Naar inhoud

‘Klantpraatjes’ – Bank

Hoelang komen ze er nog mee weg? Dat vraag je je hardop af. Met de illegale activiteiten van ons Nederlandse bankwezen zou je toch denken dat alle vertrouwen in je bank als sneeuw voor de zon verdwijnt. Nu is het weer ING met dubieuze miljardentransacties. Maar ook de andere banken in Nederland en daarbuiten wisselen de stuivertjes met overtredingen.

We hebben te maken met een wereldwijd falend banksysteem als je door de 2.600 documenten van de FinCEN Files bladert. Respectabele merken als het Amerikaanse J.P. Morgan en Standard Chartered, het Britse HSBC, de Deutsche Bank en onze lokale toppertjes blijven profiteren van de dubieuze transacties van individuen en organisaties. Het gaat om harde knaken.

Amerikaanse banken zijn verplicht dubieuze transacties te melden aan het Financial Crimes Enforcement Network (FinCEN) met het hoofdkantoor in Vienna, Virginia. De duizenden gelekte FinCEN-documenten zijn slechts een selectie. Deze schifting omvat krap 0,02 procent van de meer dan twaalf miljoen meldingen over verdachte transacties, die financiële instellingen tussen 2011 en 2017 bij FinCEN hebben neergelegd.

Wat doet zoiets met the men in the street? De doodgewone consumenten, de zzp’ers, de ondernemers of de managers bij de grotere bedrijven? Krabben zij zich achter de oren en nemen zij een resoluut besluit? “Bij zo’n instelling wil ik niet bankieren! Daar wil ik niet bij horen. Dat kun je niet maken…”

Als klant ben je ook onderdeel van een organisatie. Je maakt deel uit van dat bedrijf omdat de door jou betaalde facturen een bijdrage leveren aan de omzet, misschien ook wel aan de winst. Dan ben je medeplichtig.

Nog nooit heb ik gezien dat na een frauduleuze actie van een bank alle klanten hun rekening opzegden. Dat gaat ook niet gebeuren. Want ga je dan naar de buurbank om vervolgens in dezelfde shit te trappen? En is er een alternatief? Slechts op deelgebieden zijn er FinTechs, de financiële technologische organisaties – al dan niet in de fase van start-up of scale-up – die diensten aanbieden als betalingen, financieringen en leningen. Wat gebeurt er als er wel fatsoenlijke alternatieven komen?

De vraag is of het klassieke banksysteem nog een toekomst heeft. Banken met accountmanagers en een kantoor, met folders, een website en een goedbedachte kernboodschap met een merkstrategie. Maar ook banken met een criminele infrastructuur, opererend in het niemandsland tussen onderwereld en bovenwereld. Als er dan legale keuzemogelijkheden komen, wat blijft er dan nog over van deze klassieke banken? Een boevenbende?

Alle ontwikkelingen van nu leiden er volgens Jacob Morgan van Forrester toe dat de bestuurders van financiële organisaties een geheel nieuwe richting moeten inslaan. Eentje waarvoor ze niet hebben doorgeleerd en waar ze geen ervaring mee hebben. Dus moeten ze wel recente kennis van technologie en een maatschappelijk gevoel inkopen. Of samenwerkingen zoeken met niet-financials om uit de oude realiteit te kunnen stappen. Zouden de bankiers dat durven?

De hamvraag ‘Wat hebben de klanten eraan?’ leidt tot volledig herziene strategieën. Dan gaat het om snelheid, het momentum van de verandering en de innovatie daarbij. Volgens Jacob Morgan zal vertrouwen achteraf de sleutel blijken.

Foto: Unsplash

Bron: CustomerTalk
0

Reacties

  1. Jolien
    Hi Egbert-Jan, ik nodig je van harte uit om een keer onder het genot van een (virtueel?) bakje koffie bij te praten over de Volksbank en onze merken ASN Bank, RegioBank, SNS en BLG Wonen. Om je te laten zien dat er ook banken zijn die het (inmiddels) anders doen ;-)
    Reageer
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie