Naar inhoud

‘Klantpraatjes’ – CCPA

Soms is het ook goed om even over de grenzen te kijken. Waar wij de AVG ofwel GDPR hebben, komt de staat California over drie weekjes met de CCPA. De AVG, weten we nog wel, is de Algemene Verordening Gegevensbescherming waarmee in de Europese Unie de regels voor de verwerking van persoonsgegevens door bedrijven en overheden is gestandaardiseerd. In de US of A zijn er ook meerdere initiatieven bedacht om de veiligheid van informatie van, over, door en via consumenten te regelen. Zoek maar op: PCI, HIPAA. Afkortingen die staan voor dataregelaars in de financiële en farmaceutische wereld. Blijkbaar moet je deze branches aan banden leggen, anders gaan ze helemaal los.

Wat was het vroeger toch mooi…

En gemakkelijk.

En eervol. Toen was je nog iemand, als bankier of pillendraaier zijnde.

Leningen voor postorderkoopjes met 24 procent rente. Farmaceuten kregen blanco cheques voor de verkoop van pillen. Vanochtend las ik in het FD de klaagzang van Vas Narasimhan, de topman van het grootste farmabedrijf van de wereld, het Zwitserse Novartis: “De prijzen van medicijnen zijn te ver naar beneden gedreven, onder de waarde die ze creëren.”

Even twee of drie keer lezen deze zin. Welke waarde dan? Ik vermoed de aandeelhouderswaarde. Novartis was begin 2019 even het mikpunt van kritiek toen het bedrijf ineens een medicijn zes keer duurder maakte. Dat is niet verboden, maar de balans van gedeelde waarden tussen aandeelhouder, mens en maatschappij sla je zo nogal scheef.

Dat vinden de Californische regenten ook en hun reactie is de CCPA. Californië is de staat waar veel grote dataschenders vandaan komen, de bron is Silicon Valley. Een voorbode voor een geheel Amerikaans AVG-achtig concept? Kansloos. Daarvoor zijn de Amerikanen te verdeeld en te verschillend en hoewel het één land is, zijn de tegenstellingen tussen de staten onoverkomelijk groot.

Voor marketeers is de CCPA van invloed op de wijze waarop organisaties hun klanten bedienen en dit geldt met name voor de – gedeelde – customer data platforms (CDP). Concepten als dynamic pricing, retargeting campaigns en proposities op basis van life cycle events worden lastiger uit te voeren. En juist daar hebben alle professionele merken in geïnvesteerd. De CCPA regelt de wijze van delen van consumenteninformatie en de wijze waarop bedrijven samenwerken.

De naleving van de CCPA betekent vrijwel zeker meer controle op gegevensbronnen van derde partijen, wat een negatieve invloed heeft op de beschikbaarheid van gegevens van derden. Minder delen, meer in huis halen dus. En dat staat weer haaks op de werkwijze van de afgelopen jaren, waarin we ongegeneerd uit de databekers van de techreuzen als Google en Facebook mochten slempen.

Dit is een scenario dat wellicht overal staat te gebeuren. En dat is prima. Enerzijds een ondernemersrisico omdat de overheid weer een ‘vriendelijke’ marketingregel inbouwt. Anderzijds een mogelijkheid sterker te worden dan je concurrent. Hoe? Organisaties die een sterke strategie ontwikkelen en hun focus richten op de eigen first-party data, zijn beter in staat het contact met hun klanten te optimaliseren dan de bedrijven die werken met vooral externe bronnen. Merken die moeite hebben deze verschuiving te maken, zullen snel een concurrentienadeel ondervinden.

Bron: CustomerTalk
0

Reacties

Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie