Naar inhoud

‘Klantpraatjes’ – Black-out Friday

Zit je er klaar voor? Nog een paar nachtjes slapen en je kunt helemaal los op de koopjes tijdens Black Friday. Deze dag bestaat al vanaf 1952 – ontstaan in de Verenigde Staten van Amerika en gehouden op de dag na Thanksgiving Day als start van het seizoen voor de kerstinkopen. De laatste tien jaar is het wereldwijd een populair fenomeen geworden onder retailers, webwinkeliers en vooral consumenten!

Maar een groeiend aantal merken komt in opstand tegen deze vorm van excessief koopgedrag, zoals het Amerikaanse outdoor-bedrijf REI en het schoonheidsmerk DECIEM. Dit bedrijf is de eigenaar van het cult-cosmeticamerk The Ordinary, sinds dit jaar ook verkrijgbaar in Nederland bij de Bijenkorf en Douglas.

Deze ‘eerlijke merken’ noemen Black Friday zelfs obsceen en vinden dat “hyper-consumentisme een van de grootste bedreigingen voor de planeet vormt”. Beide ketens sluiten aanstaande vrijdag dan ook de winkels met de boodschap verantwoord consumeren na te streven. De 14.000 medewerkers van REI krijgen een dag vrij. Allemaal. Neeeeeh, niet om de hele vrijdag te gaan sjoppen…

Maar of je met het negeren van Zwarte Vrijdag de koopjesjagers treft en laat nadenken, is nog maar de vraag. Fenomenen als Singles’ Day en Black Friday, alsook Valentijnsdag en al die andere dagen groeien de komende jaren nog kneiterhard door. Dat wijst de trendlijn wel uit. Iedereen is uit op koopjes en cadeautjes. En de grootwinkeliers spelen daar heel graag op in.

Of mis ik nu iets?

In Frankrijk is een collectief ontstaan uit 200 merken, georganiseerd onder de vlag ’Make Friday Green Again’. Lees dit bericht uit de Franse pers van gisteren… Het gevecht van David tegen Goliath, volgens de Franse media. De 200 merken zijn met elkaar overeengekomen om elke dag kortingen te vermijden en in plaats daarvan 10 procent van hun verkoopopbrengsten aan non-profitorganisaties te doneren. Een mooi voorbeeld van één van die merken is het ethic brand DreamAct. Op hun website wordt hard stelling genomen om Black weer Green te maken.

In ieder geval ook veiliger… Op de morbide website ‘Black Friday Death Count’ kun je zien hoeveel slachtoffers Black Friday heeft gemaakt sinds het ontstaan in 1952. De teller staat op het moment van schrijven dezes op welgeteld 12 dooien en 117 gewonden – de wrange oogst van schietpartijen, steekpartijen, pepperspray en in één geval een klant die een riem als zweep heeft gebruikt.

Koopjesdagen als Black Friday zijn vulgair en mensonterend. Ze staan haaks op de goeie groene bedoelingen om de wereld niet in verval te brengen. Koopjesjagen wordt als een recht gezien, dus leef je uit. Het marketingverhaal is minstens zo banaal. Marketing programmeert, met behulp van de nieuwe technieken, een ‘dwangmatige en neurotische consumptie’.

Hoe kun je nog met droge ogen beweren de leefomgeving serieus te nemen maar wel deel te nemen aan Black Friday? Maar het is er en verdwijnt niet, ondanks de goede intenties van veel tegenstribbelende merken. Misschien moeten we naar een middenweg. Roetveegvrijdag…

Bron: CustomerTalk
0

Reacties

Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie