Naar inhoud

‘Klantpraatjes’ – Bedachtwoord

Een bedachtwoord is een bestaand woord dat een nieuwe betekenis krijgt omdat het beter uitkomt voor de bedenker ervan. Met name in het bedrijfsleven – en dan ook nog eens vooral in de marketing – zijn bedachtwoorden zeer geliefd. Zie bedachtwoorden als duurzaamheid, communicatie en diversiteit.

Afgelopen zondag zond de kwaliteitsomroep Human het programma Filosofisch Kwintet uit en daar ging het over woorden. Met woorden begrijpen we elkaar, maar ze kunnen ons ook verwarren – al dan niet bewust. De discussie bij Human ging over de vele woorden die zijn beroofd van hun oorspronkelijke betekenis en zo vaak en lang zijn gebruikt dat ze hun waarde of inhoud hebben verloren.

Het ging onder meer over diversiteit. Een woord dat te pas en te onpas wordt gebruikt en dat goed past in de moderne bedrijfsstrategie. Zo kom ik ook op ‘bedachtwoord’ uit en dit woord heb ik zelf bedacht. Waarom? Ga ik uitleggen…

Human stelt dat veel bedrijven en instellingen diversiteit hebben geagendeerd. Hotemetoten maken er dan een definitie van en gaan met het originele begrip aan de haal. Met spindoctoren worden de bedachtwoorden onder handen genomen, geslepen en gepolijst zodat de interne en externe doelgroep zich daar in kunnen vinden. Jouw definitie van een tafel zal een andere zijn dan die van IKEA. Maar wat betekent diversiteit nu werkelijk?

Communicatie is in het bedrijfsleven ook zo’n bedachtwoord. Oud-SRM-chef Frank Regtvoort schreef er een briljant essay over. Ooit tijdens de verdediging van een proefschrift werd de promovendus gevraagd: “U gebruikt zo ongeveer om de zin het woord communicatie. Kunt u mij nu eens uitleggen wat communicatie precies betekent?” Struikelend over zijn woorden gaf de man met tranen in de ogen toe geen eensluidende definitie te kunnen geven.

Communicatie is wellicht het meest gebruikte en misbruikte begrip in de marketing. Dat is knap want er gaat zo ongeveer geen dag voorbij of we hebben in Nederland wel weer een nieuw begrip met model en checklist. De vele bedachtwoorden, waarbij wij Hollanders bij voorkeur Nederlandse termen veranglificeren, halen vaak de lijst met jeukwoorden van de NRC-scribente Japke-d. Bouma. Dat is natuurlijk hilarisch. Te veel termen en begrippen vallen echter in de handen van marketeers, consultants, politici en zijn aan de goden overgeleverd totdat we de originele betekenis niet meer weten.

Maar dat is dan wellicht ook niet meer van belang. Bedachtwoorden kunnen onkunde onvoorstelbaar goed maskeren. Zelfbenoemde specialisten maken onbegrijpelijk wat zo simpel is. Bedachtwoorden. Het zijn woorden om ons te misleiden, zo leert de uitzending van Human. Dat kan in de echte marketing toch niet de bedoeling zijn?

Bron: CustomerTalk
0

Reacties

Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie