen. Dat heeft ons gebracht waar we nu zijn.”

Internationale expansie

“Het eerste onderkomen voor de werkende nomade is in 2016 geopend in Amsterdam. Momenteel zijn we bezig met de internationale rollout, die voor dit concept bijna vanzelfsprekend is. Die expansie krijgt in 2020 daadwerkelijk gestalte met nieuwe locaties in Kopenhagen en Wenen. In de jaren daarna willen we ons territorium verder uitbreiden in Europese hoofdsteden en metropolen in de Verenigde Staten van Amerika. Met deze internationale uitbreiding ben ik samen met co-founder & managing director Marc Jongerius al vanaf het allereerste moment bezig.”

Culturele verschillen

“Hoewel je in eerste instantie wellicht denkt met grote cultuurverschillen geconfronteerd te worden door een bonte verzameling gasten, moet je bij nader inzien toch vaststellen dat die variaties kleiner zijn dan je denkt. Want de IT-manager uit Singapore en de consultant uit Washington delen vooral overeenkomsten door de wijze waarop ze werken, reizen, wonen en leven. Die verschillen zijn natuurlijk veel groter tussen een landbouwer uit een afgelegen dorp in China en een arbeider uit de Midwest van de VS.”

Personalisatie van lofts

“Die verschillende achtergronden zorgen wel dat gasten persoonlijke ervaringen willen realiseren. Een van onze merkwaarden is unique design. Dat betekent dat we heel veel flexibiliteit aan het concept hebben toegevoegd. Zo kun je de loft personaliseren door een beheerste greep in onze kunstcollectie te doen. Daarmee kan de gast de ruimte een eigen smaak geven en meer van zichzelf maken. Hij of zij heeft dus niet te maken met de opgedrongen one-size-fits-all-sfeer die een gewone hotelkamer veelal kenmerkt.”

Persoonlijke invulling verblijf

“Een ander voorbeeld voor persoonlijke invulling van het verblijf is de keuze die iedere gast heeft. Sommige culturen zijn niet zo outgoing. Die mensen kunnen eenvoudig een maaltijd voor zichzelf halen in de bijna-alles-winkel en die op eigen gelegenheid bereiden. Anderen kunnen aanschuiven aan de lange tafels in de Living Kitchen, waar uitsluitend gezonde gerechten worden geserveerd. Aan die tafels, waar ook locals welkom zijn, verloopt de sociale interactie als vanzelf. Want een goed gesprek kan al beginnen met doorgeven van een zoutvaatje.”

In een loft is niet het bed het meest dominante meubelstuk, daar staat de multifunctionele keukentafel centraal.

Natuurlijke sociale omgeving

“Dat sociale aspect vind je ook terug in de buitenruimtes, de gameroom, de muziekhoek en de woonkamer, die een natuurlijk verlengstuk is van de individuele lofts. Daar kunnen gasten ontspannen met een kop koffie of een glas wijn. De ruimte biedt huiselijk comfort met hoekjes, open haarden en een bibliotheek met goede boeken, kranten en films. En natuurlijk zijn er werkruimtes, er dient tenslotte wel gewerkt te worden. Ook gezamenlijk, want ons gedachtegoed is vooral gericht op het contact met gelijkgestemden. De mooiste ervaringen ontstaan immers als mensen elkaar ontmoeten.”

Zoku mag met een gerust hart een succes genoemd worden. Niet alleen kent het hybride hotel een hoge bezettingsgraad, het heeft inmiddels zo’n beetje alle prijzen in de hospitality-branche gewonnen en is het door Forbes uitgeroepen tot '1 of the 25 coolest hotels in the world'. Bovendien schrijven internationale media als CNN, Le Figaro, The Guardian, The Independent en The Telegraph bijzonder lovende kritieken over het concept.

Bron: CustomerTalk
0

Reacties

Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie